Vilken sjukdom har mina ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakke77
    Användare
    • december 2011
    • 40

    Vilken sjukdom har mina ciklider?

    Hejsan!

    Har införskaffat mitt första ciklidakvarium, bor 24 mil från närmsta djuraffär (förutom internet) och skulle behöva hjälp med vad jag ska köpa/göra för mina ciklider som efter en ganska lång transport på 6 timmar + att dom hade varit i hink med syrepump ca 20 timmar innan jag hämtade dom nu fått vit ludd eller vad jag säga, enligt bilderna iaf. Vore väldigt tacksam för hjälp då jag läser och försöker lära mig så mycket som möjligt.

    Har hällt i biotopol som ägaren sa men det var bara för ca 300 liter och jag har ett 540 liters akvarium så jag ska köpa mera och hälla i då vi inte kunde behålla så mycket vatten från förra omgången. Akvariet håller 24.8 grader men har beställt 2 doppvärmare, har ett fluval 305-filter i och syrepumpen såklart. Dock är inte vattnet helt klart efter ett dygn nästan.

    Mvh Håkan
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    #2
    Är värdelös på sjukdomar å parasiter myself men här är en bra länk som kanske kan hjälpa: http://www.jbl.de/en/online-hospital

    Hoppas det löser sig för dig!

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Tror inte det är någon större fara med firrarna.
      Efter en läng transport och mycket nytt vatten så kan det bli bakterie påslag som bilderna visar.

      Har du haft i salt?
      om inte:
      Vanligt salt 1,5 dl/100 l skulle jag köra i och se vad som händer.
      Fiskarna tar ingen skada av saltet men är det som jag tror så ser du en förbättring redan efter 6-12 timmar efter saltningen.
      2-3 dagar senare fullt friska firrar.
      Om saltkuren inte biter så finns det andra kurer.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        jag

        tror att Anders har rätt o försök få upp tempen till 26 eller lite drygt 26.

        Kommentar

        • hakke77
          Användare
          • december 2011
          • 40

          #5
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Tror inte det är någon större fara med firrarna.
          Efter en läng transport och mycket nytt vatten så kan det bli bakterie påslag som bilderna visar.

          Har du haft i salt?
          om inte:
          Vanligt salt 1,5 dl/100 l skulle jag köra i och se vad som händer.
          Fiskarna tar ingen skada av saltet men är det som jag tror så ser du en förbättring redan efter 6-12 timmar efter saltningen.
          2-3 dagar senare fullt friska firrar.
          Om saltkuren inte biter så finns det andra kurer.
          Ok skönt att höra, jag fick med några slags salttabletter som jag la i, han jag köpte av rekommenderade 3st för en räcker till 150 liter sa han? Kanske ska lägga i en till då så det täcker för 600 liter istället för 450 som de blev nu?
          Tacksam för hjälpen Dottern är förkrossad när fiskarna inte mår bra, hon fick det som tidig julklapp

          Kommentar

          • hakke77
            Användare
            • december 2011
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av doohan
            tror att Anders har rätt o försök få upp tempen till 26 eller lite drygt 26.
            Jag har beställt två st 200w doppvärmare som jag hoppas kommer innan jul så att jag ska kunna få upp tempen till ca 26-27 grader
            Tack tack

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av hakke77
              Ok skönt att höra, jag fick med några slags salttabletter som jag la i, han jag köpte av rekommenderade 3st för en räcker till 150 liter sa han? Kanske ska lägga i en till då så det täcker för 600 liter istället för 450 som de blev nu?
              Tacksam för hjälpen Dottern är förkrossad när fiskarna inte mår bra, hon fick det som tidig julklapp
              Aldrig roligt när det strular.

              Snåla inte med saltet för då biter det inte.
              Om det är de salttabletterna (25x10mm) så kan du köra betydligt hårdare.
              Själv så hade jag nog haft i en 6-8 st nu direkt och avvaktat.

              Vattenbyte + nytt salt om någon dag piggar oftast upp den tröttast fisk.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Jag kör med salttabbletter som är 25x15mm ca, är det såna du har så kan du slänga i bra många fler än så. Börja med 15-20st och släng 5-10st till om du inte ser någon skillnad om 3 dagar. Tänk på att ta det lite försiktigt när du slutar med salt sen då det kan ställa till det för fiskarna om man gör det för snabbt. Så släng i 1-2 per 100l bytt vatten gångerna efter då du byter vatten.

                Om du inte har så många salttabbletter så åk till en mataffär och köp grovt salt. Följ då Anders första råd (1-2dl per 100l vatten.)

                Jag förutsätter att du bara har malawiciklider (bara det som syns på bilderna) om du har fiskar som är känsliga för salt i samma akvarium (tex vissa malar) så kan du göra ett saltbad till malawin. Kör då 1 tablett i en 10l hink och låt dem gå där i 10-20min. Var noga med att du inte får syrebrist i hinken. Om du inte kan ordna någon syresättning så ha inte för många fiskar i hinken samtidigt.

                Kommentar

                • malawi
                  Användare
                  • oktober 2010
                  • 20

                  #9
                  Aldrig salt med jod!

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Det ser ut som slagsmål i transporten
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • hakke77
                      Användare
                      • december 2011
                      • 40

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Aldrig roligt när det strular.

                      Snåla inte med saltet för då biter det inte.
                      Om det är de salttabletterna (25x10mm) så kan du köra betydligt hårdare.
                      Själv så hade jag nog haft i en 6-8 st nu direkt och avvaktat.

                      Vattenbyte + nytt salt om någon dag piggar oftast upp den tröttast fisk.
                      Ok jag körde i dom jag hade, typ 15x15 skulle jag nog säga att dom är dom jag har på ett ungefär alltså så jag slängde dom 6 som är kvar plus att det var 3 i sedan tidigare plus att jag hett 1dl salt tidigare idag. Kändes som att den killen kunde som hade haft fiskar i 6 år så jag är evigt tacksam för er hjälp! Hur mycke vatten byter jag om några dar då? 1/3 ungefär? Hur ofta byter ni vatten åt fiskarna? Han jag köpte av bytte bara typ 1 gång per år men tyckte de lät lite???

                      Tack/Hakke

                      Kommentar

                      • hakke77
                        Användare
                        • december 2011
                        • 40

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pierre_N
                        Jag kör med salttabbletter som är 25x15mm ca, är det såna du har så kan du slänga i bra många fler än så. Börja med 15-20st och släng 5-10st till om du inte ser någon skillnad om 3 dagar. Tänk på att ta det lite försiktigt när du slutar med salt sen då det kan ställa till det för fiskarna om man gör det för snabbt. Så släng i 1-2 per 100l bytt vatten gångerna efter då du byter vatten.

                        Om du inte har så många salttabbletter så åk till en mataffär och köp grovt salt. Följ då Anders första råd (1-2dl per 100l vatten.)

                        Jag förutsätter att du bara har malawiciklider (bara det som syns på bilderna) om du har fiskar som är känsliga för salt i samma akvarium (tex vissa malar) så kan du göra ett saltbad till malawin. Kör då 1 tablett i en 10l hink och låt dem gå där i 10-20min. Var noga med att du inte får syrebrist i hinken. Om du inte kan ordna någon syresättning så ha inte för många fiskar i hinken samtidigt.
                        Ok jag slängde i dom 6 jag hade kvar så totalt är det 9 st i nu plus 1dl salt men det var vanligt salt och inte grovt
                        Ja han sa att alla var malawiciklider, jag har inte lyckats hitta åt vad alla heter än tyvärr men jobbar på det för fullt. Jag har iaf inga malar i akvariet. Skulle kunna lägga över dom i en hink eller så för en "salt-doppning" som du beskriver i 10-20 minuter och jag har en extra syrepump mindre modell som jag kan ha i under tiden. För tillfället är det bara två som behöver detta isåfall.
                        Mycket tacksam för svaret!
                        //Hakke

                        Kommentar

                        • hakke77
                          Användare
                          • december 2011
                          • 40

                          #13
                          Tack för svaren! Har nu lagt i dom 6 återstående tabletterna jag hade hemma plus 1dl salt sedan tidigare idag men finsalt och inte grovt tyvärr Ska åka och köpa imorn direkt. Gällande arter jag har så sa han att det vara var malawi-fiskar och jag har inte lyckats hitta namnet på fler arter än två av dom och jag har en del arter. Lägger upp bilder på några av dom iaf. Men hur ofta byter ni vatten? Killen jag köpte av sa typ 1 gång per år 1/3 av vattnet??? Tyckte de lät för sällan men tar tacksamt emot förslag. Kanske ska byta ut till lite fräschare vatten om några dar som Anders i askim sa tidigare?

                          Tack för hjälpen, vill fiskarnas bästa

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Är akvariet nystartat?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mr.Mange
                              Användare
                              • september 2011
                              • 40

                              #15
                              Ursprungligen postat av hakke77
                              Tack för svaren! Har nu lagt i dom 6 återstående tabletterna jag hade hemma plus 1dl salt sedan tidigare idag men finsalt och inte grovt tyvärr Ska åka och köpa imorn direkt. Gällande arter jag har så sa han att det vara var malawi-fiskar och jag har inte lyckats hitta namnet på fler arter än två av dom och jag har en del arter. Lägger upp bilder på några av dom iaf. Men hur ofta byter ni vatten? Killen jag köpte av sa typ 1 gång per år 1/3 av vattnet??? Tyckte de lät för sällan men tar tacksamt emot förslag. Kanske ska byta ut till lite fräschare vatten om några dar som Anders i askim sa tidigare?

                              Tack för hjälpen, vill fiskarnas bästa
                              Vilken "lirare" du har fått infon ifrån
                              Det är rekomenderat att byta 1/3 av vattnet varje vecka INTE 1 gång/år

                              Bild 1 är: Golden Labidochromis caeruleus
                              Bild 5 är: Eldstjärt
                              Bild 6 är: Tropheus sp. Acei
                              Bild 8 är: Röd Zebra Metriaclima estherae , Minos Reef

                              Enligt min åsikt så har dina fiskar fått alldeles för mycket spirulina i sitt foder med tanke på hur "sotiga" dom är.
                              Du vaerkar till att vilja dina fiskar väl iallafall

                              Kommentar

                              Arbetssätt...