Hjälp! Mina dvärgciklider bara dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rodmaker
    Användare
    • april 2011
    • 9

    #16
    Ursprungligen postat av LN
    6.5 är inte för lågt om man har gått dit under lång tid (då har nitrifikationen anpassat sig dock inte genom bakterier). Kottar, pinnar, torv, löv och kompostslurry har en massa liv som är till hjälp.

    Glömde fråga,,,,,,kör du med Co2?
    Co2 kan sänka Ph till 6.5 i ett vatten med Kh3.
    Hej LN.
    Co2? Menar du Koldioxid? Hur som helst så har jag inget speciellt jag använder mer än vanlig renare. Inga extra medel eller tillsatser.

    Kommentar

    • Rodmaker
      Användare
      • april 2011
      • 9

      #17
      Ursprungligen postat av c90368
      Hur länge har akvariet varit igång?
      Hej Maths.
      Karet har varit igång från mars/april i år. Vattenbyten, 50%, 1 gång i månaden. Sköljer ur det interna lilla filtret kanske varannan vecka.

      Kommentar

      • Rodmaker
        Användare
        • april 2011
        • 9

        #18
        Ursprungligen postat av aejohansson
        Ut med stenarna, att det glittrar och att det finns oxider är dåligt. Ser det ut som rost så är det i sig inte farligt, men där det finns järn kan det finnas annat. Vill du vara helt säker så köp i en zoo-butik eller plocka vanlig gråsten. Du kan även testa att använda vattenberedningsmedel varje gång du byter vatten.
        Hej igen. Ja, det blir nog till att ta ut stenarna och köra med det säkra före det osäkra och köpa i butik. Om inte det funkar så ber jag att få återkomma i frågan. Stort tack till alla som svarade för vänliga och proffsiga råd.
        Mvh; Göran.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ursprungligen postat av Rodmaker
          Hej LN.
          Co2? Menar du Koldioxid? Hur som helst så har jag inget speciellt jag använder mer än vanlig renare. Inga extra medel eller tillsatser.
          Jepp en hel del växtakvarier har tillsats av Co2. Det är lite hightech men för att sålla bort den delen är det bra att veta.

          Tre månader är inte lång tid, särskilt om du har så lågt Ph.
          Ja ändrar mitt tidigare tips med en förändring,,skippa vattenbytet.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #20
            En summering och lite egna tankar.

            Bort med stenarna är no 1!

            Byt 20-30% av vattnet varje vecka.

            I med rötter inköpta i akvarieaffär.

            Sluta med att rengöra filtret varannan vecka, skaffa filter med större volym eller bara en cirkulationspump med en grov filtermatta på insuget.

            Skaffa några billiga små tetror som får gå i karet minst en månad innan du skaffar någon ny dvärgciklid.

            Fyll upp karet med vanlig vatteormbunke, och då menar jag verkligen fyll upp karet så mycket du kan! Låt dessa växa under en månad och suga ur så mycket näring som möjligt.

            Efter en månad när du har stabiliserat karet och terorna mår bra så kan du prova med någon ny dvärgciklid.

            Lycka till!
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #21
              En klok uppsummering och att göra lista.

              Följer du råden så är jag övertygad att det kommer att gå bra med dvärgarna.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #22
                Hej.
                Varför skaffa fler fiskar när han har andra fiskar som mår bra och trivs i strömmande vatten.Apistogramma trivs ej i strömmt vatten,tänk att han har ett kar på 54 L och kan ej ha hur starka pumpar som helst.Sen är det ju svårare att få en balans i ett litet kar,själv så skulle ett kar på 100L vara det minsta till dvärgciklider med ihop andra fiskar i längden enligt mina erfarenheter.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #23
                  Ursprungligen postat av c90368
                  En summering och lite egna tankar.

                  Bort med stenarna är no 1!

                  Byt 20-30% av vattnet varje vecka.

                  I med rötter inköpta i akvarieaffär.

                  Sluta med att rengöra filtret varannan vecka, skaffa filter med större volym eller bara en cirkulationspump med en grov filtermatta på insuget.

                  Skaffa några billiga små tetror som får gå i karet minst en månad innan du skaffar någon ny dvärgciklid.

                  Fyll upp karet med vanlig vatteormbunke, och då menar jag verkligen fyll upp karet så mycket du kan! Låt dessa växa under en månad och suga ur så mycket näring som möjligt.

                  Efter en månad när du har stabiliserat karet och terorna mår bra så kan du prova med någon ny dvärgciklid.

                  Lycka till!
                  Men starta inte om karet om det finns fisk där i dagsläget som trivs.

                  Borde det förresten göras ett större vattenbyte när stenarna plockas ut?

                  Och sen så fyll som sagt på med snabbväxande växter.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 45

                    #24
                    Dessutom: Ju lägre pH man har desto viktigare är det att göra små vattenbyten med vatten av samma karaktär, dvs lufta vattnet 2 dagar innan vb och gärna med torv i så det blir lagom mjukt och surt.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #25
                      Håller med Mats strömmt vatten är helt förkastligt. Det kan förbruka dem snabbt. I mina apistogramma kar (105 liter) har jag enbart svampfilter och i princip stillastående vatten.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Mreque
                        Användare
                        • juni 2011
                        • 348

                        #26
                        Ursprungligen postat av Rodmaker
                        Hej Maths.
                        Karet har varit igång från mars/april i år. Vattenbyten, 50%, 1 gång i månaden. Sköljer ur det interna lilla filtret kanske varannan vecka.
                        Rengör i akvarievatten. sköljer du åker du på en nystart varrannan vecka..Troligtvis därför dina fiskar dör.
                        Ta även bort mineralstenarna från fjällen.

                        Kommentar

                        • Rodmaker
                          Användare
                          • april 2011
                          • 9

                          #27
                          OK. Nu är det verkligen nystart i burken. Gamla stenarna ut och nya in. Allt vatten bytt. Har stoppat in 10 st kardinaltetror och ett par malar. Väntar nu ett par veckor och införskaffar sedan nya dvärgiciklider. Återkommer med rapportering.
                          Lovar att byta vatten oftare plus att inte skölja filtret.
                          Återkommer med rapportering hur det går.
                          Stort tack för all vänliga råd.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Strunta i vattenbyte nu den närmaste månaden, karet måste få komma igång. Mata mycke sparsamt.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...