Hjälp! Mina dvärgciklider bara dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rodmaker
    Användare
    • april 2011
    • 9

    Hjälp! Mina dvärgciklider bara dör!

    Har någon en ide om vad som kan vara fel så vore jag tacksam för svar:
    Jag har ett litet akvarium på 54 liter där jag har (haft) fjärilsciklid, Apsitogramma Agazizi och nyligen A. Cacatoides. Samtliga har dött efter några veckor. Inga sjukdomstecken som svamp eller prickar.
    Jag byter vatten (ca 1/3 del) ca 1 gång i månaden och rengör det lilla interna filtret var/varannan vecka. Jag har dragit ner på maten till en gång per dag då jag misstänkte för mycket foder. Vattenprov tagits; inga föhöjda halter av nitri/nitrat. PH ligger runt 6,5. Normala klorvärden.
    Syresättningen funkar. Vad gör jag?
    Till saken hör att jag har kardinaltetror, pansarmal och någon algätare (okänd) som lever, växer och frodas. Jag ger snart upp.

    Temperaturen är dock i högsta laget kanske; 28 grader. Kan det vara anledningen? (Jag får inte ner tempen trots att doppvärmaren är urkopplad, sol + väme från belysningen troligtvis)
    Jag är oerhört tacksam för de råd jag kan få.
    Mvh; Göran.
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Rodmaker
    Har någon en ide om vad som kan vara fel så vore jag tacksam för svar:
    Jag har ett litet akvarium på 54 liter där jag har (haft) fjärilsciklid, Apsitogramma Agazizi och nyligen A. Cacatoides. Samtliga har dött efter några veckor. Inga sjukdomstecken som svamp eller prickar.
    Jag byter vatten (ca 1/3 del) ca 1 gång i månaden och rengör det lilla interna filtret var/varannan vecka. Jag har dragit ner på maten till en gång per dag då jag misstänkte för mycket foder. Vattenprov tagits; inga föhöjda halter av nitri/nitrat. PH ligger runt 6,5. Normala klorvärden.
    Syresättningen funkar. Vad gör jag?
    Till saken hör att jag har kardinaltetror, pansarmal och någon algätare (okänd) som lever, växer och frodas. Jag ger snart upp.

    Temperaturen är dock i högsta laget kanske; 28 grader. Kan det vara anledningen? (Jag får inte ner tempen trots att doppvärmaren är urkopplad, sol + väme från belysningen troligtvis)
    Jag är oerhört tacksam för de råd jag kan få.
    Mvh; Göran.
    Hej och välkommen till detta forum!

    Jag kan inte direkt säga vad som är fel på dina dvärgciklider.
    Men en sak är säker, de har inte dött av värmen.
    Fjärilsciklid kan du hålla utan problem runt 30 grader om ett bra foder erbjuds.

    Några saker kan du dock göra.
    -Vatten byte 1 gång/v 30%
    -Filter rengöring max 4 ggr/år.
    Är behovet större är troligen filtret underdimensionerat.

    Vad har du för filtrering?

    I övrigt kan jag inte se några direkta problem.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Lite svårt att svara på.
      Har du egen brunn?
      Bor du i ett hus med nya vattenledningar?
      Det har kanske råkat ramla i en peng i karet?
      Har du ok KH?
      Ett så lågt PH visar att du kan ha väldigt lågt KH i karet.

      Sluta renröra filtret varannan vecka. Det pajjar bara biologin i filtret.

      Sjukdom eller förgiftning,, Antingen eller.
      Dvärgciklider behöver lugn och ro för att kunna etablera sig.

      Ja hade lagt i lite grottor, gjort ett 50% igt vattenbyte (försiktigt letat efter främmande föremål i karet) pluppat i en liten kalksten, släkt karet i tre dagar. Inte matat alls under den tiden.

      Du behöver göra något för att bryta mönstret, Skaffa högkvalitativt flingfoder typ Tropicals spirulina flingor och börja mata minimalt efter tre dagar (bara så att allt foder är helt uppätet på en minut).
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Rodmaker
        Användare
        • april 2011
        • 9

        #4
        Tack för svar.
        Filter; litet eheim filter, internt.
        KH, runt 3*.
        Bor i hyreshus, ej nya ledningar.
        Det finns inga skumma saker i karet.
        Sand köpt i butik. Stenar från fjällen (!) plus ett par lavastenar från Kanarieöarna.
        Fjärilscikliderna la faktiskt ägg innan de dog, men äggen blev troligtvis uppätna av malarna.
        Kan man be någon butik analysera vattnet? Kan det vara en ide?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Håller med övriga angående vattenbyten och filter. Byt vatten oftare och skaffa ett större filter. Kanske ett ytterfilter kan vara en idé? Små innerfilter brukar sätta igen ganska fort i jämförelse. Ett ytterfilter behöver du inte rengöra förrän det börjar bli dåligt fart i utblåset. För min del har jag haft ytterfilter igång utan rengörning i 2 år utan problem. Men det beror helt på belastning på burken. Mycket fisk = mycket mat = mycket skit = rengöra oftare.

          Välkommen hit och ge inte upp än. Testa de här förslagen så tror jag att det kommer att funka bättre.

          Angående vattentest så kan en butik hjälpa dig men det är bättre att du skaffar dropptester så du kan kolla hemma. Köp för nitrit och nitrat. Resten är överkurs och behövs sällan om man inte har udda vatten eller ifall man letar felkällor i burken. Vanligt kranvatten funkar till de flesta fiskarna.

          Kommentar

          • Rodmaker
            Användare
            • april 2011
            • 9

            #6
            Tack. Tidigare när jag håll på med akvarier så hade jag större kar med rejäla yttre renare/filter. Där dog sällan något. Det är väl troligtvis en mer stabil miljö i en större burk och inte lika känsligt?
            Men att dvärgcikliderna dör efter några veckor och inte malar & tetror, kan det bero på att de senare är mera tåliga?

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Mitt tänkande är stress.Foder artemia,svarta mygg och cyklops är bra foder.Filter som jag har till små kar är luftdrivna med filtervad( trekantig). Apistogramma gillar ej strömmt vatten.En sak som är bra är torv som innehåller mycket goda sker för apistogramma.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Bra ett KH på 3 tyder på lite högre PH för att 6.5 är under gräns för att Nitrifikation med bakterier ska funka. O funkar inte båda stegen så kan du få en rest av amonium i vattnet.
                O den resten går (kan gå om du har ett kranvatten över 8 )till amoniak vid vattenbyte.

                Ja ja skulle kunna tippa på att dina firrar får en dos amoniak vid vattenbyte.

                Hur nitrifikation funkar under Ph 7 vet ja ej,, men ja har hört att svampar kan vara arbetarna i systemet. Därför kan Mats lösning med torv vara en utväg som är väl värd att testa.
                Har du tillgång till en kompost så,, ta en näve en bit ner och lägg den i en liter akvarievatten. Sila väl och börja med en halv dl brunvatten direkt i karet.

                Förresten mycke välkommen till forumet
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  vad är det för stenar från fjällen?

                  Vissa delar av de svenska fjällen är fruktansvärt mineralrika och kan innehålla sånt som är giftigt för dina ciklider. Sen fick jag ett gäng dvärgciklider från Imazo som dog knall och fall utan någon som helst förklaring så..

                  Kommentar

                  • Rodmaker
                    Användare
                    • april 2011
                    • 9

                    #10
                    Är 6.5 i PH för lågt värde? Jag har en rot plus en del växter som väl minskar PH-värdet.
                    Finns det något sätt att mäta nivån av ammoniak?
                    Och ja; min renare/filter skapar rätt mycket strömt vatten. Men kan det verkligen ta kål på de små liven?

                    Kommentar

                    • Rodmaker
                      Användare
                      • april 2011
                      • 9

                      #11
                      Hej aejohansson.
                      Jag har faktiskt misstänkt stenarna! De har oxiderat en aning och glittrar lite. Visst är de fina men om de tar kål på mina apistogrammor så åker de ut! :-) Kan vara värt att prova.
                      Eller vad tror du?

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        6.5 är inte för lågt om man har gått dit under lång tid (då har nitrifikationen anpassat sig dock inte genom bakterier). Kottar, pinnar, torv, löv och kompostslurry har en massa liv som är till hjälp.

                        Glömde fråga,,,,,,kör du med Co2?
                        Co2 kan sänka Ph till 6.5 i ett vatten med Kh3.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Dessutom fäller mineraler/metaller/salter lättare i surt vatten.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #14
                            Hur länge har akvariet varit igång?
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • aejohansson
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rodmaker
                              Hej aejohansson.
                              Jag har faktiskt misstänkt stenarna! De har oxiderat en aning och glittrar lite. Visst är de fina men om de tar kål på mina apistogrammor så åker de ut! :-) Kan vara värt att prova.
                              Eller vad tror du?
                              Ut med stenarna, att det glittrar och att det finns oxider är dåligt. Ser det ut som rost så är det i sig inte farligt, men där det finns järn kan det finnas annat. Vill du vara helt säker så köp i en zoo-butik eller plocka vanlig gråsten. Du kan även testa att använda vattenberedningsmedel varje gång du byter vatten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...