Dimma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #16
    Ursprungligen postat av MvL
    Hej! Som tidigare nämnts låter det som infusorier. Har själv haft problem med detta i några av mina kar tidigare. Vattnet blir "dimmigt". Min erfarenhet är att vattenbyten inte är speciellt verksamt, kanske blir det något bättre direkt efter, men sedan kan det nästan bli värre. (Infusorierna gillar vattenbyte?).
    Det som fungerat för min del är UVC. Jag har använt ett 11 watts dränkbart UVC med påmonterat pumphuvud, (Aquael), där jag strypt flödet till ca 150 liter/timme. Flödet får inte vara för högt om det skall slå ut infusorierna. (Ju starkare UVC ju högre flöde). (Fördelen med Aquael är att det är dränkbart och att deras pumphuvuden passar på UVC:et. Det blir lite som ett innerfilter och man kan flytta det mellan olika kar).
    Efter 3 - 4 dagar har vattnet varit kristallklart. Jag har dock låteit UVC vara kvar i drift ytterligare någon vecka. Detta har fungerat bra för mig. Har inte mörklagt akvariumet under tiden. Matat som vanligt.
    Tackar för värdefull info ska jag se vem som säljer uvc ljus får fråga runt lite...
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    Arbetssätt...