Aequidens rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    Användare
    • november 2010
    • 3

    Aequidens rivulatus

    250L

    Dagens befolkning;
    5st Mikrogeophagus altispinosus
    2st Callichthys callichthys
    5st Corydoras panda
    2st Corydoras leopardus
    3st Ancistrus sp. 'albino'
    1st Epalzeorhynchos bicolor
    8st Crossocheilus oblongus

    Fungerar 2st Aequidens rivulatus med ovanstående befolkning?
    Fungerar 2st Aequidens rivulatus med 2st Aequidens pulcher?

    Tackar på förhand!
    /Niclas
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ingen höjdare med rivulatus och altispinosus. Rivulatus är väldigt tuff i det sällskapet.

    Lite kortfattat från min mobil.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Nej, Andinoacara rivulatus funkar inte alls med den fisksammansättningen. De riskerar till och med att äta upp flera av arterna. Rivulatus är en stor och aggressiv ciklid. Den blir större än de 20 cm som anges i artregistret. I ditt akvarium kan du kanske ha ett ensamt par om ens det. Det är lite för litet.

      Blå ciklid är normalt sett för vek för att hållas tillsammans med rivulatus, även om det säkert finns de som lyckats med den kombinationen.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Fishface
        Användare
        • november 2010
        • 3

        #4
        Super!

        Jag hade min aningar men en second opionion för inte ont.
        Det får bli ett Aequidens pulcher par, hanen gick bort, honan är ensam så en ny hane samt kanske ett fredligt Ciklid par som Cleithracara maronii eller något.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Även pulcher blir rätt stor och aggressiv så just Cleithracara maronii skulle jag undvika med den. Nycklehålsciklider kan vara mycket tillbakadragna och bör nog vara herren på täppan. Jag har haft pulcher med liknande firrar som de du har och det funkar, men det finns risk att Mikrogeophagus får stå tillbaka. Jag höll ett gäng bolivianska fjärilar (bara hanar tyvärr) med en blåciklidsläkting (köpt som vildfångan pulcher men det var det inte) och det gick OK. Om de hade kunnat ta revir om det funnits honor vet jag inte. Tänk också på att blåciklid äter fisk och ganska stora sådana. De äter med lätthet platy t ex.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Fishface
            Användare
            • november 2010
            • 3

            #6
            Då så, setupen jag har nu har fungerat innan bara det att hanen dog.

            Kommentar

            Arbetssätt...