Gammalt hus med krokiga golv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    Gammalt hus med krokiga golv?

    Står ev inför en flytt från min villa till ett större hus från 1900.
    Det som jag är lite gruvens på är att golven är ju inte direkt 100% raka utan lutar ju lite hit å dit på vissa ställen.

    Har två större kar på egensnickrade möbler så har ju inga "fötter" jag kan justera för att få det rakt.
    Så tips på hur man kan tänkas lösa det??
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Du kanske kan lägga ut en skiva på golvet grov nog att hålla sig rak, eller kapa benen på din ställning så den blir formanpassad till golvet eller kapa till små skivbitar och stoppa in under de benen som är för korta.Om du gör det sista så kan du kapa till 4mm plåtkvadrater på 10cm och under dem placera 1cm frigolit då anpassar sig frigoliten en del om det är rörelser eller om du inte mätt exakt. Fungerade klockrent för mig. Om det är ett stort akvarium på få fötter kan större bit än 10x10 behövas.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Ställningarna verkar ju rejäla så om du ändå skall riva rubbet är det ju en smal sak att borra/gänga i fötter. Annars går det ju bra att shimsa under fötterna. Hur som så lever ju trä, jag hade inte vågat nöja mig med en perfekt shimsning under fötterna, vips ändrar sig temp eller fuktighet i huset och den tidigare perfekt inshimsade ställningen skjuvar sönder glaset. Lägg en tunn frigolit under karet. Denna är på intet sätt till för att stötta glaset underifrån utan om ett hörn hamnar lägre än de övriga så kommer frigoliten se till att trycket på detta hörn knappast blir högre än på de övriga genom att det låter hörnet sätta sig en millimeter om detta behövs.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Shimsa under fötterna är väl det enklaste.

        Såg någon som gjorde en form fyllde med flytspackel för att sen ställa sin bänk av köksinredning på.

        Frågan är väl hur ditt golv är? ger det efter sig med belastning på så är ställbara fötter bra.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Kolla bara att bjälklaget klarar av vikten, jag skall införskaffa ett större kar, men kommer att förstärka med 2 extra golvbjälkar och några nya plintar, (hus från 1904 ned torpargrund)

          Kommentar

          • Bjornsson
            Användare
            • januari 2011
            • 89

            #6
            Huset i sig är timmrat och har stått kakelugnar i det så tror inte det är någon fara med golvet.
            Bänkarna ser ut som på bild, ena har ben medan det andra saknar ben.

            Kolla mina projekt trådar så ser man också.
            Bjornsson's Malawikar
            Bjornsson's Diskuskar

            Kommentar

            Arbetssätt...