Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #91
    Ursprungligen postat av DavidL
    Jag matar inte mina fiskar med oxhjärta heller av flera anledningar än att det skulle vara farligt o så.
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Mycket intressant i denna tråd. Personligen trodde jag att det fanns belägg för det att fisk har svårare för att tillgodogöra sig näring från däggdjur, ser gärna fler rapporter om sådant. Också personligen, jag skulle aldrig mata med oxhjärta av den enkla anledningen att fisken får inte tag i sådant i naturen.
    Men visst, jag matar med torrfoder, pellets och sådant också ibland, men försöker kolla om det är "rätt grejer" i det.
    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    I och med att torrfoder är betydligt mer fett och proteinrikare än de vanligaste frysfodren (utom oxhjärta) så skulle man kunna sticka ut näsan och fråga sig om firrar kan få problem med levern av vanligt fiskfoder inte bara av oxhjärta? Fett som fett? Har någon undersökt det?
    Är ni säkra på att ni inte gör det då??
    Här är innehållsförteckningen från att av de största torrfodermärkena idag. (om inte den största)
    Huvudfoder för akvariefisk. Ingredienser.
    Fisk o fiskprodukter
    Spannmål
    Vegetabiliska proteinextrakt
    Blötdjur och kräftdjur
    korn
    Kött och animaliska biprodukter
    vegetabiliska biprodukter
    alger
    jäst
    oljor o mineraler.
    Jag kikade på tre olika fodertyper som jag hade hemma (samma producent) o kött o animaliska biprodukter fanns i alla. Min fråga blir Vad tror ni det är o tror ni en av de största foderproducenterna chansar och gör foder som "bevisligen" är dåligt för fisken???

    Én annan fråga är ju hur många matar med detta utan o veta om det.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #92
      Sedär. Var inte helt ute och cyklade.

      Kollade på skoj innehållet i diskustorrfodret som några i denna tråd matar med.

      Fish and fish by-products, grains, meat and animal by-products.
      Colored with EC-approved additives, contains E306 antioxidant (nat. vit. E extracts).
      Senast redigerad av Alexander Ylipää; 04 februari 2012, 14:07.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #93
        Kött och animaliska biprodukter låter ju som kött och ben-mjöl "In Europe, some MBM is used as ingredients in petfood" http://en.wikipedia.org/wiki/Meat_and_bone_meal Men vad ska de göra av det nu när man inte kan ge det till kor längre (De eldar det enligt länken ovan)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          Jag kollar på Tropical som jag har hemma (Vinst på Ciklidstämman )

          Tropical Malawi innehåller inte detta
          Tropical D-50 plus för diskus innehåller "kött och animaliska biprodukter"
          Tropical Schtio-vit för alla fiskar innehåller "kött och animaliska biprodukter"
          Tropical cichlid carnivore innehåller "kött och djurprodukter"
          Tropical caridina Nano sticks innehåller "kött och djurprodukter"

          "Djurprodukter" är en felöversättning. Det ska vara "animaliska biprodukter" och får faktiskt inte kallas kött. Det har blivit rätt på engelska.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #95
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Kött och animaliska biprodukter låter ju som kött och ben-mjöl "In Europe, some MBM is used as ingredients in petfood" http://en.wikipedia.org/wiki/Meat_and_bone_meal Men vad ska de göra av det nu när man inte kan ge det till kor längre (De eldar det enligt länken ovan)

            Galna ciklidsjukan?! Fast det var hjärnsubstans eller hur?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #96
              då har ju alla som gör räkmix med gelatin oxå kött och bi produkter i sin fiskmat då oxå
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #97
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                då har ju alla som gör räkmix med gelatin oxå kött och bi produkter i sin fiskmat då oxå
                Sant. Det är till och med möjligt att "kött och köttbiprodukter" ibland är gelatin.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • DavidL
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 18

                  #98
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Är ni säkra på att ni inte gör det då??
                  Här är innehållsförteckningen från att av de största torrfodermärkena idag. (om inte den största)
                  Huvudfoder för akvariefisk. Ingredienser.
                  Fisk o fiskprodukter
                  Spannmål
                  Vegetabiliska proteinextrakt
                  Blötdjur och kräftdjur
                  korn
                  Kött och animaliska biprodukter
                  vegetabiliska biprodukter
                  alger
                  jäst
                  oljor o mineraler.
                  Jag kikade på tre olika fodertyper som jag hade hemma (samma producent) o kött o animaliska biprodukter fanns i alla. Min fråga blir Vad tror ni det är o tror ni en av de största foderproducenterna chansar och gör foder som "bevisligen" är dåligt för fisken???

                  Én annan fråga är ju hur många matar med detta utan o veta om det.
                  Ja det är jag säker på då jag för tillfället bara har två stingrockor som käkar diverse fiskfileer och musslor samt räkor

                  Men jag förstår precis vad du menar.
                  Senast redigerad av DavidL; 04 februari 2012, 17:00.
                  http://biologdavid.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #99
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Sant. Det är till och med möjligt att "kött och köttbiprodukter" ibland är gelatin.
                    det var ju lite så jag menade, i många fall är det nog från gris som bindemedel i köpefodrerna
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • bjornik
                      Användare
                      • december 2011
                      • 96

                      Man bør jo sjekke hva et for innholder. JBL består av reke, kreps, vegetabilske emner og vitaminer. Det er derfor jeg valgte dette foret til mine discus som gir 42% råproteiner.
                      http://bjornik.page.tl/Home.htm

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        Kaj, jag skrev ju att jag försökte kolla men inte var säker på om jag lyckades... *s* Det enda raka är kanske att göra egen räkmix i olika varianter (med agar agar som bindemedel), mata med frysfoder som man ser vad det är samt levande så långt det går. Bäst tycker jag mina fiskar har mått och ynglat av sig när jag verkligen tryckt i dem levandefoder (artemia, moina, olika maskar, hyallella och andra småräkor). Vi pratar småfisk då, diskus har jag aldrig haft.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          Ursprungligen postat av bjornik
                          Man bør jo sjekke hva et for innholder. JBL består av reke, kreps, vegetabilske emner og vitaminer. Det er derfor jeg valgte dette foret til mine discus som gir 42% råproteiner.
                          Det fodret jag skrev ovan var JBL,s discusfoder och det innehöll animaliska kött- och biprodukter.
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • bjornik
                            Användare
                            • december 2011
                            • 96

                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Det fodret jag skrev ovan var JBL,s discusfoder och det innehöll animaliska kött- och biprodukter.

                            På min 1 liter boks med JBL Discus granulat for står det;
                            Ingredients: Molluscs and crustaceans, cereals, fish and fish by-products, vegetables and vegetables by-products, oil and fats.

                            Det står ingen ting om at foret innehold animalsk kjøtt og biprodukter så hvor har du belegg for din uttalelse fra.
                            Senast redigerad av bjornik; 05 februari 2012, 21:32.
                            http://bjornik.page.tl/Home.htm

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              Ursprungligen postat av bjornik
                              Det står ingen ting om at foret innehold animalsk kjøtt og biprodukter så hvor har du belegg for din uttalelse fra.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • bjornik
                                Användare
                                • december 2011
                                • 96

                                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                Skal man se på et produkts sammensettning bør man gå til produsentens sider; http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...-click#details
                                Der det overhode ikke nevnt at foret inneholder oksehjertekjøtt eller animalske biprodukter, Jeg antar produsenter vet bedre hva foret består av enn en forretning som feil informerer.
                                Senast redigerad av bjornik; 06 februari 2012, 07:15.
                                http://bjornik.page.tl/Home.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...