Mine S. discus fra Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornik
    Användare
    • december 2011
    • 96

    #31
    I det andre Heckel karet begynner det også å skje en utvikling. Blant disse fire er det i ferd med å danne seg et par til. Det er disse to jeg nevnte i forrige innlegg som jeg nå så hilste på hverandre og viser ingen nabbet atferd i dag mot hverandre. Jeg tror det er en Hann og to hunner til. Den hannen i det som ser ut til å bli et par prøver hele tiden å fordrive en veldig lik Heckel fra sitt territorium så jeg tror dette også er en Hann. tre av de andre er nebbet mot hverandre og disse tror jeg er hunner og den en er den som er i ferd med å danne par. Dette er meget spennende og det er først etter at jeg senket pH ned til 6,1 at denne type atferd er blitt mer synlig i dette karet.

    Jeg så nettopp igjen at disse to hilste på hverandre, så nå er jeg sikker på at jeg har et par nr. 2.
    Senast redigerad av bjornik; 23 januari 2012, 21:02.
    http://bjornik.page.tl/Home.htm

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Härliga bilder och texter. Intressant läsning!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • bjornik
        Användare
        • december 2011
        • 96

        #33
        Ursprungligen postat av DaRe
        Härliga bilder och texter. Intressant läsning!
        Takk for det!

        Det jeg nå opplever med disse Heckel Discus fra Rio Negro er uventet. Jeg kjøpte disse 8 for å ha de i et habitat akvarium. Det at de nå er godt i gang med pardanning, (det første paret på bilde 1) er uventet gledelig. Denne utvikling hadde jeg ikke sett for meg da jeg dro til Oslo høsten 2011 og kjøpte 8 stk. av dem. I går ble jeg sikker på at et par nr.2 er i ferd med å skille seg ut og det er igjen minst en Hanne som godt kan komme til å skille seg ut i part nr. 3. Jeg har nå jobbet stort sett med VF Discus i de siste 6 årene og opplevd mye gleder over flotte varianter av Brun, Blå, Grønn Discus og nå Heckel Discus. Det verste har vært å miste så mange flott VF Discus i perioden 2009 – 2010 pga. gjellemark problemet. Det var nær ved å ta knekken på min akvarieinteresse. Jeg klarte å snu dette ved hjelp av kaliumkuren som jeg måtte kjøre flere ganger for endelig å bli kvitt denne parasitten i mitt akvarieanlegg. Jeg har laget et foredrag om dette og en forkortet versjon kan lastes ned fra Norsk Akvarieforbund.
        Etter 2010 ble jeg sittende igjen med et par S. haraldi varianter fra Rio Ararie og Rio Uatuma, men problemet at det var så få individer at jeg fikk ikke se pardanning i fra en VF flokk som jeg nå gjør med disse Heckel Discusene. Jeg har også et Nhamund Blue par, men alle disse er satt sammen av meg og dermed har ikke fiskene fått velge naturlig i fra en flokk. Jeg har problemer med å få disse tre S. haraldi parene til å være harmoniske som par slik som det avbildet Heckel paret. VF Discus kan ha høy pris og det er ikke så mange som har råd til å gi fra 8000 til 16 000 Nkr for en VF Discus flokk, men det må du om du ønsker å få se naturlig pardanning. Det bør være minimum 4 – 6 dyr for å få til et par. Ved 8 som jeg kjøpte er det mulig å få to par, får man 3 har man vært utrolig heldige.
        Da jeg kjøpte dem fikk de gå i en uke for å stress ned etter den lang togturen og det tok ca 12 timer i fra de ble fanget i forretningen i Oslo til de var i mine akvarier. Som standard blir nå all ny Discus jeg kjøper kjørt gjennom en tre ukers kalium kur som linken viser til. Som oftest er grossistene i Sør – Amerika flinke til å gjøre kurer mot innvendige parasitter og det er minimal sjanse for at det kommer med den resistente gjellemark parasitten som er eggleggende fra Sør Amerika. Om den dukker opp på VF Discus er de som oftest smittet i importør eller forhandlers akvarier eller de kan bli smittet hos akvaristen. Foredraget forteller en del om dette.
        Poenget er at min erfaring av VF Discus som har blitt smittet med parasitten er så plaget at det blir vanskelig å se naturlig atferd og spesielt ille var det å se hvor hardt rammet de Grønne variantene ble. Det virker som de har lavere motstands evne mot effekten av parasittens herjinger og blir lettere angrepet av flagellater. Og være kvitt denne parasitten gir friske å sunde fisk med naturlig stor motstands evne mot de fleste sykdommer. Da er fortjenesten det jeg ser hos mine 13 VF Discus, naturlig atferd, ro, harmoni og fisk med stor matlyst.
        Det er også et viktig tema med foret. Jeg benytter ikke oksehjerteblanding til min VF Discus og det er av to årsaker det er helseskadelig og kraftig forurensende av vannet i karet. Fra naturens side er VF Discus ca 80% vegetar spiser og animalsk føde består av vann og landinsekter. Fordøyelsessystemet hos Discus er 30 cm langt og har en liten mage hvor pH er 2 og egner seg for nedbryting av små mengder animalsk føde og resten av tarmen er pH 10 – 11 og egner seg best til nedbryting av plantekost. Og for en vegetar spisende dyr som gis store mengder oksehjertekjøtt sier seg selv ikke er bra og vil virke inn på dyrets helse og velvære. Det gir også kraftig forurensning av vannet i karet med fett avsetninger som også skjer i fiskens indre organer med mulig. VF Discus er etter min menig for tander skapning til å klare slike belastninger om man ønsker å se den naturlige atferd og livsutfoldelse hos denne praktfulle arten/artene. Etter min mening har Discus i naturenr mye til felles med vegetarer nærings behov til f.eks Tanganyika ciklider. Plante og algekost er etter min mening en av de viktigste faktorer for tilvekst av Discus yngel og unger den første tiden i naturen ved siden av foreldrenes sekret. Jeg har selv opplevd dette ved oppforing av Discus unger. Jeg kommer til å prøve flere fortyper til Tanganyika ciklider på mine VF Discus.

        Dette bilde viser også noe av forskjellen mellom Hann og Hunn. Den bakerste er Hann og har mer tegninger og farge nedover rygg finnen enn den fremste som er hunnen. Noe av det sammen ser jeg også på de andre Heckel Discusene og har funnet ut at det er 3 hunner og 2 hanner blandt dem.
        Senast redigerad av bjornik; 24 januari 2012, 08:23.
        http://bjornik.page.tl/Home.htm

        Kommentar

        • bjornik
          Användare
          • december 2011
          • 96

          #34
          Det andre Heckel paret

          Stort sett står de sammen under ei rot, men her fikk jeg tatt et bilde av dem i går kveld da de kom frem for å spise. Det er hunnen til venstre som viser bredsiden, hannen til høyre.
          Senast redigerad av bjornik; 24 januari 2012, 11:01.
          http://bjornik.page.tl/Home.htm

          Kommentar

          • bjornik
            Användare
            • december 2011
            • 96

            #35
            Det første Heckel paret.

            I går tilsatte jeg eikebark ekstrakt slik at pH gikk ned fra 5,7 5,5. Målte pH i dag tidlig og den ligger fremdeles på 5,5. Paret sturet i går kveld etter pH endring, men i dag tidlig var det full fres igjen. Nå skal pH ligge på dette nivå til fredag/lørdag, da skal jeg igjen skifte 50% vann med lavere pH slik at den blir liggende på pH 5,3.
            http://bjornik.page.tl/Home.htm

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Vackra utan dess like!

              Är dessa alltså vild heckel?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • bjornik
                Användare
                • december 2011
                • 96

                #37
                Ursprungligen postat av DaRe
                Vackra utan dess like!

                Är dessa alltså vild heckel?
                Dette er vilde S. discus fra Rio Negro som er importert fra Brasil av Dyrego Oslo City våren 2011. De har ofte importer av VF fisk fra Amazonas. Også nydelige dvergciklider, tetra og maller.
                http://bjornik.page.tl/Home.htm

                Kommentar

                • bjornik
                  Användare
                  • december 2011
                  • 96

                  #38
                  Heckel par nr.2

                  I dag gikk par nr.2 og beitet på bunnen og jeg fikk tatt bilde av dem. Disse er mindre enn par nr.1, men i høst da jeg kjøpte dem var alle Heckel discusene nesten jevn store. Nå er par nr.1 ca 1 cm størren de andre. Det er spesielt de to siste månedene de har vokst mer enn de andre selv om de er samme foring og stell i de to Heckel karene. Jeg tror det er økt hormon nivå hos par nr.1 som er årsak til dette.
                  http://bjornik.page.tl/Home.htm

                  Kommentar

                  • bjornik
                    Användare
                    • december 2011
                    • 96

                    #39
                    Ugunstig ledningsevne tall for Heckel Discus.

                    Det som er et stort problem med eikeblad ekstrakt er at ledningsevnen øker i vannet. Ubehandlet kranvann hos meg har ledningsevne 110 µS. Nå har jeg redusert pH til 5,3 hos Heckel paret og ledningsevnen har gått opp til 210 µS. For i heletatt å ha håp om lek og egg bør ledningsevnen ligg under 50 µS. For å ha håp om å oppnå noe slik må salter og mineraler fjernes ved osmose, så kan man senke pH og tilsette eikeblad ekstrakt.
                    Jeg leste at det anbefales at alt råvann som skal benyttes til saltvannsakvarium må osmose behandles for saltene tilsettes. Ved å tilsette saltene direkte i råvann å benytte dette kan det oppstå uønsket og ukontrollert blå/grønn algevekst i akvariet. Det er salter og mineraler i råvann som sammen med akvarie saltet skaper slike ugunstige forhold.
                    I dag bestilte jeg derfor et osmose apparat for å begynne med de første forsøk på å få ned ledningsevnen.
                    http://bjornik.page.tl/Home.htm

                    Kommentar

                    • bjornik
                      Användare
                      • december 2011
                      • 96

                      #40
                      Heckel spiser JBL Discus granulat.

                      Alle mine VF Discus spiser JBL Discus granulat fra den første dag de kom til mine akvarier. De står å tigger etter dette hele tiden så det kan bli 4-5 påfyll med litt granulat i løpe av kvelden. Dette gir fiskene tilvekst og spesielt har Heckel hannen vist god tilvekst.
                      Det samme har jeg sett av utvikling hos Rio Uatuma hannen på bilde 2 og Rio Ararie hannen på bilde 3.
                      Dette foret er hovedsakelig bassert på reke, krepsdyr og vegetabilske emner. Det gir 42% råprotiner til fisken, det er et meget godt kraftfor for all type Discus. Det anbefales til alle.
                      http://bjornik.page.tl/Home.htm

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Suverän tråd. Riktigt bra läsning! Det uppskattas Bjornik.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • bjornik
                          Användare
                          • december 2011
                          • 96

                          #42
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Suverän tråd. Riktigt bra läsning! Det uppskattas Bjornik.
                          Takk for det!

                          Jeg ser på Discus artene som en vanlig ciklideart som må behandles og fores etter de krav naturen har gitt artene.
                          Så å si alt av dagens Discus varianter er så sterkt inavlet at de har mistet mye av arten og artenes naturlige atferd, utseende og særpreg. Samtidig er den overdrevene foring med hjertekjøtt fra varmblodsdyr gitt fysiologiske endringer på mange av disse inavlet akvarievarianter som går meg meget betengt. Discus har ikke de nødvendige enzymer i fordøyelses system til forbrenning av kjøttfiber fra varmblodsdyr, så det er meg ubegripelig hvorfor det forsatt fores med dette. Det er fettet fra kjøttet Discusens fordøyelsessytem tar opp og dette gir også fettavsetninger i fiskens indreorganer som er helseskadelig og kan medføre døden for fisken. Discus er fra naturens sider 80% vegetar spiser og det prøver jeg og etter leve ved foring.
                          Det er påvist ved vitenskapleige undersøkelser at DNA spekteret hos de fleste Discus akvarievarianter er svakt pga den sterke inavl gjennom 40 - 50 år.
                          Dette er forhold som har gjort at jeg kun arbeider med vilt fanget Discus. Den atferd, tegninger og farger de viser meg gir meg et innblikk i en av naturens flotteste skapninger og det er det jeg vil studere hos Discus artene. Selvfølgelig oppdrett om det er mulig, men det kan ta lang tid før man opplever det. Slike utfordringer er spennende og utviklende, så jeg er tålmodig fordi det er fiskene som styrer dette. Jeg må bare lese og tolke deres behov samt legge til rett for det jeg tror må gjøres for å dekke fiskenes naturlig behov og velvære. Jeg håper å formidle dette med mine foto og tekster. Så da er det godt å få positiv respons.
                          Senast redigerad av bjornik; 27 januari 2012, 09:32.
                          http://bjornik.page.tl/Home.htm

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av bjornik
                            Takk for det!

                            Jeg ser på Discus artene som en vanlig ciklideart som må behandles og fores etter de krav naturen har gitt artene.
                            Så å si alt av dagens Discus varianter er så sterkt inavlet at de har mistet mye av arten og artenes naturlige atferd, utseende og særpreg. Samtidig er den overdrevene foring med hjertekjøtt fra varmblodsdyr gitt fysiologiske endringer på mange av disse inavlet akvarievarianter som går meg meget betengt. Discus har ikke de nødvendige enzymer i fordøyelses system til forbrenning av kjøttfiber fra varmblodsdyr, så det er meg ubegripelig hvorfor det forsatt fores med dette. Det er fettet fra kjøttet Discusens fordøyelsessytem tar opp og dette gir også fettavsetninger i fiskens indreorganer som er helseskadelig og kan medføre døden for fisken. Discus er fra naturens sider 80% vegetar spiser og det prøver jeg og etter leve ved foring.
                            Det er påvist ved vitenskapleige undersøkelser at DNA spekteret hos de fleste Discus akvarievarianter er svakt pga den sterke inavl gjennom 40 - 50 år.
                            Dette er forhold som har gjort at jeg kun arbeider med vilt fanget Discus. Den atferd, tegninger og farger de viser meg gir meg et innblikk i en av naturens flotteste skapninger og det er det jeg vil studere hos Discus artene. Selvfølgelig oppdrett om det er mulig, men det kan ta lang tid før man opplever det. Slike utfordringer er spennende og utviklende, så jeg er tålmodig fordi det er fiskene som styrer dette. Jeg må bare lese og tolke deres behov samt legge til rett for det jeg tror må gjøres for å dekke fiskenes naturlig behov og velvære. Jeg håper å formidle dette med mine foto og tekster. Så da er det godt å få positiv respons.
                            Jag har flyttat inläggen som följde detta inlägg til denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65245 "Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik" då de inte riktigt passade in här.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • bjornik
                              Användare
                              • december 2011
                              • 96

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag har flyttat inläggen som följde detta inlägg til denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65245 "Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik" då de inte riktigt passade in här.
                              Takk for det!

                              En hver har rett til å forvale sine dyr som han mener er rett og for meg er oksehjerterkjøtt helsefarlig for mine Discus så hos meg er det oksehjerterkjøtt fri sone i mine akvarier.

                              Jeg ønsker å vise at man godt kan drive med Discus og spesielt VF discus som jeg har gjort de siste 5 årene. Bildene jeg legger ut viser jo kvaliteten på den VF Discus jeg har.

                              Jeg prøvde å fore med oksehjerterkjøtt i perioden sommer 2006 til vinter 2007. Det forurenset kraftig og ga ikke den vekst effekten som det hevdet foret ville gi.

                              Nå forer jeg med JBL Discus granulat frossen for, levendefor (om vår/sommeren levendefor fra naturen) om vinteren fra mine kulturer og rekemiksblandinger. Jeg skal nå også prøve ut for spesielt utviklet for for algespisende ciklider.
                              http://bjornik.page.tl/Home.htm

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                #45
                                Jag tror inte heller att det är så många som använder oxmix till sina VF diskus. Men mest då det belastar vattnet. Att det skulle vara skadligt har jag ännu inte sett något bevis på.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...