Så smidig uppstart som möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Jag kör med en 50 W i ett av mina 375 L och där ligger tempen på 26 grader. Men då har jag en burk under också som säkert hjälper till att hålla upp tempen. Jag har inga täckglas.

    Pumparna värmer ju också en hel del. Om du har tänkt att ha växter i sumpen så kommer ju belysningen i sumpen värma övre burken också. Har du dessutom täckglas så håller du ju värmen.

    Sen är det klart att det spelar in vilken temp man har när man byter vatten. Kör du enbart kallvatten tar det ju lång tid att värma upp det.

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Jag kör med en 50 W i ett av mina 375 L och där ligger tempen på 26 grader. Men då har jag en burk under också som säkert hjälper till att hålla upp tempen. Jag har inga täckglas.

      Pumparna värmer ju också en hel del. Om du har tänkt att ha växter i sumpen så kommer ju belysningen i sumpen värma övre burken också. Har du dessutom täckglas så håller du ju värmen.

      Sen är det klart att det spelar in vilken temp man har när man byter vatten. Kör du enbart kallvatten tar det ju lång tid att värma upp det.
      Jag byter med lika varmt vatten som jag har i karet.

      Växter i sumpen kan det bli, men det kommer dröja en stund. Då borde den 100w jag har redan funka. Aja, får se vad som händer

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ja testa den först om du redan har den. Skulle den inte räcka kanske du kan komplettera med en till mindre istället för att köpa en ny större.

        Känns också som ett säkrare alternativ när det gäller nojjan att koka fiskarna. Inte så stor risk att båda doppvärmarna ballar ur samtidigt och går på högvarv.

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Vill du ha ett råd från en som vet hur man gör?
          -Gammalt vatten har väldigt liten betydelse. Men funkar om du inte har något annat. Tar nästan lika lång tid som att starta från ruta 1. Dock så får du ju iaf en bra kultur efter mycket om och men.
          -Samma sak gäller för filter.
          -Det som är absolut bäst är att ta använd sand, kan du få med 100 % av sanden kan du strunta i vatten och gamla filter. Du kan dessutom mata fullt från dag 1, trots att du har ett flong nytt filter och i princip bara kranvatten. Kan du inte flytta all sand är det bra att ympa sand från ett annat akvarie. Men ca 30 % gammal sand och 70 % ny funkar det oftast bra. Du kan då mata sparsamt direkt.
          -Preparaten som säljs fungerar också men kostar ju oftast en slant, dock måste man ofta pytsa i varje dag i upp till en månad.
          -Stenar och grenar funkar bättre än vatten och filter. Kan också vara en nödlösning.

          Tänk också på att de flesta nedbrytningsbakterier behöver karbonatjoner för att fungera, tillsätt därför gärna bikarbonat. Vattenberedningsmedel ser jag som en självklarhet vid stora vattenbyten, och det går ju bara åt en gång dessutom.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Låter som en klockren start till en FAQ frö uppstart av burk här på siten
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • aejohansson
              Användare
              • maj 2011
              • 432

              #21
              100 % av sanden hamnar i sumpen, ny sand i karet. Men då skiter jag i att böka med att få med vatten från det gamla karet utan slangar bara ut det i avloppet. Filtermaterialet och all inredning kommer följa med från gamla karet in i nya så. Sen köra med vattenberedningsmedel.

              Fiskarna får väl gå i plastbackar med cirkulation en stund medan jag bökar med inredningen.

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #22
                Vattenberedningsmedel införköpt

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #23
                  Måste jag sätta igång sumpen och få den att funka före jag släpper ner fiskarna? Eller kan jag köra det gamla ytterfiltret i det nya karet en stund om jag använder kranvatten med vattenberedningsmedel?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Håller helt med Albin angående sand. Till och med ett par nävar i ny sand gör susen. Växter kommer man också en bra bit med.

                    Ska du byta sandsort?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Håller helt med Albin angående sand. Till och med ett par nävar i ny sand gör susen. Växter kommer man också en bra bit med.

                      Ska du byta sandsort?
                      Jag byter från Jula blästersand till en k-rauta sandlådesand som är dels tvättad och sen innehåller den en del grövre korn. Så det blev inte det enorma bytet jag tänkt mig. Så jag kan slänga ner lite blästersand i sandlådesanden uppe i nya karet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...