Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Ursprungligen postat av DaRe
    Suveräna recensioner. Tack för dessa.
    Kul att det uppskattas. Nu fortsätter vi.

    Dieu du Ciel Corne du Diable, valde först bort denna under släppet men ångrade mig sedan och köpte en flaska igår. Väldigt god, men inte värd sitt pris. Tycker den har stora likheter med Nils Oscar India Ale, fast denna har mer smak och mer beska. Vilket gör den bättre men ändå inte värd mer än dubbla priset som den faktiskt kostar.



    Har Micke lagt av med öldrickandet? (Om du fortfarande läser tråden) Sett några inlägg ifrån dig på "nya forumet" men inget i öltråden. Vit januari mår ingen dåligt av men nu är det februari

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Omnipollo Nebuchadnezzar, bästa svenska öl år 2012. Och jag är påväg att hålla med, riktigt god var den, en dubbel ipa med massvis av humlesmak.

      Sedan har jag också testat Train Station Brewery Off the Rails, nyhet i beställnigssortimentet i januari månad. Ölen har blivit väldigt omtalad av flera anledningar, största anledningen är att den var nära på att förbjudas att säljas pga dess etikett. Etiketten innehåller bland annat en cowboy som går längs järnvägsrälsen och flera olika lok varav vissa även har en lokförare. Anledningen var att alkohol inte för förknippas med arbete. Då bryggeriet är väldigt litet och enbart gjort en öl tidigare så hade de ingen ekonomi att trycka nya etiketter. Det löste sig till slut genom att etiketten blev censurerad.

      Sedan är den också omtalat pga lite roliga texter på flaskan. Bland annat "This beer is not lagom" och "Köp inte denna om du verkligen inte gillar öl"

      Själv tycker jag denna Pale Ale var riktigt god, helt klart en av de bättre ölen i beställningsortimentet. Kanske aningen obalanserad men har fortfarande en väldigt bra smak, rekommenderas helt klart.


      Omnipollo Nebuchadnezzar

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Bra tips, den ska hålla utskick efter, Omnipollo Nebuchadnezzar
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          Ursprungligen postat av Getingen
          Omnipollo Nebuchadnezzar, bästa svenska öl år 2012. Och jag är påväg att hålla med, riktigt god var den, en dubbel ipa med massvis av humlesmak.

          Omnipollo Nebuchadnezzar


          Smakar finfint, en riktig höjdare.(lite dyr kanske)

          Undrar just när tyskarna ska plocka fram ett bra öl?

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • december 2012
            • 412

            Ursprungligen postat av GraTis
            Smakar finfint, en riktig höjdare.(lite dyr kanske)

            Undrar just när tyskarna ska plocka fram ett bra öl?

            Tycker tyskarna har massvis av bra öl men de fokuserar på helt andra stilar än vad amerikanerna gör till exempel. Tyskarna har väldigt många bra lager och då tänker jag inte på en vanlig ljus lager utan att alla andra stilar som ryms under ordet lager, till exempel bocköl. Finns många flaskor kvar av Ayinger Winter bock på bolagen, tysk och räknas som en av världens bästa dubbelbockar.

            Och sen när det gäller veteöl så ligger ju tyskland i toppen där med. Ölkulturen skiljer sig mellan olika länder.

            Ang. Priset på Omnipollo Neb håller jag med dig till vis del, däremot ligger nästan alla DIPOR där, råvarupriset är högt för framställningen av denna typ av öl. Humle är inte gratis tyvärr

            Kommentar

            • Christer5
              Användare
              • december 2012
              • 155

              Drack en goding ikväll:

              King Goblin 6.6 %

              Passade mig väldigt bra

              Kommentar

              • leab
                Användare
                • juli 2006
                • 58

                Kwak
                Duvel
                Triple Karmeliet
                Alla Trappister
                La Trappe Quadrupel
                Bush
                Alla mellan 6 och 12%

                Kommentar

                • Christer5
                  Användare
                  • december 2012
                  • 155

                  Har druckit många olika Trappistöl i Holland,och att brygga Trappistöl det kan dom

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av leab
                    Kwak
                    Duvel
                    Triple Karmeliet
                    Alla Trappister
                    La Trappe Quadrupel
                    Bush
                    Alla mellan 6 och 12%
                    Fin lista. La Trappe Quadrupel hade jag gärna velat testa.

                    Kommer en speciallvariant på den i mars i väldigt begränsad upplaga, funderar på om jag ska försöka få tag på en sådan, dessvärre är den ganska dyr, 116kr för 37,5cl.

                    Christer. Håller med dig om trappistölen, riktigt god, men ska det vara äkta trappistöl så har dom bara ett bryggeri i Holland, övriga 5 ligger i belgien. Sedan finns det ju ett gäng bryggerier som gör trappistöl men som inte är "äkta", men den är egentligen inte sämre för det.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Höstens sex batcher, riktigt nöjd med alla. Utförligare recensioner kommer senare. Planerar som bäst recpeten till sommarens öl

                      Klicka på bilden för större version

Namn: batcher_2012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 288,4 KB
ID: 684196
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • december 2012
                        • 412

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Höstens sex batcher, riktigt nöjd med alla. Utförligare recensioner kommer senare. Planerar som bäst recpeten till sommarens öl

                        [ATTACH=CONFIG]43663[/ATTACH]
                        Kul att se ett inlägg ifrån dig igen
                        Själv har jag börjat fundera på hembryggning, fick hem boken How to Brew av John Palmer igår.

                        Saknar däremot dina recensioner och tips om ölen på bolaget. Hoppas dom snart kommer tillbaka.

                        Kan tillägga att jag nyligen testade Nils Oscar Celebration Ale.
                        Ett Barley Wine som bryggdes till grundarens 70års dag.
                        Jag blev tyvärr ganska besviken på denna. När den är kyld är den väldigt smaklös och spritig och tunn, bolaget rekommenderar 8 grader som serveringstemperatur, jag håller inte med. När temperaturen sedan stiger försvinner spritsmaken och andra smaker börjar komma fram, men den smakar ändå mkt mindre än förväntat och är alldeles för tunn. Köpte 3 flaskor till som jag har tänkt lagra, blir väl förhoppningsvis bättre med åren. Däremot ska denna ölen redan vara lagrad, hur länge vet jag inte däremot. Tycker Nils Oscars vanliga Barley Wine är flera gånger bättre.
                        Senast redigerad av Getingen; 09 februari 2013, 15:25.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Getingen
                          Kul att se ett inlägg ifrån dig igen
                          Själv har jag börjat fundera på hembryggning, fick hem boken How to Brew av John Palmer igår.

                          Saknar däremot dina recensioner och tips om ölen på bolaget. Hoppas dom snart kommer tillbaka.
                          How to Brew är en riktigt bra bok.

                          Jag har testat en Imperial Stout Från Goose Island tidigare och den var fantastisk. Därför fick det bli 2 flaskor när deras Bourbon County Stout släpptes vid månadsskiftet. En fatlagrad Imperial Stout på maffiga 15%. 59,90:- för 355 ml är ett fyndpris för öl i denna klassen, kanske skulle jag köpt fler?

                          Den var också precis så bra som jag förväntat mig. Komplexa smaker med tydlig fatkaraktär, lite drag åt sherry, främst i doften. Torkade frukter, farinsötma, lite vanlj och tydlig värmande alkohol. Enormt fyllig och len på samma gång. Redan fantastisk stout, men det kommer förmodligen att bli ännu bättre efter en tids lagring.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: gi_burboncounty_stout_800.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,6 KB
ID: 684211
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            En av våra lokala vingårdar har gett sig på ölbryggning också. Vid månadsskiftet släpptes 300 flaskor av deras första öl på systembolaget. Mölle Ale är en Pale Ale av brittisk typ med både brittiskt och amerikanskt humle. Smaken domineras av blommigt brittiskt humle och tydliga rostade toner. Även om det inte faller mig riktigt i smaken så är det en lovande debut och jag ser fram emot fler öl från Kullabrygg.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: molle_ale_800.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,7 KB
ID: 684212
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • december 2012
                              • 412

                              Härligt att se, dom två ölen köpte jag också. Goose Island kommer jag lagra två år innan jag testar, tror inte jag kommer uppskatta den i dagsläget. Blev bara en flaska för min del av den då Stout inte är min favoritstil.

                              Mölle Ale blev ett spontantköp bara för att jag var i Helsingborg på släppdagen. Kul att den inte sågas helt och hållet som mkt av ölen i lokala sortimentet gör vilket iofs är befogat i många fall.

                              Vad är det för glas du har mölle ale i?

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Getingen
                                Vad är det för glas du har mölle ale i?
                                Det är detta glaset:
                                Viticole vinprovningsglas är ett vinprovarglas som har tagits fram för att vinet ska ges bra möjlighet att utveckla smak och doft. Då det är diskret avsmalnande mot toppen koncentrerar detta glas smak och doft perfekt. Med en typisk provningsportion om 5 cl är glaset kvartsfullt.Tål maskindisk!6 st Viticole vinprovarglasMått (Bredd x Höjd mm): 65 x 155Tillverkare: Arcoroc


                                eller med tryck här:


                                Det är precis lagom storlek för provningar.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...