Totalt omstart pga Cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Totalt omstart pga Cyano

    Fick för ett par månadersen en massiv cyano invasion pga av att jag inte höll koll på näringstillförsel m,m då jag kör med trycksatt co2.



    Har på olika sett försökt bli av med skiten men utan lycka.


    Har därför nu beslutat mig för att göra en total omstart på akvariet.

    Har några frågor.

    1.Fiskarna som går i akvariet nu är 4 stycken dvärgciklider, ca 20 tetror samt fyra pansarmalar.

    Skulle de fungera att husera dom i ett 60 Liters akvarium i ca 1-2 veckor medans jag startar upp det andra akvariet igen?

    Om jag byter vatten 2-3 ggr i veckan?

    2. Vad bör jag nu tänka på för att slippa få med cyano helvetet i den nystartade burken sen?

    Vattnet fiskarna går i kommer ju bytas rätt frekvent så där i borde ingenting komma med iaf...

    alla växter får jag nog dessvärre kasta åt helsefyr.

    Hoppas på lite hjälp och reflektioner över detta.

    (Nej jag vill inte testa att mörklägga akvariet, känner att jag inte har tid, tålamod eller energi till att pröva på ännu en metod utan resultat)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har haft cyano och det enda som funkar klockrent och är rätt nära omstart är att dosera med tetra general tonic samt att innan dosering först mekaniskt ta bort så mycket cyano som möjligt. Den dör nämligen och det blir en massa junk att ta hand om.

    Anledningen till cyano tror jag är lite oklar. Det finns väl vissa kemiska förutsättningar som den gillar men av allt jag kan döma kan den komma väldigt oförutsägbart och då vara svår att få bort. Får man väl bort den helt brukar den inte komma tillbaka på mycket lång tid även om man sköter som vanligt. Därmed tycker jag medicinering är helt ok.

    GT dödar bakterier så och de goda därav kan man se det som en form av omstart, fast jag har inte mätt nitrit efter den gång jag var tvungen att medicinera.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Jo, har läst om denna åtgärd. Har läst både bra och dåligt om det...

      Är ändå i färd med att koppla in Metalhalogen lampa så jag måste nog skjuta ut min akvarie bänk lite för att komma åt ordentligen.

      Så total omstarten är de nog ändå som de lutar åt...

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Fiskarna klarar nog vistelsen i det mindre akvariet.

        Efter många turer med cyanobakterier och många lästa forumsinlägg med olika åsikter om både orsaker och lösningar provade jag att medicinera i våras. Jag körde easylifes speciella medel mot blågröna alger. Jag kan verkligen rekomendera medicinering efter att jag sås. "provat allt".

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vilken effekt hade det medlet. Blev all cyano svart och geggig? Eller? har det också en bakteriedödande effekt på alla typer av bakterier?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Jag har två Tanganyikaburkar (1000/325) som bägge fick cyano ett par månader efter uppstart. Kom inte som ngn överraskning då jag inte har några växter och grönalgerna har inte kommit igång ordentligt, cyano känns snabbare i starten. Hos mig satte sig cyanon uteslutande på sanden på botten där jag sög väck den med slang under veckans vattenbyte. Efter ytterligare ngn månad hade cyanon tappat mark mot grönalgerna och efter säg några veckor till var det bara grönt på BTN-moduler o stenar och cyanon har inte setts till.

            Nu har det varit varmt i garaget under sommarn o jag har bara kört ett lysrör över vardera karet vilket framförallt i 1000-litarn har fått grönalgerna att gå tillbaka rejält, kanske gör cyanon comeback då jag skickar på alla rör i höst? Finns alltid ngt spännande att se fram mot som akvarist!

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ok,

              Skall som sagt var ändå greja lite i akvariet och blandannat limma in en enkelbakgrund m,m så när jag ändå ska tömma tanken på vatten så....

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Vilken effekt hade det medlet. Blev all cyano svart och geggig? Eller? har det också en bakteriedödande effekt på alla typer av bakterier?
                Nej... Till att börja med märktes bara minskad tillväxt på algerna. Efterhand smälte de bara bort och har inte synts till sedan dess. Jag tror att detta medel slår mindre brett och sparar andra typer av bakterier men jag är inte 100.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Jag fick också cyano efter att mitt eheim 2080 pumpat runt vatten i sin egen behållare en månad (inget kom tillbaka till burken). Jag jobbade hårt med vattenbyte och suga upp det jag såg, utan resultat. Provade aldrig medel då jag är nojjigt rädd om mina fiskar . Men vad som däremot funkade var att plantera in andmat som täckte hela ytan, och på kanske en vecka efter andmaten kommit igång var cyanobakterierna nästan helt borta (efter cirka 3 månaders kamp utan resultat med vattenbyten och mekanisk borttagning). Andmaten är ju bra på det sättet att dom är bra på att ta åt sig näring och blockerar det mesta ljuset. När man är nöjd sen är det ju bara att håva upp den igen när växterna återhämtat sig/vattenbalansen återfunnits. Mitt tips är att jobba med snabba växter och andmat som du sedan kan byta ut eftersom. Bon chance!
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Fortsättning på denna tråd här:

                    Äntligen Söndag och jag har höggt tag i projektet att tömma akvariet och skall limma in en enkel Juwelbakgrund, göra som filterfack att gömma de stickande gröna eheim rören från ytterfiltren i samt installera metalhalogen ljus. Att ett sånnt här litet akvarium kan ta upp all denna plats när man sprider ut det är rätt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...