375L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    375L Malawi

    Tänkte dela med mig utav mitt malawi projekt som jag drog igång i Februari.

    Men först en snabb resume, det hela började förra sommaren då jag skaffade mig ett 720L och placerade i hallen med BTN slimline och ett 50-tal malawisar men i början utan -11 så fick vi för oss att renovera hallen och ett 720L är ju inte direkt något man gömmer undan i någon vrå så fick bli en annons på blocket med fisk och allt
    Men efter ett tags funderande så kom jag på att ett 375L i vardagsrummet skulle sitta som en smäck så ut på blocket för att själv leta ett akvarium och hittade ett nästa på en gång, bara det att det fanns ca 80 mil bort tur och retur
    Men är man ute efter något så stoppar ju inte några mil bakom ratten så drog iväg en kall morgon och hämtade grejerna och hemma igen på kvällen efter 80 mil på Sveriges vägar

    Och så här såg det ut då när jag kommit hem och burit in det, inte världens snyggaste bänk direkt med får duga så länge tänkte jag.

    Tog och gjorde en beställning från guldfisken och monterade lite BTN slimline med en liten hörna för att dölja doppvärmare och insuget till ytterfilter och ett hål för utblåset gjordes lite vackert

    Sedan så tog jag helt enkelt och flyttade allt från mitt 720L, slangade ur allt vatten i dunkar och baljor och förvarade fiskarna i en stor tunna i vardagsrummet undertiden jag skottade sand, kan säga att det tar tid att skotta ur 100kg sand ur ett 720L kar och flytta en del till 375L karet

    Men framåt småtimmarna var det klart iaf
    Man kan ju inte tro att det är ca 50 malawi då man bara ser en på kortet, riktigt duktig på att gömma sig bland alla stenarna
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    #2
    När det rullat några veckor så tänkte jag att nu måste jag ta tag i bänken, så kollade efter bänkar både i möbelaffärer och blocket men kammade noll, så blev till att göra en egen, tänkte det kan ju inte bli så dyrt, men ack så fel man kunde ha, innan det var klart så hade den kostar strax över 2000 kr
    Men jag blev iaf nöjd och kunde gömma ytterfilter i en skåpet och akvarietillbehören i det andra

    Kunde hålla till och snickra på jobbet, skolans slöjdsal så fanns gott om verktyg så kunde ju inte skylla på dom heller om det gick snett
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar

    Kommentar

    • Bjornsson
      Användare
      • januari 2011
      • 89

      #3
      Tog ca 10 arbetstimmar att snickra ihop den och måla och montera dörrarna som förövrigt är köpt på Ikea =)

      Sedan kom det jobbiga, ur med alla fiskar i en stor balja, tömma vattnet i dunkar och hinkar m.m. skotta sand och sedan lyfta över akvariet från den gamla bänken till den nya och sedan i med allt igen, stackars fisk som får står ut med så många flyttar men har endast haft två dödsfall sedan jag började med Malawi för snart ett år sedan
      Bjornsson's Malawikar
      Bjornsson's Diskuskar

      Kommentar

      • Bjornsson
        Användare
        • januari 2011
        • 89

        #4
        Här kommer lite fiskbilder
        Bjornsson's Malawikar
        Bjornsson's Diskuskar

        Kommentar

        • Bjornsson
          Användare
          • januari 2011
          • 89

          #5
          Mera fiskbilder
          Bjornsson's Malawikar
          Bjornsson's Diskuskar

          Kommentar

          • Bjornsson
            Användare
            • januari 2011
            • 89

            #6
            Och ännu några
            Bjornsson's Malawikar
            Bjornsson's Diskuskar

            Kommentar

            • Bjornsson
              Användare
              • januari 2011
              • 89

              #7
              Nu till tekniken i karet

              En Eheim 2260 classic ytterfilter
              En Jäger 250w doppvärmare
              En powerhead på 4000L/h

              Har lånat några bilder från mitt gamla 720L men har gjort lika i mitt 375L.
              Bjornsson's Malawikar
              Bjornsson's Diskuskar

              Kommentar

              • Bjornsson
                Användare
                • januari 2011
                • 89

                #8
                Ska fylla på med vad för fiskar jag har också senare under dagen
                Bjornsson's Malawikar
                Bjornsson's Diskuskar

                Kommentar

                • Bjornsson
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 89

                  #9
                  Kan även dela med mig utav ett annat projekt jag har, har byggt upp ett 1-wire när för att logga temperaturer på olika sätllen i huset, b.l.a i akvariet =)



                  Kollar oftast via iphonen så då är det denna sidan som gäller, funakr även i webläsaren.
                  Bjornsson's Malawikar
                  Bjornsson's Diskuskar

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Det blev ju fint det där!
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • januari 2011
                      • 606

                      #11
                      Superfin och intressant tråd.Snyggt jobbat Bjornsson.
                      Utveckla gärna det där med 1 -wire temperaturloggning...hårdvara & mjukvara?
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Riktigt stiligt. Superfin möbel du byggde dessutom.

                        Rymdes 2260 i skåpet eller har du sågat ett cirkulärt hål i botten där filtret går ned?

                        Är det enkelt att få ut vid rengörning?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Bjornsson
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 89

                          #13
                          Tackar så mycket, kul att det gillas =)

                          Ang 1-wire nätet så behöver man en 1-Wire USB Adaptor och sedan ett gäng DS18B20, tempsensorer.
                          Jag har handlat från hobby-boards.com men går även att handla ifrån sverige https://www.m.nu men till ett lite högre pris, brukar ta va 5-7 arb dagar att få grejerna från usa, och ingen tull och sådan tjafs utan ramlar ner i brevlådan

                          Sedan har jag använt vanlig nätverkskabel från jula för att koppla ihop allt, går även med 4-trådig telekabel men hade sådan kabel hemma så det fick duga.
                          För man använder bara tre trådar.
                          Sedan använder jag mig utav programet Msure, supportas inte längre utan Beyond Measure är det nya men kommer kosta pengar när det släpps.
                          Sedan loggar dom mot en MySQL databas eller annan databas om man så vill, jag kör MySQL iaf och sedan så genereras grafer utifrån värdena i databasen =)
                          Finns mjukvara så att man kan köra både under windows och linux.

                          Jag byggde skåpet så att ytterfilteret skulle få plats, så det är runt 60cm högt invändigt så den går in utan större problem, och rengörningen gör jag som så att det sitter en tappkran i botten utav filtret, tror den syns på bilden, så jag sätter en slang där och sedan så pluggar jag insugningsröret så att vattnet får komma in bakvägen (genom utblåset) och då ska det mesta gojset som då oftast sitter i botten komma ut.

                          Har bara rengjort det en gång på 1 år och ännu så är det full fart på flödet genom filtret, den är fylld med "makaroner" och någon sorts sten, var det då jag köpte det begagnat och har funkat så jag kör på med det (Se bild)
                          Bjornsson's Malawikar
                          Bjornsson's Diskuskar

                          Kommentar

                          • Bjornsson
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 89

                            #14
                            Nu till fiskarna som bor i karet =)

                            Delfincilkiderna är det nyaste tillskottet och är inte så stora ännu =)
                            Har även några gibbis däri, men dom syns nästan aldrig

                            Det mesta i film och bildväg är gjort med min iphone, men även med min canon 450D har jag använt så därav den varierande kvaliten på bilderna
                            Labidochromis sp. "hongi"
                            Melanochromis johannii
                            Metriaclima estherae "Rödzebra" och några OB
                            Labidochromis caeruleus - Golden
                            Cyrtocara moorii - Delfinciklid

                            Två filmer att beskåda också, en är från matningen idag =)
                            Mer vild än tam

                            Bjornsson's Malawikar
                            Bjornsson's Diskuskar

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              ok du tömmer filtret den vägen smart och har du den kammaren för insuget kan du placera lite filtermatta där med som kan agera förfilter och då fångar du upp gojs redan där.

                              ett annat tips kan vara att plugga för insuget istället och tömma genom insug - tvärs genom filtret och ut. annars kommer mesta vattnet från tömkranen direkt från insuget som har samma inkopplingspunkt (nästan)
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...