Projekt rescape Juwel 240l mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    Användare
    • mars 2011
    • 157

    Projekt rescape Juwel 240l mix

    Då provar vi en liten projektstråd här då.

    Det har vart en lärorik upplevelse att starta upp sitt första akvarium måste jag säga! Köpte ett 240l Juwel Rio i November ifjol.

    Svårast var nog tålamodet, det gick för livet inte att vänta en månad med att köpa fler fiskar.

    Men det har gått rätt så bra faktiskt, några få som dött samt ett litet missöde med för kallt vatten vid VB men annars har det gått förvånansvärt bra.

    Jag är rätt så spontan av mig så det har ju hänt både en och två gånger att man kommit hem med "roliga fiskar", som man sen läst på om och insett att det inte riktigt var som de sa i affären.

    Har säkert köpt ett tiotal sumpväxter som jag fått slänga också ^^

    På de tre bifogade bilderna kan man se lite hur det såg ut ibörjan.

    Det första, mycket plastsaker som jag tyckte va fina. Dessa har jag dock successivt bytt bort, kommer nog behålla krokodilskallen dock

    Det andra är för någon månad sen, fått in betydligt mer växter och rötter samt fått fart på växtligheten mera.

    Sen skulle vår lokala akvariebutik stänga så de har halva priset på allt där, har förköpt mig en aning med maaassa rötter och växter som vi ser på den sista bilden.
    Nu ligger de i väntan på att sjunka samt lite huller om buller, vattnet är också jättegult efter alla rötterna :/

    Gibbicepsen skall snart få ett nytt hem så då kanske det blir lite lättare att plantera växter utan att de käkas upp eller dras upp med.

    Så snart den sista roten har sjunkit har jag därför tänkt att köra en stor rescape på karet. Ta ur alla fiskar, stenar, växter, rötter etc och göra om allt. Tror nog att vattnet ska få vara kvar dock så man inte behöver göra helt nystart.

    Som bottenmaterial har jag grov, samt mycket grov, Engelsk sjösten. Detta är inte så kul för pansarmalarna, kuhiliålarna eller jordätarna.

    Därför hade jag tänkt att försöka ha en halva av karet som får fin sand istället.

    Har inte riktigt bestämt mig för om jag skall ha typ en tredjedel av karet på bredden eller kanske en tredjedel på längden med sanden.

    Tycker det är så bra med grov EST att det inte syns hur mycket skit det är, tror det kommer synas bra mycket mer med sanden och då kanske det blir dumt att ha det på längden framme.

    Jag tar gärna emot andra tips på rescaping här också. Tanken är att paletterna ska få bo i ena hörnet och så lite rötter och sånt ivägen så de inte ska se och störa sig så mycket på övriga invånare
    Senast redigerad av icehacker; 17 mars 2011, 14:12.
    - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stiligt. Kul att se utvecklingen också. Den krokodilskallen blir perfekt lekställe för ciklider om det passar.

    Vad har du/ska ha för besättning nu när du gör om?

    Själv tycker jag sand är bra om du har lite cirkulation som går längs botten så sveps allt skit med och in i filtret alternativt in i förfiltret och du ser inget. Jag har skapat det flödet genom att låta två pumpar mötas i mitten av karet som ger en ström ned mitt längs framrutan och det sveper ned det mesta junket.

    Skulle du ha jordätare i karet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • icehacker
      Användare
      • mars 2011
      • 157

      #3
      Ursprungligen postat av DRE
      Stiligt. Kul att se utvecklingen också. Den krokodilskallen blir perfekt lekställe för ciklider om det passar.

      Vad har du/ska ha för besättning nu när du gör om?

      Själv tycker jag sand är bra om du har lite cirkulation som går längs botten så sveps allt skit med och in i filtret alternativt in i förfiltret och du ser inget. Jag har skapat det flödet genom att låta två pumpar mötas i mitten av karet som ger en ström ned mitt längs framrutan och det sveper ned det mesta junket.

      Skulle du ha jordätare i karet?
      Då kommer det att vara 7 pansarmalar, 2 jordätare, 2 paletter, 14 kilfläcksboror, 3 scalarer, 2 sewellior, 5 kuhliiålar och 2 ancistrus.

      Paletterna har en ihålig kokosnöt som de verkar ha valt som bo, så det tänkte jag ha i högra hörnet, lite avskilt med rötter.

      Nu har jag bara juwel standardfiltret och tycker eg att det är lite för dåligt drag så funderar på att kanske byta ut den mot ett ytterfilter, men då får det bli att tömma karet och sätta in slimline samtidigt. Nu hade jag ju eg tänkt att försöka slippa göra en nystart. Bara ta ur fiskarna och alla grejjer och göra om.
      - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Ursprungligen postat av icehacker
        Då kommer det att vara 7 pansarmalar, 2 jordätare, 2 paletter, 14 kilfläcksboror, 3 scalarer, 2 sewellior, 5 kuhliiålar och 2 ancistrus.

        Paletterna har en ihålig kokosnöt som de verkar ha valt som bo, så det tänkte jag ha i högra hörnet, lite avskilt med rötter.

        Nu har jag bara juwel standardfiltret och tycker eg att det är lite för dåligt drag så funderar på att kanske byta ut den mot ett ytterfilter, men då får det bli att tömma karet och sätta in slimline samtidigt. Nu hade jag ju eg tänkt att försöka slippa göra en nystart. Bara ta ur fiskarna och alla grejjer och göra om.
        Du vet att det finns silikon du kan använda under vattnet va? Finns ofta i akvariebutikerna, smidigt om man vill limma i slim line, moduler eller annat utan att ta ut allt vatten.
        Sen undrar jag vada för jordätare du tänkt skaffa? Antar att det inte är ur Satanoperca eller Geophagus släktet?
        Mvh
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • icehacker
          Användare
          • mars 2011
          • 157

          #5
          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Du vet att det finns silikon du kan använda under vattnet va? Finns ofta i akvariebutikerna, smidigt om man vill limma i slim line, moduler eller annat utan att ta ut allt vatten.
          Sen undrar jag vada för jordätare du tänkt skaffa? Antar att det inte är ur Satanoperca eller Geophagus släktet?
          Mvh
          Hmm, limma med vatten i alltså? Det lät ju smidigt om man vill montera slimline ja... Men skall jag samtidigt byte till ytterfilter så får det ju nästan gå i några veckor tillsammans med det gamla också. Om man inte gör en nystart iofs.

          Men en sak som jag har funderat lite på. Om man tar ett lite mindre innerfilter (har ett litet eheim till mitt 60l kar) och låter det gå i det stora i tre veckor, sen flyttar man tillbaka det till 60l, tömmer 240litarn och tar bort innerfilter, fixar slimline och kopplar in ytterfilter, sen fyller man med vatten igen och sätter i det lilla innerfiltret samtidigt som man kör igång ytterfiltert.

          Blir det fortf. en nystart då tro?

          Sen är det 2st små Geophagus som jag har i nu. Så de kommer ju att bli rätt så duktiga på att skyffla grus snart
          - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            De skyfflar inte farligt med grus om de inte leker då silar de mest och ingen stor påverkan på sandbeläggningen annan än mot växter och stenar där de suger i sig sanden och silar ut den på väg därifrån vilket ger en dipp i gruset ju närmare saken man kommer. 240 är i minsta laget för geophagus, men är det orange heads 2st så tycker jag det borde funka, även med 2 till.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • icehacker
              Användare
              • mars 2011
              • 157

              #7
              Mjo, men vad tror ni om min filteride där?
              - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Du kommer ju att rädda en del bakterier, men totalt sett har du bakterier i befintligt filter i 240 + all inredning och substrat. Alla dessa bakterier kommer att behövas. Jag tror du snabbar upp starten men inte så mycket. Kan du inte flytta hela ditt nuvarande filter och en del inredning (så mycket som möjligt) till 60liters karet under tiden du fixar slimlinen.

                just et ja du har ett juwel fastmonterat filter som inte så lätt går i det lilla akvariet. Om du gör så här då. köp ditt nya ytterfilter kör det i 3 veckor i stora karet tag sedan och flytta det till 60 liters och rengör samtidigt ditt juwelfilter i 60liters karet så de mesta bakterierna där går in i ditt nya ytterfilter. Kan du ändå vänta 3 veckor från nu är det bara att snabbt köpa ett ytterfilter och det finns ju en del på blocket.

                Nja, inga riktigt bra lösningar dock.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • icehacker
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 157

                  #9
                  Jo, det är ju lite problematiskt att låta det i i 60l, skulle vara om jag tog loss det och körde i 450 litaren, men det är ju precis startat för en vecka sedan dock.
                  - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                  Kommentar

                  • icehacker
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 157

                    #10
                    Har även problem med att rötterna gulnar ner vattnet ngt väldigt, lät de ändåp ligga i badkaret 2v innan jag la ner dom. Den sista har inte ens sjunkit ännu :/

                    Men köpte aktivt kol nu som jag la längst ner i filtret, så det har ljusnat till lite men inte så mycket. Får hoppas det blir bättre.
                    - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                    Kommentar

                    • icehacker
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 157

                      #11
                      Dem skulle postas i malawi 450 tråden eg
                      - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        #12
                        Men krama ur ditt nuvarande filter samtidigt som du startar ditt ytterfilter, när vattnet klarnat flyttar du ytterfiltret till ditt 60L och ställer ner flödet lite bara så klarar sig alla bakterier + att filtret kommer vara i bra form när det är dags.

                        Såg att DRE var före =) Lite för snabb så hör på morgonen..
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        • icehacker
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 157

                          #13
                          Vad borde man ha för ytterfilter till detta karet då tro?
                          - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                          Kommentar

                          • icehacker
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 157

                            #14
                            Nu fick jag lite roliga fiskar av en som la ner sitt akvarie så då bestämde jag mig för att se till att göra rescapen samtidigt. =)

                            Började med att Gibbicepsen fick flytta till ett större hem och göra lite plats åt de andra.

                            Fick en knivfisk, en blå guarmi, en tigerbotia, två synodontismalar, två andra små unnamed malar och massa växter. (:
                            - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                            Kommentar

                            • icehacker
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 157

                              #15
                              Sen tog jag ur _all_ inredning och alla fiskar och tog ur massa engelsk sjösten och la sen ca 30% av karet med fin sand istället. Sen rescapade om rötter och lite nya stenar och massa växter =)
                              - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...