Malar i Malawikaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieprofilen
    Användare
    • September 2008
    • 17

    #16
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Jag är mer inne på Synodontis än på sydamerikanska malar som Ancistrus etc, men läste någonstans att de är fräcka romätare som käkar medan fiskarna leker.

    Vilka Synodontisar lever i Malawisjön då?

    //Kaj
    Kör med Synodontis nyasse i mitt 720 och märker inte av att de är framme och stör vid lek , de håller annars väldigt rent i karet o verkar käka det mesta de hittar på botten.

    Vad jag vet är Synodontis nyasse den ända i Malawi sjön.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

      #17
      Ursprungligen postat av Ducce
      Jag kör med Synodontis petricola, de är iof från Tanganyikasjön, Synodontis njassae som finns i malawi blir lite större och verkar vara svårare att få tag på.
      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
      Kör med Synodontis nyasse i mitt 720 och märker inte av att de är framme och stör vid lek , de håller annars väldigt rent i karet o verkar käka det mesta de hittar på botten.

      Vad jag vet är Synodontis nyasse den ända i Malawi sjön.
      Ja, jag har ställt in siktet på S Nyasse nu. Nån som vet var finns?

      //Kaj

      Kommentar

      • Akvarieprofilen
        Användare
        • September 2008
        • 17

        #18
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Ja, jag har ställt in siktet på S Nyasse nu. Nån som vet var finns?

        //Kaj
        Köpte mina av Anders på Aquarium Malawi , men det har bara vart en gång jag sett att han fått in! men hör med honom då han får leveranser från Afrika rätt ofta ändå

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • November 2009
          • 360

          #19
          Varför åka så långt?
          Ved bestilling inden klokken 14.00 sender vi varen samme dag, hvis det er på lager. Ellers får du besked.   Køb for...

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            #20
            Jo, jag har sett att de finns på Amager i Köpenhamn. Men då får man ta bilen (eftersom det inte är gångavstånd från Hovedbangården) och då blir det broavgifter och då känns det som lite overkill för bara ett par malars skull. Har bemannat karet i övrigt så inga andra firrar är aktuella heller, annars kan han ju ha en del intressant där på Amager.

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 2670

              #21
              Jag har inga malar i mitt kar (förutom 2 stora gibbiceps, men de gör ju inte så stor nytta).
              Så det blir lite alger runt om i karet. Rutorna får jag ta med algskrapan, men på stenar o moduler så betar framför allt mina 'hindiri'.
              Sen skaffade jag en grupp Lethrinops lethrinus för att få några som rotar runt i sanden.

              Tycker själv att det funkar bra än så länge och biotopriktigt blir det ju också.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • March 2006
                • 282

                #22
                Ursprungligen postat av Ducce
                Tycker det är trevligare att ha lite alger så man får se fiskarnas naturliga beteende och beta alger på stenarna (med tanke på att det kom förslag på Ancistrus för att hålla algerna i schack) i övrigt har jag ett gäng synodontis, vilka inte syns mycket, men jag misstänker de håller fiskpopulationen på en lagom nivå, då jag inte tror det är mer än 1 yngel/kull som klarar sig, och de rortar runt ordentligt inne bland stenarna.
                Det köper jag. Har en ancistrus då jag för tillfället inte har några betande mbunas.
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

                  #23
                  Så, då var två S Nyasse inköpta på Malawi-Amager i Köpenhamn. Case closed.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  Arbetssätt...