Malar i Malawikaret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Malar i Malawikaret?

    Jag har ju sedan några veckor tillbaka ett 840 liters Malawi-kar igång och nu har jag börjat fundera på städpatrullen. Vad rekommenderas ?
    Finna det något biotopriktigt alternativ? Synodontis känner jag ju till, men har fått för mig att det inte är så många som har dem tillsammans med ciklider, eller? Är de inte för mycket romätare?
    L-malar har jag fått för mig att en del har, stämmer det? Hur får man i så fall ihop det, med tanke på att L-malar och malawiciklider kommer från olika vattentyper? Det finns ju en mängd vackra L-malar så det kunder ju vara intressant.

    //Kaj
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Ett gäng Ancistrus är ju det klassiska... inte biotopriktigt precis, men de som fungerar bäst i Malawikar. Gissar att du fått en del brunalger nu? (de brukar komma efter ett tag och sedan försvinna igen) Ancistrus älskar brunalger!

    Det påstås att ju större en Ancistrus blir ju latare blir den på att ta alger, det är dock inget jag har märkt.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Ett gäng Ancistrus är ju det klassiska... inte biotopriktigt precis, men de som fungerar bäst i Malawikar. Gissar att du fått en del brunalger nu? (de brukar komma efter ett tag och sedan försvinna igen) Ancistrus älskar brunalger!

      Det påstås att ju större en Ancistrus blir ju latare blir den på att ta alger, det är dock inget jag har märkt.
      Nä inga brunalger ännu, men - om inte förr - det kommer väl när jag bränner på med den nya LED'en till nästa helg.

      Vill ju helst vara biotopriktig, men finns det inget så finns det inte.

      Sen tänkte jag lite på eventuella matrester, men malawisarna är ju själva ganska duktiga på att plocka på botten hela tiden.
      //Kaj

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jag har funderat på samma sak i mitt tanganyika-kar, helst vill man ha arter som kommer från sjön om man nu ska ha ett riktigt tanganyikakar och pyttsa i bikarbonat etc, men man kanske ska ha algbetande ciklider istället för malar?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          /../Vill ju helst vara biotopriktig, men finns det inget så finns det inte./../
          //Kaj
          I så fall skippar du malarna helt och börjar odla brunalger.... kan inte påståd att jag tycker botten i malawisjön är speciellt snygg.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Skippa algätande malar, välj lite mbunas så håller de algerna i schack, spec. om då låter nånom hona spotta i karet, ungarna är suveräna på att tugga i sig alger.
            /R

            Kommentar

            • Aquador
              NCS Medlem
              • september 2007
              • 49

              #7
              Jag har alltid haft Ancitrusar i mina Malawikar. Tycker att det fungerar perfekt, dvs att de håller efter alger. Har dessutom en ganska stor synodontis eupterus, som jag har haft i många år. Den har överlevt flera nystarter i flera kar.
              Rotar ständigt runt efter botten efter överblivna foderrester. Perfekt städare !

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • mars 2006
                • 282

                #8
                Ursprungligen postat av Aquador
                Jag har alltid haft Ancitrusar i mina Malawikar. Tycker att det fungerar perfekt, dvs att de håller efter alger. Har dessutom en ganska stor synodontis eupterus, som jag har haft i många år. Den har överlevt flera nystarter i flera kar.
                Rotar ständigt runt efter botten efter överblivna foderrester. Perfekt städare !
                Ursprungligen postat av Ducce
                Skippa algätande malar, välj lite mbunas så håller de algerna i schack, spec. om då låter nånom hona spotta i karet, ungarna är suveräna på att tugga i sig alger.
                /R

                Nyfiken fråga: förutom biotopriktigheten, varför tycker du att man ska skippa algätande malar?
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anna Österman
                  Nyfiken fråga: förutom biotopriktigheten, varför tycker du att man ska skippa algätande malar?
                  Tycker det är trevligare att ha lite alger så man får se fiskarnas naturliga beteende och beta alger på stenarna (med tanke på att det kom förslag på Ancistrus för att hålla algerna i schack) i övrigt har jag ett gäng synodontis, vilka inte syns mycket, men jag misstänker de håller fiskpopulationen på en lagom nivå, då jag inte tror det är mer än 1 yngel/kull som klarar sig, och de rortar runt ordentligt inne bland stenarna.

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bjorn
                    I så fall skippar du malarna helt och börjar odla brunalger.... kan inte påståd att jag tycker botten i malawisjön är speciellt snygg.
                    Snygg eller inte - den är i alla fall biotopriktig.

                    Man kan ju resonera på olika sätt. T ex har jag vit flintakross på botten. Köpte det utan att tänka faktiskt. Snyggt? Ja. Men inte biotopriktigt. Kommer troligtvis att byta till rådasand eller vad som nu är mest likt en riktig biotop. Om jag kunde efterlikna den verkliga miljön - brunalger eller ej, med slam och skit - utan fara för fiskarna, så skulle jag defintitivt göra det. Föredrar det framför helt sterila miljöer. Men det är kanske inte tillämpligt fullt ut i ett akvarium.
                    Men det är olika vilka mål man har med sina akvarium. En del vill odla och inreder med krukor o dylikt därefter, medan andra vill ha kliniskt rena kar med kristallklart vatten och andra bryr sig varken om lite alger och skit i hörnen med lite partiklar svävande i vattnet och andra vill ha det på annat sätt.
                    Malar vill jag ha eftersom de hjälper till att städa upp (och därmed bidrar till en bättre vattenkvalitet) och kanske kan hålla algtillväxten på en för mig acceptabel nivå.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquador
                      Jag har alltid haft Ancitrusar i mina Malawikar. Tycker att det fungerar perfekt, dvs att de håller efter alger. Har dessutom en ganska stor synodontis eupterus, som jag har haft i många år. Den har överlevt flera nystarter i flera kar.
                      Rotar ständigt runt efter botten efter överblivna foderrester. Perfekt städare !
                      Ursprungligen postat av Ducce
                      Tycker det är trevligare att ha lite alger så man får se fiskarnas naturliga beteende och beta alger på stenarna (med tanke på att det kom förslag på Ancistrus för att hålla algerna i schack) i övrigt har jag ett gäng synodontis, vilka inte syns mycket, men jag misstänker de håller fiskpopulationen på en lagom nivå, då jag inte tror det är mer än 1 yngel/kull som klarar sig, och de rortar runt ordentligt inne bland stenarna.
                      Jag är mer inne på Synodontis än på sydamerikanska malar som Ancistrus etc, men läste någonstans att de är fräcka romätare som käkar medan fiskarna leker.

                      Vilka Synodontisar lever i Malawisjön då?

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Ducce
                        Användare
                        • november 2009
                        • 360

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Jag är mer inne på Synodontis än på sydamerikanska malar som Ancistrus etc, men läste någonstans att de är fräcka romätare som käkar medan fiskarna leker.

                        Vilka Synodontisar lever i Malawisjön då?

                        //Kaj
                        Jag kör med Synodontis petricola, de är iof från Tanganyikasjön, Synodontis njassae som finns i malawi blir lite större och verkar vara svårare att få tag på.

                        Kommentar

                        • jhes
                          Användare
                          • september 2010
                          • 229

                          #13
                          Labeo Cylindricus
                          Ser ut som siamesisk algätare , finns i både malawi o tanganiykasjön!

                          /Henrik



                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Jag har ju sedan några veckor tillbaka ett 840 liters Malawi-kar igång och nu har jag börjat fundera på städpatrullen. Vad rekommenderas ?
                          Finna det något biotopriktigt alternativ? Synodontis känner jag ju till, men har fått för mig att det inte är så många som har dem tillsammans med ciklider, eller? Är de inte för mycket romätare?
                          L-malar har jag fått för mig att en del har, stämmer det? Hur får man i så fall ihop det, med tanke på att L-malar och malawiciklider kommer från olika vattentyper? Det finns ju en mängd vackra L-malar så det kunder ju vara intressant.

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Ursprungligen postat av jhes
                            Labeo Cylindricus
                            Ser ut som siamesisk algätare , finns i både malawi o tanganiykasjön!

                            /Henrik
                            Hehe en jätte siamesisk algätare isåfall! dom blir ju skit stora!
                            CA

                            Kommentar

                            • jhes
                              Användare
                              • september 2010
                              • 229

                              #15
                              S
                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Hehe en jätte siamesisk algätare isåfall! dom blir ju skit stora!
                              Jo det stämmer läste om att rekordet va på typ 1,2 kilo, men det e väll ett bra val om man e noga med att ha rätt biotop!
                              Har iof. aldrig sett dom till salu, men det finns en artickel om dom i CB 8/98

                              /Henrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...