Så smidig uppstart som möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Så smidig uppstart som möjligt

    Ska byta akvarium för mina fiskar, vilket gör att det ena karet ska rivas samtidigt som jag startar nästa. Hur gör jag det på bästa sätt?

    Det gamla filtermaterialet tillsammans med filtervattnet kommer att åka ner i sumpen som blir på nya karet (tillsammans med ungefär 2-3 gånger mer material). Även sanden åker dit ner. Sen blir det ny sand i själva karet. Men kommer jag att vara hjälpt av att försöka få med mig så mycket vatten som möjligt från gamla karet? Bör jag ha något medel i vattnet då jag kommer att belasta karet hårt från början?
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    #2
    Bara ta med dig vatten så det blir som ett vattenbyte. Själva inredningen den nya ska inte vara några problem om du tvättat av det.
    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #3
      Kanon, det blir ett stort vattenbyte från ungefär 200 liter vatten till ungefär 500 liter vatten. 390-liter synligt vatten

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Det blir ett stort vattenbyte... Kan rekommendera att du använder Happy Life (dosera 5ml pr 30L nytt vatten)
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Instämmer med Bjorn. Happy Life är bra vid uppstart av akvarium.

          Kommentar

          • aejohansson
            Användare
            • maj 2011
            • 432

            #6
            Vad är det/gör den?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Tar bort alehanda gifter som kloraminer och klor och koppar osv
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                Och om den inte finns, vad heter liknande från andra tillverkare? Eller är den bara bäst?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Easy Life (dyrare)

                  De två är utan tvekan de bästa...Happy Life Filter medium har jag alltid hemma.

                  Kommentar

                  • oaken
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 269

                    #10
                    Att ha mycket växter från början är också en bra grej (om du nu ska ha växter i akvariet). Speciellt flytväxter, som inte tycks vara lika beroende av att anpassa sig till nya akvarium.

                    Tror det bara lugnt så länge du matar försiktigt.

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #11
                      Och hur stor värmare kommer jag behöva för 390-liter kar och 100-150 liter sump?

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Jag skulle haft värmaren i sumpen. Om du behöver värmare?

                        Belysning och pumpar brukar ju kunna få upp tempen rätt bra ifall man kör med täckglas. Annars kan du väl köra på en 100 - 250 W. Finns ju olika teorier om vad som är bäst. Antingen har man en mindre värmare som är på i stort sett hela tiden hela tiden, den kan inte bli för varm vilket är en trygghet.
                        Eller också har man en lite större som slår av och på ofta vilket ska göra att den inte "låser sig" i termostaten eftersom den får jobba hela tiden.
                        En överdimensionerad som kanske inte behöver vara igång så ofta kan termostaten låsa sig på och då "koka" fisken, inget kul...

                        Jag kör med så liten som möjligt, så länge tempen inte sjunker för mycket under natten när belysningen inte är på.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Bra tips Erik
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av oaken
                            Att ha mycket växter från början är också en bra grej (om du nu ska ha växter i akvariet). Speciellt flytväxter, som inte tycks vara lika beroende av att anpassa sig till nya akvarium.

                            Tror det bara lugnt så länge du matar försiktigt.
                            kommer vara fullt av växter

                            Kommentar

                            • aejohansson
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag skulle haft värmaren i sumpen. Om du behöver värmare?

                              Belysning och pumpar brukar ju kunna få upp tempen rätt bra ifall man kör med täckglas. Annars kan du väl köra på en 100 - 250 W. Finns ju olika teorier om vad som är bäst. Antingen har man en mindre värmare som är på i stort sett hela tiden hela tiden, den kan inte bli för varm vilket är en trygghet.
                              Eller också har man en lite större som slår av och på ofta vilket ska göra att den inte "låser sig" i termostaten eftersom den får jobba hela tiden.
                              En överdimensionerad som kanske inte behöver vara igång så ofta kan termostaten låsa sig på och då "koka" fisken, inget kul...

                              Jag kör med så liten som möjligt, så länge tempen inte sjunker för mycket under natten när belysningen inte är på.
                              Kommer behöva värmare då jag kör 26-27 grader i karet.

                              Jo kommer ha värmaren i sumpen då den inte syns där Men orkar en 100w värmare upp i uppåt 27-28 grader med 4-500 liter vatten?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...