Bujurquina apoparuana lek + fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    nice, hittade inte den funktionen

    Kommentar

    • Uffe Lindström
      Användare
      • maj 2005
      • 285

      #17
      Ursprungligen postat av Johan
      en liten film, tagen med iphonen nyss. så ni får ursäkta kvaliten. tycker att det ser ut som honon ruvar. vilket gör mig lite fundersam. jag såg aldrig hanen befrukta dem.

      Visst ruvar hon Grattis!
      www.youtube.com/user/Uffelimpan

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #18
        de var som fan, idag är det hanen som går o tuggar, honan var jätte glad när det var mat dags . ska bli skoj o se vad det blir av detta.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #19
          Grattis till 3000:e inlägget och hoppas det går bra även i fortsättningen för dem! Vattnet ser lätt torvfärgat ut... Stämmer det? Hur är ditt vatten och vad matar du med?
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #20
            karet har varit iggr i ca en månad. jag kör artemia, flingfoder och sedan har jag för mig det heter aquatic nature?. så jag varvar lite mellan de olika, det är nog de nya rötterna som färgar av sig i vattnet. samt så har jag slängt ner lite löv vilket verkar göra sitt oxå. ph osv har jag ingen aning om. byter 30% varje söndag.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #21
              idag är de frisimmande, paret vaktar jättebra. ca 50 tal yngel. de håller sig nära och simmar gärna i i parets mun när de blir rädda. ska försöka slänga upp en film senare ikväll. roligt o se

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #22
                Köpte du dessa fiskar på Kalmar Akvarieaffär? I så fall har jag gått och funderat på dem ett antal gånger. Snygga fiskar!

                Grattis till leken!

                /Jocke

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johan
                  idag är de frisimmande, paret vaktar jättebra. ca 50 tal yngel. de håller sig nära och simmar gärna i i parets mun när de blir rädda. ska försöka slänga upp en film senare ikväll. roligt o se
                  Grattis! Ös på med bilder och filmer. Har inte sett mycket av denna art.
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • Rickard Karlsson
                    Användare
                    • september 2008
                    • 78

                    #24
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Köpte du dessa fiskar på Kalmar Akvarieaffär? I så fall har jag gått och funderat på dem ett antal gånger. Snygga fiskar!

                    Grattis till leken!

                    /Jocke

                    Johan Kan ju t o m ha ett liten överflöd vad det lider om suget håller i sej.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #25
                      han bara med dessa, sedan så simmade de in i munnen igen.
                      de ser lite slitna ut de får skydda ynglen rätt bra just nu. de går mot det gula hållet och när ynglena är ute så är de mer randiga på kroppen, mörkare streck än vad man ser nedan.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Så läckert. Film då de räddas in i munnen vore coolt.

                        Samt separat bild på hannen eller ännu hellre; paret!

                        Har du den andra bilden i större format så petar jag inde i artregistret!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #27
                          tyvärr försvann ynglen härom natten. bara sett 1 just nu. Men det kommer säkert mer chanser. har lagt ner mer löv i karet nu, vilket honan verkar gilla. Honan kör samma race som eldbukar, dvs simmar fram till de andra och spärrar uppg gällarna, kul att se hanen är fortfarande halv loj. här är det honan som verkar bestämma nästan.

                          funderar på att skaffa lite hantel ciklider, va tror ni om det?

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #28
                            lite bilder då

                            Kommentar

                            • Cichlid-Power
                              Användare
                              • november 2006
                              • 253

                              #29
                              Bujurquina

                              Hei Johan, dette er fisker jeg liker og har opp til flere arter, for tiden har jeg ikke B. apoparuana, men jeg tror jeg har levert et bilde på artregisteret. Disse fisken leker alle på samme måte og de er forsinkete munnrugere. D.v.s at de alle leker på et substrat, og gjerne på et blad. De passer på eggene som klekker etter to dager om det ikke er kjølig vann, det vil forsinke klekkingen.
                              Etter to døgn når eggene klekkes, tar en av foreldrefisken yngelen opp i munnen. De deler på denne jobben og særlig når det er snakk om mat. Da bytter de på slik at begge kan spise. Jeg dykket i en sakteflytende elv i Ecuador og syntes det var fantastisk å se hvordan fisken tok med seg bladet for å komme unna meg som var stor og truende. Bruken av et blad gjør også at fiskene kan flytte blad og egg hvis vannstanden synker og de kan ha eggene i vannet. De forskjellige Bujurquina jeg har nå er Bujurquina sp. Bolivia, B. oelaemus, B. zamorenzis, for øvrig de eneste i akvariehobbyen, fanget i Ecuador i Februar i år, flotte fisk,skal sende en liten videosnutt til David senere.
                              Cichlid-Power


                              Ursprungligen postat av Johan
                              honan lägger ägg på en sten just nu. men hanen verkar helt ointresserad. detta är lite nytt för mig, då hanarna brukar var rätt på annars. är rätt säker på att det är en hane då han är större och mer grönt, honan är just nu rätt gulaktig och har mycket ränder. hanen står bara o trycker..

                              någon med liknande erfarenhet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...