Mine S. discus fra Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornik
    Användare
    • december 2011
    • 96

    #76
    Fortur nr.3 - 2012

    Var igjen søndag og hentet mer svartemygglarver. Fangsten ble ikke så stor denne gang men alle min VF Discus satte stor pris på larvene. Heckel paret står nå i overflaten å tigger etter larver så snart jeg kommer nært akvariet.

    Jeg har i lengre tid hatt problem med å få min flott VF Royal Blue Hann (bilde2) til å spise, men etter at jeg begynte å fore med svartemygglarver er den igjen i ferd med å spise.

    Alle mine fisker vil i tiden som kommer og så lenge jeg finner svartemygglarver bli foret med dette. Jeg har i over 40 år hatt en fråtse periode for mine fisk med svartemygglarver som varer 1-2 måneder hvert år. Dette gir fiskene en ekstra enegi kikk som er av stor betydning for fiskenes helse. I juni avløses de svarte mygglarvene av daphniner som er kanskje det mest næringsrike foret, men det egner seg best for mindre Discus og spesielt oppforing av all type fiske yngel.
    http://bjornik.page.tl/Home.htm

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #77
      Ursprungligen postat av bjornik

      Jeg har i lengre tid hatt problem med å få min flott VF Royal Blue Hann (bilde2) til å spise, men etter at jeg begynte å fore med svartemygglarver er den igjen i ferd med å spise.
      .
      Det är en fantastiskt vacker diskus det där!
      //Kaj

      Kommentar

      • bjornik
        Användare
        • december 2011
        • 96

        #78
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Det är en fantastiskt vacker diskus det där!
        //Kaj
        Takk for det!
        En av grunnene er nok at jeg ikke forer med oksehjertekjøttblandinger.
        http://bjornik.page.tl/Home.htm

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #79
          Om du gjort det så kanske den hade färgat ut som den här
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #80
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Om du gjort det så kanske den hade färgat ut som den här
            Tjosan, den var inte dålig.... )

            Kommentar

            • bjornik
              Användare
              • december 2011
              • 96

              #81
              Mitt syn på fòr til VF discus

              Alle discus artene er fra naturens side omnivore da deres tarm system er 30 cm langt og med en liten mage, noe som er meget typisk for vegetar spisende fisk. Alle discus artenes fødeopptak i naturen fordelere seg stort sett med ca 80% vegetar og 20% animalske enzym opptak. Plante kosten er som oftest halvråtne plantedeler, frukt og alger som de beiter på eller finner i små biter i slamlaget eller i vannet. Kjøtt kosten er små vann og land insekter og småfisk de får fatt i disse. Discus beiter stort sett hele tiden etter spiselig emner i slamlaget på bunnen som kalles detritus som er et felles ord for organiske stoffer i slamlaget. Det kan bestå av små partikler av planter, alger, blomster, frukt, fisk, insekter m.m
              Data for figurene under er hentet fra Bleher’s Discus1 av Heiko Bleher. Vi ser at forholdet er noe annerledes for S. haraldi i tørketiden da er fordeling 58% vegetar kost og 42% animalsk kost. Dette tenderer mot det er lettere å få S. haraldi variantene til å akseptere animalsk kost enn de andre discus artene.

              I akvarium må man finne en balansert kost mellom vanninsekter, mark og plantekost. Levende og frosne for typer som svarte, hvite og røde mygglarver, mysis, vårfluelarver, enkytree-, grindal- og meitemark. Rekemiksblanding av feit fisk (laks, makrell), reker, grønn erter, frukt (banan), spinat og vitaminer er et meget godt tilskudd. Revet fiskepudding kan også anbefales, men det er et mel produkt så bruken må begrenses til 2-3 ganger pr uke. Det anbefales å finne ekstra plantekost i form av tablett eller flak for som daglig tilskudd til discus, dette må tilvennes over til. Mye bruk av spirulina kan gi sorte pigment flekker.
              Enkelte Discus granulat tørrfor typer som JBL discus granulat eller Tetra discus bits er meget godt tilskudds for som gir ekstra ernæring og styrke hos alle discus men spesielt hos unger og voksen VF discus. Dette er også for som må tilvennes fiskene over tid.
              Oksehjerte og animalske kjøttprodukter er så forskjellig fra deres naturlige kost at det anbefales generelt ikke til discus artene og spesielt ikke VF discus. Det er påvist at det animalske fettet fra kjøtt avsetter seg i fiskens indre organer og kan medføre helseskader og døden for fiskene.

              Vedlagte bilder viser ernæringsopptaket bilde 1 i regntiden og bilde 2 i tørketiden.
              http://bjornik.page.tl/Home.htm

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #82
                Ursprungligen postat av bjornik
                Alle discus artene er fra naturens side omnivore da deres tarm system er 30 cm langt og med en liten mage, noe som er meget typisk for vegetar spisende fisk....
                lägg gärna den här typen av inlägg i den här tråden annars förvandlas detta snabbt till en diskussion om diskuskost http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=vetenskaplig
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • bjornik
                  Användare
                  • december 2011
                  • 96

                  #83
                  Jeg har foret den siste måneden med mye svartemygglarver til mine VF Discus.
                  Jeg skiftet om søndag ca 30% vann på Heckel paret. De går rolig og harmonisk sammen i akvariet og enkelte ganger ser jeg de hilser på hverandre. De spiser godt og ser ut til å trives i akvariet, men noe lek ser det ikke ut til å bli.
                  http://bjornik.page.tl/Home.htm

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #84
                    Mata på med mycket olika mat och se när fisken färgar om utan mitten randen. Sedan kan du aktivt börja byta mycket vatten med olika pH tills du märker vad de reagerar mest positivt på. Väljer det pH och bara matar på och byter vatten. Frekvensen på mina vatten byten vad då ca 50% varje dag.

                    Det lilla jag vet om heckel lek...
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #85
                      Bra tips

                      Aningen jobbigt kan jag tycka dock
                      Senast redigerad av DaRe; 26 maj 2012, 20:55.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • bjornik
                        Användare
                        • december 2011
                        • 96

                        #86
                        Heckel paret er nå flyttet til et 530 kar etter at jeg oppdaget at det dryppet litt vann fra 430 karet jeg benyttet til dem. Jeg har et par andre kar som også må limes opp igjen så i sommer blir alle min VF Discus gående i to 530 kar i kjellerstua til akvariebua er opp å kjører igjen til høsten. Så det blir å prøve igjen senere.
                        http://bjornik.page.tl/Home.htm

                        Kommentar

                        • Johan1
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 390

                          #87
                          Det vad några år sedan jag vad aktiv och odla vildfångad diskus. Men jag kan garantera att heckel som leker har en annan färg en till vardags. i alla fall mina och det vad definitivt inte dasslock som lekte hos mig utan små fiskar som fått växa upp. Se bifogade bilder.

                          Jag lyckades aldrig få till yngel och det reta mig än idag. Jag bara haft en hona som vill leka, hanar som har uppvacktat vanlig diskus.

                          Men idag om jag har förstått rätt skall de vara olika arter och då skulle jag inte korsa heckel med något annat om man vill ha livskraftig avkomma. Heckelkross är väl vanlig idag?

                          Jag har inte jätte många bilder för detta vad på tiden när min kamerautrustningen inte blivit digital och att jag skulle ha en videokamera vad utan för min värld....
                          Senast redigerad av Johan1; 28 maj 2012, 12:24. Anledning: AAAAAAAAAAAAAAAAAAA
                          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                          Kommentar

                          • bjornik
                            Användare
                            • december 2011
                            • 96

                            #88
                            [QUOTE=Johan1;872727]Det vad några år sedan jag vad aktiv och odla vildfångad diskus. Men jag kan garantera att heckel som leker har en annan färg en till vardags. i alla fall mina och det vad definitivt inte dasslock som lekte hos mig utan små fiskar som fått växa upp. Se bifogade bilder.
                            QUOTE]

                            Det var hyggelig å få ditt svar og se bilder av din Heckel lek. Dette er som du sier vanskelig art å oppdrette og krever enormt mye jobbing av akvaristen. Jeg har nesten 4000 liter i akvariene i akvariebua, men for øyeblikket lekasje fra noen av akvariene som må fikses, men ved neste forsøk blir hele bua bare forbeholdt lekforsøk på Heckel paret.
                            Det er nettopp det som er vanskelig å få et harmonisk og rolig par av all type VF Discus. Mitt heckel par er slik, men å få lek og eventuelt unger vet ikke jeg om jeg får oppleve.
                            Jeg har sett antydning til farge skifte som du bekriver under de mest intense periodene med hilsing og til å med rengjøring av røtter.
                            Jeg liker å fotografere i akvarier så min store drøm er å få motivet av lekende Heckel slik du viser på ditt bilde. Takk for at vi fikk se dette.
                            http://bjornik.page.tl/Home.htm

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #89
                              Jag kan bara hålla med kul att se! Och jag hoppas också vi får se mer av lek i denna tråd
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Johan1
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 390

                                #90
                                Jag har många gånger funderat på vad det vad som gjorde att de ville leka just den gången. Och inte vid andra försök. Jag har inte fått något vettigt svar. Jag har även varit i kontakt med andra som haft rena heckel lekar inte de heller verkar ha något standard recept.

                                Hade det varit enkelt skulle ju en yrkesoldare i asien och tyskland ha linjer på denna fisk flera år tillbaka. Vi hade fått se alla möjlig sjuka varianter av färger som vanligt när de är i farten. De om någon borde ju ha resurserna.

                                Det är tråkigt att ingen knäcker nöten med dessa svartvatten fiskar fullt ut så vi alla kan odla dem lättare.
                                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                                Kommentar

                                Arbetssätt...