Mine S. discus fra Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bos
    Användare
    • april 2005
    • 47

    #16
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Fina fiskar dessa Heckel!
    Men varför har du grus i akvariet? Passar väl bättre med fin vit sand till diskus?
    Jag bara undrar!
    Bra fråga. Du har helt rätt.
    Diskfisk

    Kommentar

    • bjornik
      Användare
      • december 2011
      • 96

      #17
      Jeg har liggende hvit sand for å bytte i akvariet, men slik fiskene reagerer ser ikke dette ut til å ha noen betydning. Her hilser de på hverandre og jeg vill ikke stresse dem med en omfattende omlegging av akvariet. Det er hunnen vi ser fremst i bilde.
      http://bjornik.page.tl/Home.htm

      Kommentar

      • bjornik
        Användare
        • december 2011
        • 96

        #18
        Her er paret igjen og pH er nå 5,7. Det er svært lite forandring i tegninger og farger siden siste bilder av paret. De fortsetter sitt rolige og harmoniske liv i akvariet ved å følge hverandre hele tiden.
        http://bjornik.page.tl/Home.htm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Färgar discus ut bättre vid lägre pH, eller märker man knappast någon skillnad?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Ursprungligen postat av bjornik
            Takk for det!


            Jeg fant en vitenskaplig rapport som heter;
            Effect of Lunar Synchronization on the Reproduction Time of Discus Fisch.
            Som kan være av interesse å lese for alle som prøver på oppdrett spesielt vilt fanget individer av en Discus art.
            Aha månen påverkar alltså, snacka om noggrann undersökning. Nu läste jag inte hela men bara iden att undersöka detta
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • bjornik
              Användare
              • december 2011
              • 96

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Färgar discus ut bättre vid lägre pH, eller märker man knappast någon skillnad?
              Jeg lest i en tråd på Diskusforum.se om dette. Det var samme Heckel variant som jeg har. Så langt har jeg merket en endring fra 7 til 5,7. Fargene har blitt skarpere.
              Senast redigerad av bjornik; 18 januari 2012, 08:04.
              http://bjornik.page.tl/Home.htm

              Kommentar

              • bjornik
                Användare
                • december 2011
                • 96

                #22
                Ursprungligen postat av DaRe
                Aha månen påverkar alltså, snacka om noggrann undersökning. Nu läste jag inte hela men bara iden att undersöka detta
                Jeg har lest om årstiders innvirkning på endringer i hypofysen og hormon nivå i dyrs forplanings evne. Jeg har også fått slik info om reproduksjonen ved diskusjoner med andre akvarister. En av dem hadde diskutert dette tema med Horst Linke som nevnte at årstid variasjonene og høy og lavtrykk samt månefase påvirket bl.a Discus og Scalare sin lek faser i naturen. Jeg har sett dette også fra andre kilder som hevder at Discus og annen fiske arter stimuleres av månelyset til lek, da kan foreldrene lettere se egg og senere unger de første dagene.
                I havet påvirker månelyset i den rette årstid koraller til å avgi egg og sperm. Dette er et utolig interesant tema og kan studeres av alle naturintereserte i de naturlig prossesser i naturen. BBC har laget flere interesante serier om emnet. Det er spesielt interesant å se hvordan dette stemmer i akvarium og om man får se det på vilt fanget fisk.
                Senast redigerad av bjornik; 18 januari 2012, 08:29.
                http://bjornik.page.tl/Home.htm

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Låter som du har en del material till en artikel i ciklidbladet!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • bjornik
                    Användare
                    • december 2011
                    • 96

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Låter som du har en del material till en artikel i ciklidbladet!
                    Noen av mine artikkler ser du på LINK og mine streamet foredrag på LINK
                    http://bjornik.page.tl/Home.htm

                    Kommentar

                    • bjornik
                      Användare
                      • december 2011
                      • 96

                      #25
                      Hannen hilser på hunnen

                      I dag var jeg heldig å fikk se og fotografere at hannen bukker til hunnen i typisk Discus hilsen. pH lå i går på 5,7. Det er først etter at pH kom under 6,5 at jeg begynte å se antydninger til hilsing, men først etter at den kom under 5,9 har jeg sett dette tydligere. Senkingen av pH fortsetter så nå er det store forventninger til den videre utvikling.
                      http://bjornik.page.tl/Home.htm

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Hur sänker du pH?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • bjornik
                          Användare
                          • december 2011
                          • 96

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Hur sänker du pH?
                          Med Amtra, dette er den beste eikebark ekstrakten på markede. Jeg tilsetter så små mengder at pH ikke varier mer ned enn 0,1 til 0,2. Ved 0,2 sturer Discusene i en times tid som den gjorde i går, men så er det full kjør igjen på fiskene. Til helga skal jeg skifte 50% av vannet med skiftevann som har pH 5.0 og jeg tror da pH iakvariet vil stabilisere seg på ca 5,5
                          http://bjornik.page.tl/Home.htm

                          Kommentar

                          • bjornik
                            Användare
                            • december 2011
                            • 96

                            #28
                            Morgen fargedrakten

                            Begge fiskene i paret har er kraftigere gul/orange farge spesielt i hode og bryst regionen om morgene enn de hadde tidligere som vist på bilde 1 og 2. De svømte rundt sammen i hele akvariet og ventet tydelig på mat.

                            Bilde 3 er tatt i det andre Heckel karet hvor pH er 6,3. Det viser fire av fiskene og er er grunnfargen rustrød og vi ser lite til den gul/orange som paret har.

                            Bildene er tatt kl. 5:20 i dag tidlig ca 20 minutter etter lyset kom på.
                            http://bjornik.page.tl/Home.htm

                            Kommentar

                            • bjornik
                              Användare
                              • december 2011
                              • 96

                              #29
                              Heckel er nærmest til urdiscusen

                              Det er så fasinerende å studere historien rundt slekten Symphysodon som har sitt opphav i en prehistorisk urdiscus som var mye større enn dagens tre arter ca 60 cm. Den gang hadde Amazonas flere løp og et av dem svingte opp dagens Rio Negro område for til slutt å renne ut i Mexico Golfen, mulig i løpet til dagens Rio Orinoco vassdraget. Det andre hovedløpet fulgte dagens vassdrag ned mot Atlanterhavet.
                              De i dag sentrale områder av Amazonas var før den tid som et stort ferskvanns/brakkvannshav. Over millioner av år ble vannstanden redusert til dagens nivå, men dagens vannstands økning i regntiden på opptil 16 – 18 meter er et lite pust fra denne tiden.
                              Over tid utviklet det seg nye endemiske fiske arter etter hver som vannet trakk seg tilbake og etterlot seg leveområder for disse. Blant annet en urdiscus som utviklet seg videre til dagens grønne stammer som ble isolert i vest og sentrale områder av Amazonas, Heckel variantene som utviklet seg i Rio Negro området er den arten man mener likner mest likner i utseende på urdiscusen av de tre artene.
                              Overtid utviklet disse stammene sine særtrekk samt at brun, blå og rød S. haraldi utviklet seg i østlige deler av Amazonas området. Genetisk er Symphysodon aequifasciatus fjernest fra de to andre artene, hvor Symphysodon haraldi og Symphysodon discus er nærmest til hverandre og har over tid utviklet mange hybrider. Disse skiftningene etterlot seg også en større discus type i Rio Xingu området øst ved Atlanterhavet, den er noe genetisk forskjellig fra de andre S.haraldi variantene, men blir likevel angitt som en brun S. haraldi variant.
                              Så muligens er det nok riktig å anta at det er flere genetiske rettninger inne Discus arten som en gang i fremtiden som vitenskapelig kan defineres som arter av slekten Symphysodon. Om det blir 3 eller 5 , kanskje flere er vanskelig å si men dette er en art under utvikling til å bli flere arter.
                              Uansett den mest optimale Discus art/variant jeg har hatt i mine akvariet i mer en 40 år som akvarist er nok disse Heckel Discusene fra Rio Negro. I dag så jeg igjen at de bukket og hilste på hverandre, en fantastisk opplevelse. Atferd hos vilt fanget Discus er en opplevelse for live å studere.
                              Senast redigerad av bjornik; 20 januari 2012, 21:01.
                              http://bjornik.page.tl/Home.htm

                              Kommentar

                              • bjornik
                                Användare
                                • december 2011
                                • 96

                                #30
                                Heckel Discusene i dag

                                Fredag skiftet jeg 50% vann i karet til Heckel paret. Dette har de reagert meget positivt på. Skiftevannet hadde samme som fremdeøes ligger på pH 5,7. Stort sett svømmer de tett sammen og går tett sammen å leter etter mat på bunnen. Noen ganger svømmer de forseg selv å leter etter mat og når de treffes igjen hilser de med bukking til hverandre som på det andre bilde.

                                Blant de andre Heckel Discusene er det to som liker å stå sammen under ei rot. Jeg har sett dette en tid og lagt merke til at de små dytter på hverandre. Mulig at dette også blir et par, men det har ennå ikke etablert seg en harmoni mellom disse to.
                                http://bjornik.page.tl/Home.htm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...