Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #76
    Skulle det vara mer skadligt att mata vildfångade diskusar med oxhjärta än odlade? Så långt har nog evulotionen inte gått att de har olika näringsupptag?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • bjornik
      Användare
      • december 2011
      • 96

      #77
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Skulle det vara mer skadligt att mata vildfångade diskusar med oxhjärta än odlade? Så långt har nog evulotionen inte gått att de har olika näringsupptag?
      Alle de negative sidene som er registert av oksehjertekjøttblandiner er gjort på oppdrettsvarianter av Discus av det jeg kjenner til.
      Grunnen til at det advares med dette på VF Discus er å unngå at de blir påført belastning av dette forets ulemper på VF Discus.
      Jeg er fremdels forundret over at så mange går i forsvar for dette foret og kan ikke akseptere at andre akvarister har motforestillinger. Dette er ikke noe nytt for meg men dette er trossalt et nordisk ciklideforum og jeg trodde det var takhøyde her for å se på de beste alterantiver for å fore de ciklider vi foralter. Det er så mye mer riktig å se på foring av ciklider etter de naturlige krav for andre ciklider, Discus ser ut til å være et unaturlig oksekjerte syndrom det er mitt inntrykk etter denne diskusjonen. Den sklir bare ut , men jeg anbefaler ingen å fore sine Discus med oksehjertekjøtt for.
      Senast redigerad av bjornik; 03 februari 2012, 17:49.
      http://bjornik.page.tl/Home.htm

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #78
        MEn Björnik det är ju du som bestämmer vad som är bäst. Högt till tak är för mig att acceptera andras sätt att hålla fisk. Men det gör icke du, för tycker man inte som du så är man enligt dig en dålig akvarist.
        Och som jag sagt innan jag matar inte heller mina VF med Oxhjärta men jag vet de som gör det med gott resultat. Inte tusan kan jag döma ut deras sätt att sköta sina fisk då. Det hade varit en helt annan sak om man sett fiskarna fara illa.
        Senast redigerad av kaj.p; 03 februari 2012, 18:14.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #79
          Man kan gå i försvar för både emot och för oxhjärta. Tycker att så länge det inte finns något belägg för det så får man acceptera att vissa matar med det. Samma sak som jag avskyr röda mygg så finns det mängder med människor som har en annan uppfattning. Det tycker jag bara är kul och bidrar med en sund debatt, vilket är densamma med denna fråga.

          Jag accepterar att du inte tycker om oxhjärta.

          Accepterar du mig?
          Mvh Alex

          Kommentar

          • bjornik
            Användare
            • december 2011
            • 96

            #80
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää

            Accepterar du mig?
            Ja det gjør jeg.
            Jeg har gitt røde mygglarver til min Discus siden 1970 tallet og aldri hatt problemer.
            Min forretning har sluttet å selge rødemygglarer fra FinaFisk. Ersattningen som selges gjennom Imazo liker de over hode ikke, så det ser ut til at bakterienivået er for høyt på disse nye frossene larvene.
            Så jeg har blitt meget skeptisk til også frossene rødemygglarer etter dette.
            http://bjornik.page.tl/Home.htm

            Kommentar

            • bjornik
              Användare
              • december 2011
              • 96

              #81
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Och som jag sagt innan jag matar inte heller mina VF med Oxhjärta men jag vet de som gör det med gott resultat. Inte tusan kan jag döma ut deras sätt att sköta sina fisk då. Det hade varit en helt annan sak om man sett fiskarna fara illa.
              Vel det tolker jeg som at også du er skeptisk til oksehjertekjøtt som for til VD Discus,
              Denne diskusjonen har jeg også hatt med Discus oppdrettere og akvarister i Norge og møtt omtrent samme reaksjon som på dette og andre forum, Dette egentlig ryster meg fordi andre forum har jeg også møtt og sett er meget objektiv og spørrende holdning til problem stillingen, Ikke bli møtt med en kanossagang og til å med utskjelling for hele tatt og ha meninger som går mot oksehjertekjøtt som for til Discus som synes å være et tabu emne for de fleste akvarister og oppdrettere av Discus,
              Man kan spørre hvorfor, men svaret ligger nok i økonomi eller dårlig samvitighet. Se at jeg ikke kommer noe videre med dette spørsmål på dette forum, men jeg skal oppdatere om jeg finner igjen de rapporter jeg jobbet med i 2009/2010 om emnet.
              http://bjornik.page.tl/Home.htm

              Kommentar

              • DavidL
                Användare
                • januari 2012
                • 18

                #82
                Jag matar inte mina fiskar med oxhjärta heller av flera anledningar än att det skulle vara farligt o så. Men jag tycker det är intressant att leta upp argument för båda sidor i den vetenskapliga litteraturen (liten yrkesskada ).

                Just nu försöker jag leta upp en artikel angående fetterna som finns i däggdjurskött har för mig att jag hört nått om att det ska vara det som är svårsmält för fiskar en gång i tiden.

                Angående fettansamling i levern så skulle det inte förvåna mig att man ser det i gamla sjuka akvariefiskar då levern innehåller fiskars största fettreserver. Sedan om detta skulle bero på en övermatning av fiskarna (->fettlever?) eller om det är fel mat som gör det (matning med tex oxhjärta eller nått annat kött från mammalier -> fettlever?) vet jag för närvarande inte, ska se om jag finner någon artikel i ämnet...
                http://biologdavid.blogspot.com/

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #83
                  Helt rätt inställning DavidL
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • bjornik
                    Användare
                    • december 2011
                    • 96

                    #84
                    Det er utrolig men det at jeg ikke vil fore mine Discus med oksehjertekjøtt synes for enkelte og være så provoserende at de trekker min personlige redlighet og intgerinitet i tvil. Vilket lav mål. For meg er dette en hobby, men for andre en næring. Mulig det er problemet, men jeg kommer ikke til å slutte å informere om mitt syn og erfaring med oksehjertekjøtt som for til Discus.
                    http://bjornik.page.tl/Home.htm

                    Kommentar

                    • DavidL
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 18

                      #85
                      Ursprungligen postat av bjornik
                      Det er utrolig men det at jeg ikke vil fore mine Discus med oksehjertekjøtt synes for enkelte og være så provoserende at de trekker min personlige redlighet og interinitet i tvil. Vilket lav mål. For meg er dette en hobby, men for andre en næring. Mulig det er problemet, men jeg kommer ikke til å slutte å informere om mitt syn og erfaring med oksehjertekjøtt som for til Discus.
                      Jag håller med dig att man ska vara försiktig med oxhjärta med tanke på hur riskerna som finns, eller kan finnas, med att mata med det. Jag tycker inte dina åsikter är provocerande alls utan bidrar till diskussionen, utan flera åsikter skulle det inte vara en diskussion och du har mycket fina fiskar måste jag säga!
                      http://biologdavid.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #86
                        Mycket intressant i denna tråd. Personligen trodde jag att det fanns belägg för det att fisk har svårare för att tillgodogöra sig näring från däggdjur, ser gärna fler rapporter om sådant. Också personligen, jag skulle aldrig mata med oxhjärta av den enkla anledningen att fisken får inte tag i sådant i naturen. Bättre välja räkor/whatever som sas "växt i vatten".

                        Men visst, jag matar med torrfoder, pellets och sådant också ibland, men försöker kolla om det är "rätt grejer" i det. Inte säker på att jag lyckas. Min egen inställning är också att det bästa fodret för fisken och bästa sättet att utfodra fisken, är med vad de äter i naturen och lika ofta - kruxet är att det blir mer än ett heltidsjobb av det...
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          #87
                          I och med att torrfoder är betydligt mer fett och proteinrikare än de vanligaste frysfodren (utom oxhjärta) så skulle man kunna sticka ut näsan och fråga sig om firrar kan få problem med levern av vanligt fiskfoder inte bara av oxhjärta? Fett som fett? Har någon undersökt det?
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #88
                            Ursprungligen postat av bjornik
                            Det er utrolig men det at jeg ikke vil fore mine Discus med oksehjertekjøtt synes for enkelte og være så provoserende at de trekker min personlige redlighet og intgerinitet i tvil. Vilket lav mål. For meg er dette en hobby, men for andre en næring. Mulig det er problemet, men jeg kommer ikke til å slutte å informere om mitt syn og erfaring med oksehjertekjøtt som for til Discus.
                            1. Ingen blir provocerad av att du inte vill mata dina diskus med oxhjärta.
                            2. Ingen blir provocerad av att du skriver om din syn på oxhjärta eller din erfarenhet av det.
                            3. Jag tycker att din grundinställning till mat är mycket sund. Det verkar som om du sköter diskusen mycket bra (vilket bilderna också tyder på). Skulle jag börja med diskus skulle jag följa dina råd.

                            Däremot måste jag erkänna att jag blir "provocerad" när du kommer med faktaliknande påståenden som du helt enkelt inte kan stödja. Med "provocerad" menar jag att jag måste gå i svarsmål om ingen annan gör det. Skulle du skriva "jag tror att" eller "jag har dragit slutsatsen att" skulle jag inte se något som helst problem med dessa påståenden.

                            Jag håller med Patrik om att detta är en intressant diskussion. Nu kommer jag med en fråga:

                            Det finns alltså mat som innehåller oxhjärta och enzymer. Vad är enzymerna till för? Bryta ner oxhjärta? Då tyder detta på att oxhjärta inte bryts ner "optimalt" eller är jag ute och cyklar nu? Jag kan tänka mig att "optimalt" ur akvarieskötselsynpunkt inte behöver vara samma sak som "naturligt" dvs. att så mycket av maten som möjligt "fastnar" i fisken och inte hamnar i vattnet kan vara "optimalt" för att det inte belastar vattnet.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #89
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              1Däremot måste jag erkänna att jag blir "provocerad" när du kommer med faktaliknande påståenden som du helt enkelt inte kan stödja. Med "provocerad" menar jag att jag måste gå i svarsmål om ingen annan gör det. Skulle du skriva "jag tror att" eller "jag har dragit slutsatsen att" skulle jag inte se något som helst problem med dessa påståenden.
                              Jag tyckte att att ditt inlägg tidigare i tråden om att det ställdes olika krav på bevisning beroende av vilken åsikt man har var oförskämt och provocerande.
                              Så uppenbarligen så finns det olika syn på vad som är provocerande i detta forum.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #90
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jag tyckte att att ditt inlägg tidigare i tråden om att det ställdes olika krav på bevisning beroende av vilken åsikt man har var oförskämt och provocerande.
                                Så uppenbarligen så finns det olika syn på vad som är provocerande i detta forum.
                                Du missförstod det inlägget och jag menade självklart inte på det sättet som du nu skriver. Det hade som du skriver varit oförskämt och provocerande.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...