Dimma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Dimma

    Hej alla! Ett tag sen, fått en konstig dimma ikaret. vit mjölkig historia vad är detta? Något som någon känner igen och har bot på? Vatten bytet håller 3dag sen är det tillbaka igen, matar med samma som alltid tror inte det är det iaf. Är det mörker läggning som gäller 1 par dagar? svagt minne av något sånt för länge sen...
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Låter som infusorier. Har du precis rengjort filtret? Är det tillräckligt dimensionerat? Man kan mörklägga, men vet inte hur länge. Minska på maten. Byta allt vatten. Rengöra bottenmaterialet.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Infusorier tror jag med, men de finns i rent vatten och du har bara hamnat i ett läge där de trivs. Kan hända. UVC lampa löser det men också mörkläggning en vecka. Filtar över karet och ingen matning under tiden. Byt vatten som vanligt skulle jag säga.

      Jag hade detta och hade svårt att bli av med dem,men det gick över av sig själv efter några månader, har du rengjort filtret eller något som kan påverka balansen?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ciklid_Martin
        Användare
        • maj 2011
        • 136

        #4
        Saxat från länken:
        Infusorier

        Infusorier är små encelliga djur som lever i vatten. De ger ofta en mjölkvit grumling av vattnet. De brukar kunna föröka sig i enorma mängder på bara något dygn. Infusorier äts av en massa olika fiskyngel så en del odlar dessa som foder. Om de dyker upp oönskat är de dock tråkiga pga grumlingen av vattnet. I akvarier med infusorieproblem brukar lösningen vara UVC-filtrering eller mörkläggning genom att släcka all belysning och täcka akvariet så det blir totalt mörkt under 3 dagar. Infusorierna behöver ljus för att växa och föröka sig.
        sigpic

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Hej! Inte rört filterna hade kanske en tanke att de börjar bli fulla med skit,bytat vatten i stort sett allt i helgen,har ju scalarer så när dom började få problem avbröt jag fyllde på igen aldrig tömt så mycket innan men det kom tillbaka efter 3dygn.En uvc lampa vad fäster man den... menar du i ett utblås till pumparna kan det funka med 2260 pumpar ganska bra drag i dom har 2st .Tror jag mörklägger en tid istället testar det så får vi se.Scalarer tål utan mat 3-4 dagar väl hehe lite dålig koll CA var ju aldrig några problem ang maten hehe..
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
            Saxat från länken:
            Infusorier
            Tack klockrent! Då vet jag läget...
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Ciklid_Martin
              Användare
              • maj 2011
              • 136

              #7
              Frugans nanoburk råkade ut för samma strul för några dagar sedan. Pumpen var totalt igenproppad med skit och gjordes rent och dimman dök upp direkt. Att pumpen kloggade igen var inte så konstigt, det går säkert 200 räkor i burken som lever highlife som bara små sötvattenräkor kan. Det är bara discot och vodkan som saknas så är det lika lössläppt som på vilken Ålandskryssning som helst.
              sigpic

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                Frugans nanoburk råkade ut för samma strul för några dagar sedan. Pumpen var totalt igenproppad med skit och gjordes rent och dimman dök upp direkt. Att pumpen kloggade igen var inte så konstigt, det går säkert 200 räkor i burken som lever highlife som bara små sötvattenräkor kan. Det är bara discot och vodkan som saknas så är det lika lössläppt som på vilken Ålandskryssning som helst.
                hihihi klockren kommentar piggar upp, jag börjar med mörk läggning så får vi se.
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Kan nämna också att sist jag hade det problemet bytte jag i princip allt vatten och gjorde en del täta vattenbyten därefter + att jag satte i ett större filter. Tog väl en vecka eller två sen var vattnet klart. Sen dess har vattnet varit klart, även när filtret är igensatt.

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    ja ta billigt som jag har haft mitt den samma i somras så den ta mörklägg o inte ge matar i 2 veckor inte lys på där oxå i två veckor så blir över alla så man byte ner vatten 75 procent sen lägga mörklägg den.. inte rolig se där så jobbigt...
                    Senast redigerad av classe; 20 november 2011, 14:16.
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Infusorier tror jag med, men de finns i rent vatten och du har bara hamnat i ett läge där de trivs. Kan hända. UVC lampa löser det men också mörkläggning en vecka. Filtar över karet och ingen matning under tiden. Byt vatten som vanligt skulle jag säga.

                      Jag hade detta och hade svårt att bli av med dem,men det gick över av sig själv efter några månader, har du rengjort filtret eller något som kan påverka balansen?
                      kanske du kan kopiera där som mitt i somras akvarium den så kanske han visa den för mitt i somras...så jag vet inte hur man skall ta kopiera den från mitt inlägg...
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #12
                        tjena..mörklägga + ingen mat i 2 veckor låter jobbigt tveksamt om mina tetror och scalarer fixar det..jag ska göra en rejäl rengörning nu i veckan så får vi se hur det går efter rengörningen så släcker jag ner det i tre-fyra dar så får vi se
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • nicson
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 639

                          #13
                          Biologisk bekämpning! Vem äter infusorier?

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                            tjena..mörklägga + ingen mat i 2 veckor låter jobbigt tveksamt om mina tetror och scalarer fixar det..jag ska göra en rejäl rengörning nu i veckan så får vi se hur det går efter rengörningen så släcker jag ner det i tre-fyra dar så får vi se
                            ta den 14 dagar så 2veckor mörklägg och inte ge matar.. inte kul.. har hänt mig i somras.. inte kul se för dig utom se din karet..känner jobbigt..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • MvL
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 9

                              #15
                              ang infusorier

                              Hej! Som tidigare nämnts låter det som infusorier. Har själv haft problem med detta i några av mina kar tidigare. Vattnet blir "dimmigt". Min erfarenhet är att vattenbyten inte är speciellt verksamt, kanske blir det något bättre direkt efter, men sedan kan det nästan bli värre. (Infusorierna gillar vattenbyte?).
                              Det som fungerat för min del är UVC. Jag har använt ett 11 watts dränkbart UVC med påmonterat pumphuvud, (Aquael), där jag strypt flödet till ca 150 liter/timme. Flödet får inte vara för högt om det skall slå ut infusorierna. (Ju starkare UVC ju högre flöde). (Fördelen med Aquael är att det är dränkbart och att deras pumphuvuden passar på UVC:et. Det blir lite som ett innerfilter och man kan flytta det mellan olika kar).
                              Efter 3 - 4 dagar har vattnet varit kristallklart. Jag har dock låteit UVC vara kvar i drift ytterligare någon vecka. Detta har fungerat bra för mig. Har inte mörklagt akvariumet under tiden. Matat som vanligt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...