Vilken sjukdom har mina ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #16
    Ursprungligen postat av hakke77
    Hur mycke vatten byter jag om några dar då? 1/3 ungefär? Hur ofta byter ni vatten åt fiskarna? Han jag köpte av bytte bara typ 1 gång per år men tyckte de lät lite???

    Tack/Hakke
    Det där med vattenbyte blir lätt ett diskusions ämne bland akvarister.

    Jag skulle nog byta minst 1/3 en ggr/vecka.
    Alternativt 2 ggr/vecka men då lite mindre volym.

    Byt aldrig mycket vatten och sällan det är bättre med lite och ofta.

    Att byta en gång per år måste vart rena julafton för fiskarna.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • hakke77
      Användare
      • december 2011
      • 40

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Är akvariet nystartat?
      Jo alltså jag köpte det på blocket 34 mil bort, han sparade typ en 15-liters hink med vatten plus att stenar och grus inte är rengjorda för att ha kvar lite bakterier osv. Så akvariet är i princip nystartat av mig kan man ju säga men fiskarna ha levt tillsammans och i det akvariet sedan tidigare.

      Kommentar

      • hakke77
        Användare
        • december 2011
        • 40

        #18
        Ursprungligen postat av Mr.Mange
        Vilken "lirare" du har fått infon ifrån
        Det är rekomenderat att byta 1/3 av vattnet varje vecka INTE 1 gång/år

        Bild 1 är: Golden Labidochromis caeruleus
        Bild 5 är: Eldstjärt
        Bild 6 är: Tropheus sp. Acei
        Bild 8 är: Röd Zebra Metriaclima estherae , Minos Reef

        Enligt min åsikt så har dina fiskar fått alldeles för mycket spirulina i sitt foder med tanke på hur "sotiga" dom är.
        Du vaerkar till att vilja dina fiskar väl iallafall
        Jodu känns som att de inte va helt rätt där...eller så uppfatta vi varandra helt fel?
        Men jag vill verkligen mina fiskar väldigt väl och vill att dom ska va färggranna och fina och försöker nu hitta en bra nätbutik där jag kan beställa foder från och andra saker, svårt när jag är nybörjare. Och jag ha också tyckt att dom är lite "sotiga" så jag tar tacksamt emot alla era förslag och idéer. Ska försöka ge mindre spirulina då. Ska på mellandagarna göra en sån där räkmix hade jag tänkt. Tycker det är svårt att veta hur mycket foder jag ska ge dom med, pelletsen tycker jag dom äter dåligt av och vissa fiskar får ju inte ens in dom i munnen typ?

        Tack så mycket för artbeskrivningen, då kan jag läsa på om dom lite mer

        Kommentar

        • hakke77
          Användare
          • december 2011
          • 40

          #19
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Det där med vattenbyte blir lätt ett diskusions ämne bland akvarister.

          Jag skulle nog byta minst 1/3 en ggr/vecka.
          Alternativt 2 ggr/vecka men då lite mindre volym.

          Byt aldrig mycket vatten och sällan det är bättre med lite och ofta.

          Att byta en gång per år måste vart rena julafton för fiskarna.
          Jag kommer nog byta en gång per vecka då och byta 1/3, ska hitta mig en pump för att använda hink att tömma med direkt ur karet måste ju stressa fiskarna plus att det blir mycket smidigare med pump. Och då fyller jag alltså på med salt 1-2dl/100 liter jag har bytt om jag förstått det rätt? Fanns någon tråd om det på forumet att axal kunde man köpa på granngården 25kg för typ 80kr, funkar det?
          Tack för tålamodet och hjälpen till mig
          //Hakke

          Kommentar

          Arbetssätt...