Redigeringsgrad av fototävlingsbilder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Redigeringsgrad av fototävlingsbilder.

    Jag la upp den här tråden för att belysa hur svårt det kan vara att på förhand se om en bild är äkta eller inte.

    Terje Hellesø som är en känd naturfotograf har fått pris av naturvårdverket som årets fotograf 2010. Hans bilder har nu blivit ifrågasatta om dom verkligen är äkta. Så här ser hans bild på en tornseglare ut. http://www.naturvardsverket.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_WebSafe/id_4727/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


    Vad jag egentligen ville är att få reda på hur ni som fotar akvariefisk, eller ni som röstar på bilderna, tycker är ok eller inte ok redigeringsmässigt när man fotar sina fiskar i akvariemiljö.

    Hur mycket får man efterbehandla en bild för att få kallas normal redigering? Exakt vart går gränsen när en bild ska kallas extremredigerad?

    Eller ska det vara frittfram att få göra vad man vill med sin bild? Om inte, vem kan avgöra om en bild är skickligt manipulerad och bör diskas.

    Just nu litar jag på vad fotografen sätter när han lämnar in bilden.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Haka som sagt inte upp er på vad det skall heta. Skriv istället tydliga regler så har alla koll på vad man får och inte får göra utan att uppge det.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Man ska inte få göra det som Terje gjorde! D.v.s klistra in en fisk eller annat i bilden. Inte heller ta bort annat än vattenfläckar eller andra småpartiklar.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Exempelvis så här: http://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Man ska inte få göra det som Terje gjorde! D.v.s klistra in en fisk eller annat i bilden. Inte heller ta bort annat än vattenfläckar eller andra småpartiklar.
          Jag ser inga som helst problem med det bara det anges (och alla bilder måste förstås vara fotografens). Ordet "extrem" tycker jag är lite olyckligt. Avancerad kanske? Men detta är inte det viktiga utan att det framgår.

          En grej som vi diskuterat internt är ju att man kan ställa in eller ändra så att bakgrunden blir svart men man kan också klippa ut fisken och lägga den på svart bakgrund med samma/likartat resultat. Här tycker jag gränsen går och det senare är "avancerat" medan det första är "normal". Men inte heller detta spelar större roll för mig. Är det tydligt att vi betraktar även det senare som "normal" så inte mig emot (men då tror jag att vi frångår lite vad många andra har men det får andra kommentera).

          Det viktiga är att ingen känner sig lurad. Att ingen tycker att någon fuskar. Särskilt viktigt blir det om vi fixar fina vinster. Och jag tycker också att det är viktigt för fotografen att det blir rätt så att ingen skugga faller över dem trots att de försökt följa våra riktlinjer så gott de kan.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ordet "extrem" tycker jag är lite olyckligt. Avancerad kanske?
            Gör det egentligen någon skillnad?

            Så här ser reglerna ut idag:
            Användning av bildbehandling:
            Då flertalet av de tävlande bilderna idag tas med digital teknik, kan fotografen förstås
            påverka en stor del av det slutgiltiga resultatet genom så kallad redigering eller retuschering.
            Från föreningen sida så ser vi att man kan dela upp digitalt behandlade bilder i två olika kategorier:

            Normal redigering:
            Förstoring, förminskning, formatkonvertering, beskärning, användnig av färgreglage, ljus och mättnad
            som förändrar bildens innehåll så att det är att betrakta som normal förbättring för att efterlikna
            det objekt som avbildats. Även viss användning av klonverktyg för att ta bort smuts, brusreducerare
            för att minska brus samt skärpeverktyg.

            Extrem redigering:
            Fotomontage samt större påverkan av bild så att objektet inte efterliknar dess naturliga placering i
            bild, form och/eller färg.

            Vid inskickande av bild måste fotograf uppge om bilden är extremt eller normalt redigerad. Om bilden är
            extremt redigerad, såsom montage, måste detta anges. I annat fall kan bilden diskvalificeras.
            Förslag:
            Specificera vad som är godkänd efterbehandling (eller om ni föredrar någon annan term). Det är väl i princip det som ligger under "Normal redigering", det som kan behöva läggas till är kanske någon rad om lokala justeringar.
            Har man gjort mer än detta anses bilden vara manipulerad (den speglar inte längre verkligheten) och det ska anges och finnas med som upplysning för dem som röstar. Kan enkelt lösas med en kryssruta i uppladdningsformuläret.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              För mig spelar det ingen roll om den är redigerat till månen. Om den uppskattas av läsaren så förtjänar den bra betyg. Man kan ju helt enkelt ha en ruta där man skriver vad man gjort så kan alla bedöma som de vill. Då visar det sig snabbt vad som går hem i stugorna.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Jag anser att alla manipulerade bilder, fotomontage i bildredigeringsprogram inte ska få delta i fototävlingen.
                Till slut är det bara de som är duktiga "photshoppare" som placerar sig i toppen.
                Vanliga fotografer har ingen chans längre!

                Det är väl en fototävling och inte en bildtävling, eller hur?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Man kan ju helt enkelt ha en ruta där man skriver vad man gjort så kan alla bedöma som de vill.
                  Och du tror att bildmanipulerare skriver vad de gjort?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Gör det egentligen någon skillnad?
                    Jag tycker det. I sammanhanget (jämfört med "normal") tycker ju jag ordet "extrem" antyder att det är lite suspekt. Godkänner vi fotomontage så gör vi det och det är helt OK att skicka in. Men som sagt detta är inte viktigt och vad det kallas spelar ingen större roll.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      För mig blir det bara komplicerat att ha olika grader av redigering när det räcker att berätta var som är godkänd redigering/efterbehandling.

                      Antingen håller man sin inom ramarna, eller så kryssar man i att man gjort större förändringar i bilden. Det gäller att avdramatisera det hela så att folk vågar vara ärliga och berätta vad de gjort.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Det gäller att avdramatisera det hela så att folk vågar vara ärliga och berätta vad de gjort.
                        Det var ju det jag försökte göra
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Att skärpa en bild på rätt sätt kan vara betydligt mer avancerad redigering en att kopiera in en fisk från en annan bild. Ska man beskriva både vad som är "normal redigering" och "avancerad redigering" kan texten bli så lång att ingen orkar läsa allt, dessutom är risken stor att man missar något.

                          Därför tror jag att det är bättre att nöja sig att ange vad som är "normal" efterbehandling. Allt annat är manipulering/avancerad redigering/extrem redigering eller vad man vill kalla det.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Att skärpa en bild på rätt sätt kan vara betydligt mer avancerad redigering en att kopiera in en fisk från en annan bild.
                            OK. Håller helt med. Avancerad går bort
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • pontus
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 514

                              #15
                              lite OT men endå till ämnet, man måste vara NCS medlem för att vara med men alla registrerade får rösta? då kan ju hela min familj som tycker om fiskar och alla jag känner gå in o rösta på min fina bild, blir det partiskt då eller? jag tycker att man ska vara medlem för att få rösta också. vad gällande redigering, hoppas jag att alla försöker återspegla verkligheten så bra man förmår, en del är duktiga på photoshop eller liknande program andra har hum mycket pengar som helst och har en kamera för 100k vad är mest rättvist , ja jag vet inte men håller med om vad som skrivits sätta tydligare regler/att men skriver vad som är gjort med bilden alternativet är att att kör analog"riktig ;D" fotografering och skickar in negativen så får vi se vem som har skills super bra analog utrustning går att köpa billigt , då blir det rättvist. [;D]
                              Passenger on Planet Earth:
                              Pet.macro nsumbu
                              Pet.moshi ikola
                              Pet.Trewavasae
                              Pet.Bulu-Point "Red"
                              Pet.orthognathus tricolor mvuna
                              Pet.Longola
                              Tr.Ilangi
                              Tr.Muzi
                              Tr.Katonga
                              Neo.Leleupi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...