Nystart av tropheus tank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arowana
    Användare
    • april 2007
    • 4

    Nystart av tropheus tank

    Hej alla fiskvänner. Tänkte kolla om man kan få lite tips. Är sugen på att starta ett 300l hörnkar med tropheus. Vad är lagom i fiskmängd kan man ha snäcklekare med dom? Bra ställe där man kan få tag på tropheus "red".i närheten av nyköping/ stockholm.Alla förslag är välkomna även hur man ska inreda karet. H Jocke
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tjenare tjenare, välkommen hit om jag inte sagt det redan!!

    Du kommer säkerligen få bra svar här, men visst har jag sett snäcklekare med Tropheus, ... tror jag. 30 troffar och 2 par snäcklekare borde väl gå, vilka dylika är du ute efter då? Altolamprologus? Eller något annat?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • jhes
      Användare
      • september 2010
      • 229

      #3
      Tipps på affär med mycke troffar i Stockholm + expertpersonal!!



      o missa inte att du kan beställa djur billigare om du hämtar vid leverans!

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Lamprologus brevis är trevlig - kommer undan med en snäcka/par. Problemet med att ha många snäckor är att det enligt min erfarenhet samlas så mkt skit i och under dem.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          En dröse Lamprologus multifasciatus fungerar garanterat inga troffar som kommer nära dem när d har yngel

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            En hel del nya bilder på snäcklekare är nu inlagda i artregistret, för inspiration.

            Bara för din skull förståss
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              Visst funkar det!

              Ursprungligen postat av Arowana
              Hej alla fiskvänner. Tänkte kolla om man kan få lite tips. Är sugen på att starta ett 300l hörnkar med tropheus. Vad är lagom i fiskmängd kan man ha snäcklekare med dom? Bra ställe där man kan få tag på tropheus "red".i närheten av nyköping/ stockholm.Alla förslag är välkomna även hur man ska inreda karet. H Jocke
              Det fungerar utmärkt, jag körde Moliro tillsammans med L. ocellatus, lite gökmalar och ancistrus i just ett hörnkar på knappt 400l. Det var ett tag sedan nu men lägger med en bild som bildbevis
              Snäcklekarna syns nere i högra hörnet...

              Mvh
              David
              David

              Kommentar

              • Arowana
                Användare
                • april 2007
                • 4

                #8
                Tack för alla svar. Nu är burken igång och ska få stå o gotta till sig ett par veckor. Har tänkt att inhandla tropheus körsbär, verkar vara en trevlig firre. Nån som vet vart man kan få tag i ett gäng ca 30st?

                Kommentar

                • PaS
                  Användare
                  • december 2010
                  • 47

                  #9
                  Ursprungligen postat av Arowana
                  Tack för alla svar. Nu är burken igång och ska få stå o gotta till sig ett par veckor. Har tänkt att inhandla tropheus körsbär, verkar vara en trevlig firre. Nån som vet vart man kan få tag i ett gäng ca 30st?
                  Senast jag var inne på leasing gick det två grupper körsbär där, en VF och en SO.

                  Ang. Snäcklekarna hade jag stoppat ner dom först i burken och sedan introducerat troffarna. Ett gäng snäckor kan på en halvsekund ligga urspridda över hela botten efter ett troffemangel om det inte redan finns etablerade snäckisar som hävdar reviret.
                  Tropheus

                  Kommentar

                  • Arowana
                    Användare
                    • april 2007
                    • 4

                    #10
                    Tack då ska jag åka dit o titta.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Kan även vara en fördel om du har en liten avskiljning av tex stenar eller så där du tänkt snäckisarna skall vara för att avgränsa revir. Och som tidigare sagts etablera snäckisarna först. Du behöver garanterat inte köpa så många dem blir många och fort går det

                      Kommentar

                      Arbetssätt...