Ni som har eller har haft N. leleupi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tina
    Användare
    • september 2011
    • 21

    Ni som har eller har haft N. leleupi!

    Hej!

    Överallt jag läser står det att N. leleupi är så väldigt aggressiva. Att man ska hålla enbart ett par och att man i princip kan vara glad om honan överlever överhuvudtaget.

    Men jag har också läst på ett ställe (minns ej var) att det kan vara bättre att hålla dem i större grupper, just för att minska aggressionen. Så som man håller troffar.

    I min tråd "Vad passar i 220 liter" svarade deelay att han har haft ett 15 tal i vissa kar.

    Det jag vill veta så är om det är fler som själva håller dessa vackra "apelsiner" och vad ni tycker, hur ni håller dem: Vad för storlek på akvarium, inredning mm. Och vad ni har för erfarenheter.

    Jag skulle som sagt vilja ha "apelsiner", men vill att det ska bli rätt, så att de inte har ihjäl varandra.
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    #2
    Jag hade 2+2 i mitt 720. Det dominanta paret jagade de två andra så det slutade med att jag hittade 2 leleupi på golvet när jag kom hem en dag.
    Min slutsats är att antingen ha kanske ett 15 tal som du skriver eller att skaffa 4 st så dom bildar ett par
    http://naistick.wix.com/photo

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      I naturen är de ensamma och bildar endast par vid leken. Vettigast är kanske att ha en. Läs vad jag skrivit om leleupi här http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

      Här finns en artikel om en nära släkting Neolamprologus cylindricus http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200203&lopnr=9 Mikael höll först ett exemplar.

      Att ha ett stort gäng sprider aggressionerna och det gäller de flesta fiskar. Det man gör är att man tar bort beteenden snarare än håller dem som de "vill" ha det. N. leleupi är inte aggressiv för att den saknar sällskap utan har man massor blir det omöjligt att köra bort alla.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Det här är ju ett oerhört intressant ämne. Det är väl i princip så vi gör med troffar. Den täthet vi bygger upp med 30 vuxna djur i ett 150cm akvarium är oerhört avlägset deras naturliga liv. I akvarier är väl egentligen de två mest framgångsrika metoderna att antingen hålla dem parvis, tillsammans med andra firrar, eller i onaturliga jättegrupper. Hos tropheus och mbunas fungerar det bra och de anpassar sig riktigt bra till detta lite konstlade levnadssätt och leker glatt. Funderingen är ju om det är direkt överförbart till substrat/grottlevande arter? Jag tvivlar inte på att de kan samexistera om man håller två dussin leleupi i ett akvarium, men hur går det vid lek?

        Nu blev jag lite sugen på att testa. Jag har ett 2m akvarium där en grupp moliroyngel skall få flytta in. Kanske skulle de få dela bostad med en stor grupp leleupi?

        Kommentar

        • jhes
          Användare
          • september 2010
          • 229

          #5
          Jag skaffade 13st till mitt 720, vilket ledde till att hälften blev halvt ihjälslagna!
          Kompletterade till 25st o då va det lungt!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Troffar är lite annorlunda. De har stationära födorevir som jag förstått det. (Algätande koralrevsfirrar med stationära födorevir är extremt aggressiva - verkar onekligen gälla t.ex. Petrochromis också). De är monogama och parbildande. Honan flyttar in till hanen upp till flera veckor och "äter upp sig" och drar sedan efter leken. Hanen försöker då få en ny hona att flytta in till honom.

            Apelsinciklid patrullerar stora områden opportunistiskt sökande efter föda. Jag tror att det står i Tanganyika Secrets och det är inte forskning jag refererar till utan det är Ads observation att man ser honor och hanar ensamma. Kanske är det likadant där? Hanen har ett revircentrum som en hona ska flytta in i, men när ynglen fötts upp körs hon iväg då reviret inte räcker till att hon ska få tillräckligt med mat för att bilda ägg till en ny kull?

            Resursen hanarna (och honorna) konkurrerar om är främst MAT.

            Mat borde minska aggressiviteten i dessa system.

            Skillnaden med mbuna är enorm. De bildar bara par under själva leken dvs. inte ens timmar. En annan skillnad är att troffar och leleupi är enstöringar medan mbuna bildar en lek med hane efter hane sida vid sida. Inom arten överlappar inte revir men de överlappar mellan arter. Resursen de konkurrerar om är främst HONOR.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #7
              Jag hadde en coloni med lelupis. Det maste ha varit ca 10 stycken. Den dominanta hanen lekte av flera honor samtidigt. Dom var lite brakiga i borjan men nar dom blev lite storre sa lugnade dom ner sig. Dom at aven upp mina troffe yngel nar dom var unga. Nar dom blev aldre slutade dom med det. Dom tyckte mycket om upponer vanda krukor som jag borrade hal i. Hålen fick göras storre vart efter hanen vaxte.

              Ganska lugna fiskar i ratt miljö. Ingen av mina lelupi dog av bråk.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • PaS
                Användare
                • december 2010
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Norrland
                Jag hadde en coloni med lelupis. Det maste ha varit ca 10 stycken. Den dominanta hanen lekte av flera honor samtidigt. Dom var lite brakiga i borjan men nar dom blev lite storre sa lugnade dom ner sig. Dom at aven upp mina troffe yngel nar dom var unga. Nar dom blev aldre slutade dom med det. Dom tyckte mycket om upponer vanda krukor som jag borrade hal i. Hålen fick göras storre vart efter hanen vaxte.

                Ganska lugna fiskar i ratt miljö. Ingen av mina lelupi dog av bråk.
                Jag har liknande upplevelser: har haft ett tiotal apelsiner i 530 liter tillsammans dels med troffar och dels unga frontosor. Inga som helst problem, vare sig när de gick trångt med troffar eller hade mycket plats. Inte helt hundra på könsfördelningen men ungefär 50/50.
                Tropheus

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Norrland
                  Dom at aven upp mina troffe yngel nar dom var unga. Nar dom blev aldre slutade dom med det.
                  Det där har jag också sett men mot bl.a. multifasciatusyngel. När de är små, kanske 2-3 cm jagar de ciklidyngel extremt effektivt liksom krypande mot botten, ibland i grupp, men som du skriver, de slutar med det när de blir större.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Tina
                    Användare
                    • september 2011
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    Det här är ju ett oerhört intressant ämne. Det är väl i princip så vi gör med troffar. Den täthet vi bygger upp med 30 vuxna djur i ett 150cm akvarium är oerhört avlägset deras naturliga liv. I akvarier är väl egentligen de två mest framgångsrika metoderna att antingen hålla dem parvis, tillsammans med andra firrar, eller i onaturliga jättegrupper. Hos tropheus och mbunas fungerar det bra och de anpassar sig riktigt bra till detta lite konstlade levnadssätt och leker glatt. Funderingen är ju om det är direkt överförbart till substrat/grottlevande arter? Jag tvivlar inte på att de kan samexistera om man håller två dussin leleupi i ett akvarium, men hur går det vid lek?

                    Nu blev jag lite sugen på att testa. Jag har ett 2m akvarium där en grupp moliroyngel skall få flytta in. Kanske skulle de få dela bostad med en stor grupp leleupi?

                    Absolut ett intressant ämne - Tack för alla svar! Fortsätt

                    Om man nu ska ha ett par, hur ska då ett idealiskt akvarium se ut och om det då bildas ett par av låt oss säja 5 fiskar, vad göra med resten om man, som jag inte har någonstans att sätta dem? Ge dem till katten
                    Vad gör man med ev. yngel i ett sällskapskar, just med ovanstående förutsättningar. Kan man låta dem gå med paret, eller tar de livet av dem med då de blir könsmogna?

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Jag har inte haft dom själv men varit sugen några gånger, men har avstått pga av aggresiviteten. Om jag startar en Tanganyikaburk så kommer jag bara ha en. Varför ha ett par om man inte tänkt att dra upp yngel för att sälja, att behålla dom funkar ju inte...?

                      Och om man har en eller två känns ju inte som ngn större skillnad utseendemässigt i burken.

                      Billigt blir det också

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        Har haft leleupis i mitt 720 i ganska många år(ca:8år), detta tillsammans med frontosor och div troffar. Antalet har varit varierande över tid. Tror jag köpte 6stycken.
                        Vad jag tycker så är dom ganska fredliga sällan man ser några interna strider. När dom har lekt blir dom förstås fler. Det mesta blir mat till övriga innevånare.
                        De döingar jag själv plockat ur med håv är älstingarna, dom orkar troligen inte med då de yngre tar över.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • jhes
                          Användare
                          • september 2010
                          • 229

                          #13
                          Jag sålde av dom flesta jag hade, bla 10cm+hanar o sparade dom 5 minsta + några yngel jag hittat levande i ytterfiltret o nu e dom snälla! Kan iofs bero på att det ev. bara e honor eller att jag har nästan 70st Pettrisar i baljan

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell
                            Användare
                            • mars 2012
                            • 231

                            #14
                            Härlig tråd detta, framför allt att få läsa om alla olika erfarenheter av Leleupi - mycket intressant!
                            Jag har haft leleupi i olika omgångar genom åren, i större grupper och parvis i art-akvarium, och jag känner igen mig i de flesta beskrivningar - ibland verkar de mer aggressiva och i vissa fall riktigt fredliga. Inbördes strider blir det dock allt som oftast, men får de mycket sten att hålla till i verkar det bli en aning lugnare.
                            På senare tid har jag haft två lekpar, dels i ett 600-liters och sedan i ett 960-literskar - med calvus och Tanganyikalyktögon. Dessa leleupi-par har givetvis haft sina fajter, men det har funkat väldigt bra ändå. Ynglen får man hantera ungefär som Julidochromis-yngel - plocka ur allteftersom de blir undanskuffade.
                            Här är några filmer från 600-litaret - mycket sten och en hel del pinnar.


                            Smågrabbarna fajtas;


                            Hona med yngel;





                            960-liter;

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Härlig tråd
                              Har haft Leleupi en gång, en mindre grupp på fem i 600 liter tillsammans med troffar. De gick väl där ca 6 månader innan jag sålde de. De var ganska lugna, några strider fick jag uppleva men inte mycket mer.
                              Skulle nog kunna tänka mig ett gäng igen, en riktigt härlig liten färgprick.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...