Bujurquina apoparuana lek + fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    Bujurquina apoparuana lek + fråga

    honan lägger ägg på en sten just nu. men hanen verkar helt ointresserad. detta är lite nytt för mig, då hanarna brukar var rätt på annars. är rätt säker på att det är en hane då han är större och mer grönt, honan är just nu rätt gulaktig och har mycket ränder. hanen står bara o trycker..

    någon med liknande erfarenhet?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Öhöh bilder
    Bujurquina apoparuana
    Vore toppen med hona hane + äggläggning osv...

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, verkar skumt, stressad hane?
    Senast redigerad av DaRe; 06 september 2011, 22:14.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      tar bild i morrn om äggen är kvar.

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Grattis kul hoppas hanen e med i gamet när du inte tittar (han e kanske lite blyg) hehe..

        som sagt foto hade varit kul!
        CA

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Kan inte mycket om denna art men är den inte en munruvare har jag för mig läst? Bon chance!
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag har bara haft en art Bujurquina vittata och hanen kunde vara så ointresserad så att man kunde tro att honan tagit över helt, men han hjälpte senare till med ynglen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              ok, spännande. hade du ett par eller flera st? man är lite ovan med ciklider där hanen är lite "submissive" de brukar ju vara dominanta och verkligen vara framme när det gäller.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Johan
                ok, spännande. hade du ett par eller flera st? man är lite ovan med ciklider där hanen är lite "submissive" de brukar ju vara dominanta och verkligen vara framme när det gäller.
                Bara ett par och det är mer än 20 år sedan. De gick bäst ensamma. När de flyttades till ett större akvarium med blåciklid och eldbukar slutade de att leka.

                Nu kom jag på en grej. Hanen var inte bara ointresserad utan han tjaffsade med honan också. Först när vi satte upp en spegel som han kunde tjafsa med fick honan vara ifred med äggen tills ynglen kläcktes eller om det var när de blev frisimmande. Då var han plötsligt med. Med tjafsa menar jag en massa buffrande och småjagande. Inte speciellt mycket aggressivitet. I naturen är han väl några meter bort kan jag tänka mig.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  ok, vet inte om du sett annan tråd men, mina går i ett 222 med Cryptoheros septemfasciatus

                  och de är ju inte jätte aggro, har inte märkt att paret skulle ha problem med dessa. Äggen var kvar i morse. honan stod o vaktande, lysrören var inte tända så jag kunde inte se hanen. de har lekt typ vid framrutan på en sten.

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 219

                    #10
                    Hej.

                    Hade denna fisk (2005) eller B. sp "Peru" som den såldes som. Fick lek i ett 222L med sällskapsfisk dör rommen lades på ett javaormbunksblad mitt i karet. Inte speciellt aggressiva mot de andra fiskarna (tetror mm). Rommen kläcktes och de turades om att ta in skocken i munnen. Dock fick jag inte upp några yngel till storlek utan flyttade dem till ett eget akvarium utan resultat.

                    De ska ju egentligen leka på ett löv som kan flyttas runt och har ett fantastiskt lekbeteende.

                    sök på forumet eller kolla gamla taskiga bilder på http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...323&gid=360210

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Nicke SA
                      NCS Medlem
                      • januari 2007
                      • 290

                      #11
                      Det Bujurquina-par som Pär berättar om köptes sen av mig. De mår bra, men har kanske blivit lite till åren. Jag tror att jag haft nån lek, i alla fall har det sett ut som honan ruvat. Dock har de vid förmodad lek valt ställen som varit väldigt undanskymda...
                      Jag har testat det mesta och visst har eklöv varit lockande, men kanske föredrar de att lägga äggen på direkt på plantor eller ett underlag. Det finns väldigt lite beskrivet om Bujurquina-arterna, så jag tror inte man kan sluta sig till att alla är lövlekare. Stort lycka till!
                      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Nicke, jag räknar med att du rättar mig om jag har fel i CB artikeln om G. geayi

                        Artbeskrivning om Bujurquina vore toppen. Släktesbeskrivning också.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • januari 2007
                          • 290

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Nicke, jag räknar med att du rättar mig om jag har fel i CB artikeln om G. geayi

                          Artbeskrivning om Bujurquina vore toppen. Släktesbeskrivning också.
                          Ja, jag kommer nog inte kunna låta bli att inte kommentera. Guianacara är mina favoritfiskar! Lovar att göra en artbeskrivning för apoparuana (inom ett par veckor) även om jag inte exakt kan säga hur man får dem till lek... Kanske Johan eller Pär har förslag på knep hur man får dem att leka?
                          För släktesbeskrivning borde ju Kullanders bok om cikliderna i Peru något att ha, där beskrevs om inte alla så de flesta Bujurquina. Tyvärr har jag inte den.
                          Mvh Niklas
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            en liten film, tagen med iphonen nyss. så ni får ursäkta kvaliten. tycker att det ser ut som honon ruvar. vilket gör mig lite fundersam. jag såg aldrig hanen befrukta dem.

                            Senast redigerad av DaRe; 13 september 2011, 18:03.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Stiligt, jag gillar dessa. Jag har ruvande inka sten ciklider nu.

                              jag tog mig friheten att editera ditt inlägg så filmen syns direkt i inlägget. ok?

                              Även här:
                              Senast redigerad av DaRe; 13 september 2011, 18:06.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...