Zebraciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oset_olholm
    Användare
    • september 2011
    • 6

    Zebraciklider.

    Hejsan!

    Hoppas detta blev rätt forum.

    Är så att jag har zebraciklider, fick dom av min bror, har haft dom ett tag i ett litet akvarium men har nu skaffat större så tänkte flytta över dom dit, sen skulle jag vilja ha några andra mer färgglada fiskar i samma kar, har läst och läst vad som kan passa ihop men tycker inte jag får något tydligt svar....

    Någon som kan hjälpa mig, en eller några andra fiskar som kan klara sig med de mer aggresiva zebrorna som också gärna är lite mer färgglada...

    Tack på förhand // Jocke
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Välkommen till forumet!

    Hur stort är akvariet och har du några andra fiskar? Vad menar du med färgglad? Vilken sags fiskar vill du ha? Du kan t.ex. ha svärdbärare om du vill under förutsättningen att akvariet inte är för litet. När det gäller ciklider beror det helt på akvariestorleken.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Välkommen hit!

      Hur stort kar har du till att börja med?
      CA

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Du hann före Ola
        CA

        Kommentar

        • oset_olholm
          Användare
          • september 2011
          • 6

          #5
          Haha tänkte när jag skrev att glöm inte skriva storlek, annars kommer frågan direkt De är ett hörnakvarium, han de kommer från sa de var ca 350L men min uppskattning säger att de är lite större, dock inte orka räkna på de, kan fixa de om ni vill Men funkar svärdbärare alltså trodde jag verkligen inte de skulle göra....

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av oset_olholm
            Haha tänkte när jag skrev att glöm inte skriva storlek, annars kommer frågan direkt De är ett hörnakvarium, han de kommer från sa de var ca 350L men min uppskattning säger att de är lite större, dock inte orka räkna på de, kan fixa de om ni vill Men funkar svärdbärare alltså trodde jag verkligen inte de skulle göra....
            Det kan fungera med svärdbärare, det är dock långt ifrån säkert. Hur många fiskar har du och hur stora är de? Hörnkar brukar väl vara hyffsat höga, och det är positivt för svärdbärarna i det här fallet. Mycket inredning i form av stenar och rötter är absolut inte fel. Multispinosor och eldbukar är färgglada ciklider som skulle kunna fungera med dina sebror. Men det beror naturligtvis hur många sebror du har i karet (om det finns plats för ytterligare ciklider).

            Jag brukar alltid passa på att slå ett slag för vildformer av svärdbärare. De är inte lika färggranna som odlingsformerna. Men de har roligare beteende och jag tycker i allmänhet att de är vackrare.

            Välkommen till forumet!

            /Jocke

            Kommentar

            • oset_olholm
              Användare
              • september 2011
              • 6

              #7
              Oj nu ställer du till de för mig har väl två par där hanarna är 10 och 8 cm och honorna något mindre sen är de 4 mindre zebror som är mellan 2-5 cm så dom kan man kanske se som barn än så länge.... skulle ju tycka de var kul med fler ciklider om de är möjligt men dom kräver ju utrymme.... så dina tips är svärdbärare, eldbuk och multispinosa ?? får kolla över hur dessa ser ut då =)

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av oset_olholm
                Oj nu ställer du till de för mig har väl två par där hanarna är 10 och 8 cm och honorna något mindre sen är de 4 mindre zebror som är mellan 2-5 cm så dom kan man kanske se som barn än så länge.... skulle ju tycka de var kul med fler ciklider om de är möjligt men dom kräver ju utrymme.... så dina tips är svärdbärare, eldbuk och multispinosa ?? får kolla över hur dessa ser ut då =)
                Med det antalet sebror rekommenderar jag inte fler ciklidarter. Men svärdbärare skulle jag tro fungerar. De brukar vara hyffsat snabba när cikliderna gör sina utfall (framförallt vid yngelvård). Men sebraciklider kan variera extremt mycket i temperament. Just nu har jag två ganska arga par hemma själv. De går dock med ciklider som är tre gånger så stora som de själva i ett 540-liters, så det fungerar bra. Ett alternativ är ju att göra dig av med alla sebror utom ett par, och sedan skaffa en ciklidart till. Men annars kommer sebracikliderna vara underhållning nog, det garanterar jag.

                Om du väljer svärdbärare rekommenderas det att du köper så stora som möjligt.

                Hur som helst, lycka till med dina fiskar.

                /Jocke

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Om du väljer svärdbärare rekommenderas det att du köper så stora som möjligt.
                  ...och rätt många. Inte bara två.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Welcome, bienvenu, wilkommen, välkommen.

                    Alternativt gör du dig av med några zebraciklider och bara behåller 1-2 par och säljer eller skänker bort resten.

                    Du skulle ett par eldbukar Thorichthys meekii vara grymt snygga.

                    Även andra Thorichthys borde du kolla in:


                    Eller multispinosor, Archocentrus multispinosus


                    Kolla gärna in detta forum också, där du har möjlighet att presentera dig med ord och bild:
                    Presentationer av dig själv som ny akvarist i detta forum, dina akvarier och fiskar.


                    Sedan kan du bli medlem i NCS som ger dig en bunt med läckra förmåner som du kan läsa mer om här:
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      ...och rätt många. Inte bara två.
                      Absolut, 8-10 stycken blir nog bra i det karet. Då sprids sebrornas aggressiva beteende ut på många svärdbärare istället för ett fåtal. Det är också en viss fördel och ha flera sebror (som du har) eftersom de vaktar yngel och så mot varandra istället för att helhjärtat slå på svärdbärarna (som de hade gjort om det bara var ett par av cikliderna).

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • oset_olholm
                        Användare
                        • september 2011
                        • 6

                        #12
                        Jag kanske svär i kyrkan nu men går de att blanda zebraciklider med malawiciklider, i så fall vilka. Hitta nämligen en som vill sälja !

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Visst går det. De kräver liknande vattentyper även om zebrorna klarar sig i ganska neutralt vatten. Tuffhet ska nog fungera också, men det hänger en del på vilka malawi du vill ha.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • oset_olholm
                            Användare
                            • september 2011
                            • 6

                            #14
                            Ok ett framsteg=)
                            dom han säljer är :
                            bright blue ca 35mm

                            lithobates ca 70mm

                            golden ca 35mm
                            sen hade han aulonocara sp ob och aulonocara röd rubin

                            Kan som sagt inte mycket om någon av dessa...

                            Men låt säga att jag väljer att flytta över 2 par sebror till nya karet och resten frå stanna i de gamla och växa eller nåt, kan jag köpa säg två olika sorter av dessa också då ??

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Absolut, 8-10 stycken blir nog bra i det karet. Då sprids sebrornas aggressiva beteende ut på många svärdbärare istället för ett fåtal. Det är också en viss fördel och ha flera sebror (som du har) eftersom de vaktar yngel och så mot varandra istället för att helhjärtat slå på svärdbärarna (som de hade gjort om det bara var ett par av cikliderna).

                              /Jocke
                              De stjäl även yngel av varandra!
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...