Flöde i 375 liters malawi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Flöde i 375 liters malawi.

    Hejhå, våra malawi stortrivs i 375 liters med en Eheim 2252 1200L/h för cirkulation och filtrering och ett gammalt fluval 4 med hamburgar filter för mkt ytrörelse.

    Ska slänga i en streamer på 5000L/H istället för fluval 4. Frågan lyder då:
    Det blir inte för mkt flöde va?

    Rengör 1 av 2 filterpatroner på eheim 2252 i akvarievatten varannan vecka, så det snabbt blir skitigt.

    Behöver jag mer filtrering? =) Dom stortrivs och det är superrent och klart i akvariet.

    Tack!
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    #2
    Jag kör med ett EHEIM 2260 Classic - 1900 l/h och en streamer på 4000l/h i mitt 375 malawi och det är inte för mycket flöde.

    Så länge de trivs och vattnet är ok så behövs ju inte mer filtrering, själv har jag kört över ett år med mitt ytterfilter utan rengöring
    Skönt med stoort ytterfilter

    Sedan beror det ju lite på hur mycket fisk man har och hur ofta man byter vatten.
    Jag kör ungefär 1 ggr i veckan, ca 25-30%
    Har ungefär 50 malawi.

    Kolla gärna lite i min projekt tråd.
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Firrarna klarar det, men det känns ändå som lite overkill. Om du kör med sand så kommer du att få väldigt svårt att få den att ligga kvar. Jag körde förut med ett AquaClear 110 (3700 l/h) och det var omöjligt att få sanden att ligga kvar i mitt 400 liters kar som är 1,3 m långt. Det blev en stor krater i sanden på 1-2 dagar ner till glaset. En annan tråkig effekt med flödet var att ett flertal firrar hela tiden stod emot strömmen som laxar i en älv. Det funkar mycke bättre att köra med dubbla pumpar med ungefär samma flöde från var sitt håll i karet. I en 375:a skulle jag nog köra med 2x1200 l/h.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Bjornsson
        Användare
        • januari 2011
        • 89

        #4
        Kör själv med sand och har inte upplevt några problem med sanden, karet är ju dock 150cm långt, ända som flyttar runt sanden är ju malawisarna som skyfflar runt den mer än en treåring i sandlådan =)

        Har inte märkt att de gärna står i strömmen och simmar heller, har dock streamern riktad lite uppåt för att få vågrörelse på ytan.

        Läst om de som har betydligt mer flöde i sina malawikar också.
        Bjornsson's Malawikar
        Bjornsson's Diskuskar

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Uppmärksammade inte att det var en streamer. Det blir ju inte samma koncentrerad stråle på dessa.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Det är en streamer =) Och har tänkt köra den riktad snett uppåt i mitt kar för ytrörelse och skapa lite mer turbulens i karet. Kommer köra den mot min 2252 alltså en från var ende, Karet är 150x50x50. och har ca 25 vuxenfiskar och 30talet yngel.. ( Dom bor i min byggda bakgrund =D )

            Sen så har jag ett tetratec ex700 som står och skräpar i väntan på reklamation för det har tappat kraft markant och spruckit i en slanganslutning så den suger luft...

            Kommentar

            Arbetssätt...