Zebraciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av oset_olholm
    Jag kanske svär i kyrkan nu men går de att blanda zebraciklider med malawiciklider, i så fall vilka. Hitta nämligen en som vill sälja !
    Det går men det går inte jättebra. Vad som inte går jättebra har jag svårt att sätta fingret på men en sak är att zebrorna vaktar revir på ett sätt som de inte riktigt begriper. Malawi och viktoria attackerar från långt håll och "förväntar sig" att fisken de attackerar ska simma iväg och sedan attackera tillbaka. Det gör inte zebror med yngel. De står kvar. En gissning är att golden skulle funka bättre än Metriaclima. De skulle bryta av rätt snyggt dessutom.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Vilket bra svar Ola!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av DaRe
        Vilket bra svar Ola!
        He he. Tack! Jo, jag har lite erfarenhet av det. På jobbet i Hull fanns det "hobbyzebror" tillsammans med Metriaclima (malawi) och Pundamilia (Viktoria) och just nu har jag värsta fisksoppan på kontoret:

        Zebra ( Amatitlania siquia Lake Xiloa), Pundamilia azurea , Pundamilia nyererei , Lipochromis sp. "matumbi hunter" och Julidochromis marlieri , så jag vet vad jag pratar om. Jullarna funkar ganska bra och nu efter något år verkar alla ha lärt sig hur de andra beter sig på gott och ont. Det blir rätt trist akvarieaffärsstämning - igen något som är svårt att sätta fingret på. Jag tänker slänga ut allt utom zebrorna när jag får tid och ersätta dem med just svärdbärare.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          De stjäl även yngel av varandra!
          Hehe, jo. Under de 3 år som jag har haft röda svärdbärare i samma kar som T. eliotti har jag endast sett två svärdbäraryngel. Till saken hör att de honorna kläcker ur sig upp mot 150 yngel (när jag plockar över dem i en kasse), så de avverkas snabbt som bara den.

          Eliottin har inte lyckats hålla sina yngel borta från svärdbärarna mer än 2,5 veckor när jag har låtit ynglen gå kvar i karet. Nu tror jag iof i regel att sebrorna är bättre föräldrar. De bästa små centralarna jag har haft vad det gäller yngelväkteri är oväntat nog Cryptoheros cutteri , de sämsta har varit multispinosorna.

          Vad det gäller fisksoppan med Malawi är jag helt säker på att det kommer att bli ett mer underhållande kar med sebror som enda ciklidart. I ett kar med några lekande sebrapar händer det alltid något. Mina två par är grymt snygga nu när de spänner upp sig mot varandra. Igår stod hannen och spände gällock mot de andra hannen, och honorna mot varandra strax bredvid. Häftiga fiskar!

          /Jocke

          Kommentar

          • oset_olholm
            Användare
            • september 2011
            • 6

            #20
            Ok de låter som klokast att köpa på sig ett gäng svärdbärare, de är vackra fiskar =) nästa problem, var f*n hittar jag såna med lite storlek på, enda jag sett runtomkring i de butiker jag besökt är väldigt små....

            Kommentar

            Arbetssätt...