720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BjooorK
    Användare
    • augusti 2011
    • 64

    #16
    Då va det dags för en liten uppdatering va ju ett tagsen

    Efter att jag haft karet igång nu några månader så har jag bara tröttnat mer och mer på Back to nature bakgrunden, dels för att den tog halv akvariets volym, även massa skit som samlades bakom den, blev väldigt snabbt full med alger. m.m.

    Resultatet av detta är att jag kommer aldrig mer ha en heltäckande bakgrund.

    Så idag tog jag beslutet att ta ut bakgrunden så nu står jag här med ett kar utan inredning

    Hur hade ni inrett, kom gärna med förslag?


    Mvh. Björk
    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
    2x375L
    4x300L Under uppstart
    1x300L Tillväxtkar
    1x50l Yngelkar

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #17
      Personligen gillar jag bakgrunder och kör själv med moduler. Men inreder man snyggt så kan man klara sig utan, eller varför inte en slimline? Bara för att få ett avslut på akvariet?

      Sen att du hade SA BTN som verkligen tar halva akvariet gör kanske saken värre just med utrymmet.

      Så mitt tips är ändå att ha något som bakgrund, kanske en slimline eller några strategiskt placerade moduler. BTN eller nån annan variant, vilken man nu tycker är snygg.

      Kommentar

      • BjooorK
        Användare
        • augusti 2011
        • 64

        #18
        Ursprungligen postat av johho
        Personligen gillar jag bakgrunder och kör själv med moduler. Men inreder man snyggt så kan man klara sig utan, eller varför inte en slimline? Bara för att få ett avslut på akvariet?

        Sen att du hade SA BTN som verkligen tar halva akvariet gör kanske saken värre just med utrymmet.

        Så mitt tips är ändå att ha något som bakgrund, kanske en slimline eller några strategiskt placerade moduler. BTN eller nån annan variant, vilken man nu tycker är snygg.
        Moduler tycker jag man kan få till snyggt mot en svart bakgrund, men slimline tycker jag ser väldigt platt och tråkigt ut

        Ja btn Amazonas är ju inte den minst plats krävande, tar btn's övriga bakgrunder lika mycket plats?


        Mvh. Björk
        1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
        2x375L
        4x300L Under uppstart
        1x300L Tillväxtkar
        1x50l Yngelkar

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #19
          Amazonas är den som är överdrivet tjockast. De andra tar inte lika mycket plats

          Kommentar

          • BjooorK
            Användare
            • augusti 2011
            • 64

            #20
            Ursprungligen postat av johho
            Amazonas är den som är överdrivet tjockast. De andra tar inte lika mycket plats

            Man kanske borde ta en titt på dom andra

            Hade en ide om att bara köra en plansh denna gången, har titta lite på denna
            1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
            2x375L
            4x300L Under uppstart
            1x300L Tillväxtkar
            1x50l Yngelkar

            Kommentar

            • BjooorK
              Användare
              • augusti 2011
              • 64

              #21
              liten uppdatering

              Har nu satt plansch som kommer från Seawiew med motivet Sea, kommer att fyllas med vit ciklidgrus och svart stenkol eller lavasten som det ser ut nu
              visst det blir inget direkt biotopkar men kommer prova detta om jag tröttnar är det bara att ändra sig


              Bilder kommer sedan


              Mvh Björk
              1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
              2x375L
              4x300L Under uppstart
              1x300L Tillväxtkar
              1x50l Yngelkar

              Kommentar

              • BjooorK
                Användare
                • augusti 2011
                • 64

                #22
                Så här ser karet ut för tillfället är lite små sugen på att fixa en hörnmodul i varje hörn, va tror ni om de?


                Mvh Björk
                1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                2x375L
                4x300L Under uppstart
                1x300L Tillväxtkar
                1x50l Yngelkar

                Kommentar

                • BjooorK
                  Användare
                  • augusti 2011
                  • 64

                  #23
                  Så här ser karet ut idag


                  Akvarium: Aqualine 720l. (Svart)

                  Bänk:
                  Svart möbel.

                  Ljus: Aqualine's slimmade heltäckande ramp med 8x t5 rör plus reflektorer.

                  Pumpar:
                  EHEIM 2080 Professionel 3 (1700 liter/timmen) och EHEIM 2229. (1050 liter/timmen)

                  Sand: Vit ciklidgrus.

                  Inredning: Natursten som ligger på 20mm frigolitskiva och skal från Vinbergssniglar. (För dekoration)

                  Bakgrund: Seaview med motivet Sea.

                  Invånare: 1.3 Placidochromis sp. Phenochilus Tanzania
                  2.4 Aulonocara sp. Firefish
                  1.2 Aulonocara sp. OB
                  ?.2 Synodontis eupterus
                  ?.2 Synodontis njassae
                  ?.2 Glyptoperichthys gibbiceps sp. Albino
                  ?.4 Ancitrus sp. Albino


                  För tillfället går det även ett gäng viktoria ciklider i karet pga. att ena karet här hemma inte ville vara med mer, ska väck så fort som möjligt
                  1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                  2x375L
                  4x300L Under uppstart
                  1x300L Tillväxtkar
                  1x50l Yngelkar

                  Kommentar

                  • BjooorK
                    Användare
                    • augusti 2011
                    • 64

                    #24
                    Här kommer lite filmer på min tillfälliga fisksoppa, håller på att ändra om i källaren lite med karen

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Mvh. Björk
                    1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                    2x375L
                    4x300L Under uppstart
                    1x300L Tillväxtkar
                    1x50l Yngelkar

                    Kommentar

                    • BjooorK
                      Användare
                      • augusti 2011
                      • 64

                      #25
                      Då va det dags för att byta ut fiskarna i karet

                      Arterna jag har fastnat för är, följande,

                      - Placidochromis milomo
                      - Protomelas*sp. "mbenji thick lip"
                      - Aristochromis christyi
                      - Champsochromis spilorhynchus
                      - Dimidiochromis compressiceps
                      - Fossorochromis rostratus
                      - Lichnochromis acuticeps
                      - Nimbochromis fuscotaeniatus
                      - Nimbochromis venustus
                      - Tyrannochromis macrostoma

                      Tanken är att köra 3-4 arter, någon som haft någon av dessa arter?
                      Hur stora grupper bör man köra? Fördelning?
                      Tips på annan snygg lite större Malawi.
                      Vilka funka ihop?

                      Tack på för hand, aldrig kört rovMalawi innan men varit sugen länge
                      Senast redigerad av BjooorK; 09 januari 2013, 15:51.
                      1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                      2x375L
                      4x300L Under uppstart
                      1x300L Tillväxtkar
                      1x50l Yngelkar

                      Kommentar

                      • Kaya
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 27

                        #26
                        Om nån kommer fram till mig och frågar varför jag inte kör med plastväxter i akvariet så svarar jag knappt... folk har plastväxter och ubåtar, slott m.m. i sina kar. De flesta akvarister här på ciklid.se skulle nog aldrig ha det förmodar jag. Dock!!!!! Dock dock dock!!!! Använder de flesta btn bakgrunder av frigolit o gummi och annat blaj. Folk går även o köper cement o dylikt för att göra egna bakgrunder. Jag personligen skulle aldrig äns drömma om att lägga in en massa konstgjort shit i mitt kar, även om det skulle se identiskt ut till verkligheten. Så vet jag att det ändå bara är blaj.

                        Mitt råd till dig är, köp lite sandstenar eller lite smalare skiffert sen fogar du fast dem som en bakgrund. Det ska jag göra, då får du djup och det är äkta. Sen så kan du plantera växter i bakgrunden. Ta en titt på fmueller.com
                        Billigt bra äkta och snyggt. Sluta köpa btn för flera tusenlappar.
                        Senast redigerad av DaRe; 09 januari 2013, 17:51.
                        kaya.ownit.nu <----- Leveldesigner

                        Har liiite dyslexxri så om verkar virrigt så.. vet du.

                        Malawis är fina men Tanganyika har personlighet...

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #27
                          Ursprungligen postat av BjooorK
                          Då va det dags för att byta ut fiskarna i karet

                          Arterna jag har fastnat för är, följande,

                          - Placidochromis milomo
                          - Protomelas*sp. "mbenji thick lip"
                          - Aristochromis christyi
                          - Champsochromis spilorhynchus
                          - Dimidiochromis compressiceps
                          - Fossorochromis rostratus
                          - Lichnochromis acuticeps
                          - Nimbochromis fuscotaeniatus
                          - Nimbochromis venustus
                          - Tyrannochromis macrostoma

                          Tanken är att köra 3-4 arter, någon som haft någon av dessa arter?
                          Hur stora grupper bör man köra? Fördelning?
                          Tips på annan snygg lite större Malawi.
                          Vilka funka ihop?

                          Tack på för hand, aldrig kört rovMalawi innan men varit sugen länge
                          Jag har haft T. Macrostoma, N. Venustus och F. Rostratus av dom du har på "önskelistan".

                          Generellt kan man säga att rovisar är tuffa mot sina honor och andra hanar av samma art. Macrostoma är lite extra galen Jag hade mina i en 2,5 metersburk (1225 liter).

                          Nimbochromis linni är snygg och har ett speciellt utseende. Andra Nimbochromis som är snygga är Nimbochromis livingstonii och Nimbochromis polystigma . Den senare liknar Linni i teckningen, typ brunspräcklig.

                          Välj en Nimbochromis, stor korsningsrisk!

                          Venustus ger ju lite gult i allt det blåa som rovisar innebär. Jag skulle ha satsat på max tre arter i ett 720 och inte valt dom största.

                          Förslag:
                          Nimbochromis venustus
                          Fossorochromis rostratus ( ingen rovis men stor, lugn och grymt snygg när hanen färgar)
                          Dimidiochromis compressiceps (annorlunda utseende och knallblå hanar)

                          Linni skulle lätt kunna vara ett alternativ, den är dock lite känsligare än dom andra Nimbochromisarna.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kaya
                            Om nån kommer fram till mig och frågar varför jag inte kör med plastväxter i akvariet så svarar jag knappt... folk har plastväxter och ubåtar, slott m.m. i sina kar. De flesta akvarister här på ciklid.se skulle nog aldrig ha det förmodar jag. Dock!!!!! Dock dock dock!!!! Använder de flesta btn bakgrunder av frigolit o gummi och annat blaj. Folk går även o köper cement o dylikt för att göra egna bakgrunder. Jag personligen skulle aldrig äns drömma om att lägga in en massa konstgjort shit i mitt kar, även om det skulle se identiskt ut till verkligheten. Så vet jag att det ändå bara är blaj.

                            Mitt råd till dig är, köp lite sandstenar eller lite smalare skiffert sen fogar du fast dem som en bakgrund. Det ska jag göra, då får du djup och det är äkta. Sen så kan du plantera växter i bakgrunden. Ta en titt på fmueller.com
                            Billigt bra äkta och snyggt. Sluta köpa btn för flera tusenlappar.
                            Skiffer är enligt mig bland det fulare man kan ha i stenväg i ett akvarium...

                            Kommentar

                            • BjooorK
                              Användare
                              • augusti 2011
                              • 64

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag har haft T. Macrostoma, N. Venustus och F. Rostratus av dom du har på "önskelistan".

                              Generellt kan man säga att rovisar är tuffa mot sina honor och andra hanar av samma art. Macrostoma är lite extra galen Jag hade mina i en 2,5 metersburk (1225 liter).

                              Nimbochromis linni är snygg och har ett speciellt utseende. Andra Nimbochromis som är snygga är Nimbochromis livingstonii och Nimbochromis polystigma . Den senare liknar Linni i teckningen, typ brunspräcklig.

                              Välj en Nimbochromis, stor korsningsrisk!

                              Venustus ger ju lite gult i allt det blåa som rovisar innebär. Jag skulle ha satsat på max tre arter i ett 720 och inte valt dom största.

                              Förslag:
                              Nimbochromis venustus
                              Fossorochromis rostratus ( ingen rovis men stor, lugn och grymt snygg när hanen färgar)
                              Dimidiochromis compressiceps (annorlunda utseende och knallblå hanar)

                              Linni skulle lätt kunna vara ett alternativ, den är dock lite känsligare än dom andra Nimbochromisarna.


                              Mycket läsvärt

                              tror du dessa skulle funka ihop

                              - Protomelas sp. "mbenji thick lip" eller Nimbochromis venustus
                              - Fossorochromis rostratus
                              - Nimbochromis fuscotaeniatus eller Aristochromis christyi

                              Känner jag vill ha en fisk med lite rött i tänkte jag skulle satsa på att köpa alla i lite mindre storlek, hur många bör man köpa av varje ovh hur många vuxna är max i ett 720?

                              Vad kör du för foder på dina rovisar? kört mbunas, aulonocara och lite haplisar för tillfället och du har jag kört med Aquatic Nature Cichlid Excel vilket jag är mycket nöjd med, även provat göra räkmix
                              Senast redigerad av BjooorK; 10 januari 2013, 07:30.
                              1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
                              2x375L
                              4x300L Under uppstart
                              1x300L Tillväxtkar
                              1x50l Yngelkar

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #30
                                Ursprungligen postat av BjooorK
                                Mycket läsvärt

                                tror du dessa skulle funka ihop

                                - Protomelas sp. "mbenji thick lip" eller Nimbochromis venustus
                                - Fossorochromis rostratus
                                - Nimbochromis fuscotaeniatus eller Aristochromis christyi

                                Känner jag vill ha en fisk med lite rött i tänkte jag skulle satsa på att köpa alla i lite mindre storlek, hur många bör man köpa av varje ovh hur många vuxna är max i ett 720?

                                Vad kör du för foder på dina rovisar? kört mbunas, aulonocara och lite haplisar för tillfället och du har jag kört med Aquatic Nature Cichlid Excel vilket jag är mycket nöjd med, även provat göra räkmix
                                N. Fuscotaeniatus är också riktigt snygg. Tyvärr är det den aggresivaste av Nimbochromisarna. Hanen kan gå besärk
                                A. Christyi och P. sp. "mbenji thick lip" har jag ingen erfarenhet av.

                                Angående fodret, det funkar med både pellets och räkmix. Jag har inga rovisar nu längre, jag körde med NLS 3 mm flytande pellets till mina.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...