250l Tangayika fiskförslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hbgot
    Användare
    • mars 2008
    • 25

    250l Tangayika fiskförslag

    jag har kört dvärgciklider med mycket växter ett tag men tröttnat på daglig gödning och växt skötsel.
    jag har ett 250l kar med BTN rocky bakgrund med filtermassa bakom.
    jag är nu sugen på att testa Tanganyika för första gången.
    jag har tänkt mig att ha någon sort snäcklekare och en eller två sorter till

    har ni några förslag på arter och hur många av vardera som är lämpligt att köra i denna storlek?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Någon Altolamprologus 1+1 (välj en variant du gillar)

    Valfri snäcklekar koloni 4+4 kanske? Låt dem utökas genom yngelavkastning.

    Neolamprologus leleupi för att få lite färg? 2+2?

    Synodontis petricola 2+2.

    Detta är ett förslag att börja med, känns sedan efter om du tror det får plats mer

    Kommentar

    • hbgot
      Användare
      • mars 2008
      • 25

      #3
      den sista sorten hittar jag inte i artregistret.
      hur ser den ut?

      Kommentar

      • hbgot
        Användare
        • mars 2008
        • 25

        #4
        jag googlade lite och hittade malen.

        går det att gyta ut Altolamprologusen mot Neolamprologus brichardi eller Julidochromis regani kipli jag tycker att 15 cm stor fisk är i överkant för denna akvarie storleken.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Det finns en liten Alto som heter "Sumbu" också, ganska ovanliga dock, men de är väldigt små

          Jullar passar ju fint fint, jag glömmer alltid bort dem för har aldrig gillat dem själv

          Kommentar

          • THORLEIF
            Användare
            • april 2007
            • 406

            #6
            Ursprungligen postat av hbgot
            jag googlade lite och hittade malen.

            går det att gyta ut Altolamprologusen mot Neolamprologus brichardi eller Julidochromis regani kipli jag tycker att 15 cm stor fisk är i överkant för denna akvarie storleken.
            Det går faktisk at have Reganien i mindre....du behøves jo heller ikke at have fuldvoksne fisk tror enda at Brichardien kommer til at dominere akvariet!
            Dansk Tanganyika Forum:
            http://www.tago.dk/forum/
            Lake Tanganyika på Facebook:
            http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
            Video fra Tanganyika-søen
            http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Slår ett slag för Julidochromis ornatus . Hittar du fina exemplar får du färg i akvariet (bilderna i artregistret är på mindre färggranna varianter). Den är dessutom klart mindre än reganin. Ännu mindre är Julidochromis transcriptus , fast inte lika färggrann. Leleupi har jag haft i 250 liter, Neolamprologus cylindricus kanske också går.
              Senast redigerad av Mikael W; 13 augusti 2011, 09:59.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Mörken
                Användare
                • augusti 2011
                • 19

                #8
                Sitter själv med nästa identiskt kar som OP. Rocky btn+400l pumphuvud i ena sidan och ett 900l ytterfilter i andra. Jag fundera själv på kanske prova neo. Tretocephalus ( tangazebra) och nån sort snäcklekare. Eller ev sällskap med 1-1 eldbuk och 1-1 blå ciklid eller 1-1 lejonhuvud. Med nån av de amerikanska. Verkar just nu svårt få tag i tangafisk, iaf runt om där jag bor, ( värmland ) så vi får se. Men OP har helt klart fått många bra råd på fisk, som ja själv har i tankarna. // jocke

                Kommentar

                • Mörken
                  Användare
                  • augusti 2011
                  • 19

                  #9
                  Fick precis ett pris på några fiskar från parvazoo i karlstad, från akvarieteknik så hade de tangazebra 5-7cm för 98:- och lamp. Multifaciatus 135:- hade inte några andra snäcklekare på lager p.g.a svalt intresse på marknaden. 135 för multi verkar dyrt! Hoppas de är för 1-1 men jag tvekar :-(

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Just

                    multisar brukar ligga runt 90kr st där jag kollat såvida dom inte är vf då. Håller med THORLEIF angående leleupi att risken är att den kommer att ta över akvariet. Prinsessor brukar göra det. Själv gillar jag daffodil men dom ynglar bra och kan bli många med sin bra yngelvård.

                    Snygga jullar, gula ornatus är fina, jag skulle undvika marlierin då det har varit svår då jag haft den och den är iinte lika vacker som ornatus och Regani kipili. Snäcklekare har du fått bra förslag på, Brevis är ju också en fin liten snäcklekare, en personlig favorit som jag faktiskt ännu inte ägt själv är Stappersin, en grymt snygg men aning tuff snäcklekare i samma storlek som övriga som nämnts.

                    Nu lever ju dessa ganska lågt i akvariet, men jag tycker det är lite svårt att hitta en firre som lever högre upp i akvariet. ev Cyp, leptosoma, eller Niggripinnis. Leptosoman gillar höga akvarium, men jag tycker dom är snygga och skall själv snart skaffa ett gäng som skall gå med mina sandlekare.

                    http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=866 (leptOsoma)

                    http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1255 (Nigripinnis)

                    http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=211 (stappersin)

                    http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=159 (Jul. Regani kipili)


                    Alt Sumbu är väll en mini version av de större compressicepps har jag för mig, men mycket mindre, Men dom ser coola ut

                    Kommentar

                    • hbgot
                      Användare
                      • mars 2008
                      • 25

                      #11
                      jag hade tänkt att använda rådasand stl 0,4-0,8mm kornstorlek är det lämpligt?

                      jag har läst att t.ex leleupi och brichardi inte går att ha tillsammans då de konkurerar om samma zon i akvariet.
                      vilka av de andra förslagen gör detsamma. jag blev sugen på ornatusen då jag tycker att jullar är häftiga.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #12
                        Ja

                        Ursprungligen postat av hbgot
                        jag hade tänkt att använda rådasand stl 0,4-0,8mm kornstorlek är det lämpligt?

                        jag har läst att t.ex leleupi och brichardi inte går att ha tillsammans då de konkurerar om samma zon i akvariet.
                        vilka av de andra förslagen gör detsamma. jag blev sugen på ornatusen då jag tycker att jullar är häftiga.
                        jag tror den sanden blir bra till de fiskar du funderar på. Ornatusen är läcker o blir inte så stor som reganin. Erkänner att prinsessor / Leleupi inte är några favoritfiskar hos mig, men några av dem är vackra

                        Kommentar

                        • hbgot
                          Användare
                          • mars 2008
                          • 25

                          #13
                          jag har försökt läsa en del om de olika fiskarna.
                          leleupi är ju en fantastisk färgklick men vad jag kunnat läsa mig till så slutar det ofta med att man har en ilsken hanne kvar av gruppen till slut.
                          är det så?

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #14
                            Ursprungligen postat av hbgot
                            jag har försökt läsa en del om de olika fiskarna.
                            leleupi är ju en fantastisk färgklick men vad jag kunnat läsa mig till så slutar det ofta med att man har en ilsken hanne kvar av gruppen till slut.
                            är det så?
                            Ja, det är nog ofta så. Flera jämnstarka hannar kan vara tricket.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • hbgot
                              Användare
                              • mars 2008
                              • 25

                              #15
                              jag beställde precis BTN guiden för Tanganyika och Malawi för att se lite fiskval samt inspiration för inredning

                              Kommentar

                              Arbetssätt...