Mitt 450 L Malawi projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquador
    NCS Medlem
    • september 2007
    • 49

    #31
    Ursprungligen postat av DaRe
    Ser hur snyggt ut som helst. Hur länge håller kolen i filtret innan man måste byta?
    Tack för det. Jag vet faktiskt inte hur länge kolet har effekt, men jag byter vatten 1 gång/vecka 50 % , sammanlagt ca 600 L vatten som byts. Bytte nyligen efter ca 3 månader.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #32
      Grattis Aquador till ett mycket vackert akvarium! Arterna du funderar på kommer att göra karet till en pärla. När det gäller demasoni så är du helt rätt ute med att skaffa en större grupp. Försök att hitta en grupp som har vuxit upp tillsammans för det verkar minska risken till att dom slår ihjäl varandra. Dom får också ganska lätt buken så matval är viktigt. Tropical spirulina super forte funkar mycket bra, men eftersom du även ska köra golden i karet så rekommenderar jag istället Nls med. fish formula. Det har jag börjat med till min grupp och det funkar bra.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • icehacker
        Användare
        • mars 2011
        • 157

        #33
        Snyggt! Tror dock malawisarna kommer gräva upp dom växterna rätt så snabbt
        - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

        Kommentar

        • Aquador
          NCS Medlem
          • september 2007
          • 49

          #34
          Ursprungligen postat av icehacker
          Snyggt! Tror dock malawisarna kommer gräva upp dom växterna rätt så snabbt

          Är faktiskt inte helt säker på det. Jag har haft Malawi tidigare tillsammans med Vallisneria. Bara de får utveckla rotsystemen så brukar det gå bra. Jag gödde med EasyCarbo kolnäring och PMDD. De växte som ogräs. Kraftigt gröna o fina. Fick rensa varje vecka. Cikliderna jag skall ha är väl ändå av den lite snällare sorten. Mina tidigare Malawisar var Golden, S.Fryeri, Maingano o rödzebra.

          Kommentar

          • Aquador
            NCS Medlem
            • september 2007
            • 49

            #35
            Ursprungligen postat av HåE
            Grattis Aquador till ett mycket vackert akvarium! Arterna du funderar på kommer att göra karet till en pärla. När det gäller demasoni så är du helt rätt ute med att skaffa en större grupp. Försök att hitta en grupp som har vuxit upp tillsammans för det verkar minska risken till att dom slår ihjäl varandra. Dom får också ganska lätt buken så matval är viktigt. Tropical spirulina super forte funkar mycket bra, men eftersom du även ska köra golden i karet så rekommenderar jag istället Nls med. fish formula. Det har jag börjat med till min grupp och det funkar bra.

            Tack HåE
            Mycket tacksam för dina synpunkter
            Jag kör med nls thera + A Regular Formula till mitt T Kar med Troffar (Moliro) och hästnosar. Det kasnke kan funka till de Malawisar jag tänkt också, eller vad tror du ?

            Funderar även på att göra egen räkmix med en större del vegetabiliskt inslag.

            Vad sägs om att varva räkmix med nls ? ller skall man bara köra med enbart nls eller enbart med räkmix. Blir det inte enformigt med endaste en fodersort ?
            Hälsningar
            /Roger

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #36
              Ursprungligen postat av Aquador
              Tack HåE
              Mycket tacksam för dina synpunkter
              Jag kör med nls thera + A Regular Formula till mitt T Kar med Troffar (Moliro) och hästnosar. Det kasnke kan funka till de Malawisar jag tänkt också, eller vad tror du ?

              Funderar även på att göra egen räkmix med en större del vegetabiliskt inslag.

              Vad sägs om att varva räkmix med nls ? ller skall man bara köra med enbart nls eller enbart med räkmix. Blir det inte enformigt med endaste en fodersort ?
              Hälsningar
              /Roger


              Funkar säkert kanon att varva räkmix och nls. Inte för att jag tror att det behövs men jag varvar som sagt mellan tropical spirulina super forte och nls utan problem.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Aquador
                NCS Medlem
                • september 2007
                • 49

                #37
                Läste lite trådar på nätet vilket foder som är bäst, oj det verkar inte finnas någon enhetlig åsikt. Nästan lite religion för somliga om huruvida nls eller räkmix är bäst, confusing Får väl prova mig fram.

                Tog lite vattenprover på karet efter att ha varit i drift, dock utan fiskar i 3 dagar.
                kH=8, pH=8 helt perfekt mao. Kranvattnet här har ett lågt kH = ca 3, pH=7,5 där jag bor så bikarbonaten o kalkkrossen verkar ha effekt. (Tillsatte 8 tsk bikarbonat)
                Temperatur +23,8 (använder inte doppvärmaren)
                Till helgen släpper jag i de första fiskarna. Några Golden och kanske de C.Azureus jag har kvar (1+2, skall komplettera senare)
                Dessa är ju ganska lugna o bökar inte runt för mycket, så att växterna har en chans att ta sig.
                Sedan blir det försiktigt/gradvis att öka beståndet med täta kontroller av nitrit/pH/kH

                Övrigt belysning: (Juwels egna)
                Främre ramp 1 Colour (Liknar Akvarelle) + 1 Day, tänt kl 17-21
                Bakre ramp 1 Colour + 1 Nature, tänt kl 17-23

                Belysningstiden kommer också succesivt att ökas.
                Snyggt att enbart ha tänt den bakre på kvällen. Blir lite mer dämpat när man sitter i vardagsrummet o myser framför brasan o karen med kanske en ale i näven (I alla fall på helgerna).

                Jag är helnöjd så här långt. Blev faktiskt snyggare i verkligheten än vad bilderna visar. Har tyvärr min systemkamera på reparation så jag har tagit de senare bilderna med kompakten. Ger inte riktigt rättvisa. Fler bilder efter fiskintroducering o när det varit i gång ett tag kommer senare.

                Simma lugnt.....
                /Roger

                Kommentar

                • Pink_Tess
                  Användare
                  • februari 2011
                  • 259

                  #38
                  Snyggt kar! Riktigt stilrent, bra jobbat!!
                  XXX// PINK

                  missindecisive.blogg.se

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #39
                    snyggt o sjuk med akvariefiskar bibel böcker där som jag har där hos mig...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Aquador
                      NCS Medlem
                      • september 2007
                      • 49

                      #40
                      Ja nu har karet varit igång snart 4 månader och det funkar fint. invånarna består av
                      Labidochromis caeruleus
                      Melanochromis cyaneorhabdos
                      Metriaclima estherae
                      Copadichromis azureus
                      Aulonocara jacobfreibergi Otter point

                      Ancistrus
                      1 st Synodontis eupterus

                      Underhåll
                      Vattenbyte 50 %/Vecka
                      Foder
                      Varvar Granulat med egentillverkad räkmix

                      Kommentar

                      • Aquador
                        NCS Medlem
                        • september 2007
                        • 49

                        #41
                        Några fler bilder. Nu har det varit i gång ett tag. Senaste fiskförvärvet Aulonocara stuartgranti Maulana, Chitimba Bay, Vacker eller hur ?

                        Kommentar

                        • Jonas_
                          Användare
                          • november 2011
                          • 101

                          #42
                          Riktigt snyggt kar och bra bilder! Blivit många timmar sittandes framför det??

                          Kommentar

                          • Aquador
                            NCS Medlem
                            • september 2007
                            • 49

                            #43
                            Ursprungligen postat av Jonas_
                            Riktigt snyggt kar och bra bilder! Blivit många timmar sittandes framför det??
                            Tack för det. Jo jag sitter rätt mycket framför mina kar så TV tittandet får stryka på foten
                            Försöker lära mig kameran. Experimenterade lite med blixten igår och lärde mig hur den funkar som fjärrstyrd slavblixt. Har dock mycket kvar att lära för att få optimala inställningar. Tycker inte att bilden gör rättvisa då det karet enl mig ser mycket bättre ut i verkligheten.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...