840 liter Malawi i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    840 liter Malawi i Malmö

    Så då är karet tillverkat och klart för avhämtning! Av praktiska skäl blev det ingen hämtning denna helg utan först nästa.
    Under semestern har jag funderat fram och tillbaka på hur jag skulle göra med det nya. Jag hade ju bestämt mig för ett SA med skalarer och växter. Men det här med tillräckligt med ljus till ett 80 cm högt kar - i kombination med en del andra faktorer - gjorde att jag skrotade skalare/växt-planerna och beslöt mig för ett Malawikar istället!
    När jag ändå var inne på att omvärdera beslut gick jag och köpte en kraftig skummare för saltvatten - mitt 910-liters är borrat och förberett för salt så det kommer att bli ett salt, fish-only, så småningom under hösten. Jag har tidigare sagt att mitt påfågelpar kommer jag aldrig att göra av med...och det kommer heller inte bli helt fritt från ågren, men jag har hittat ett hem till dem där de har ännu större plats än de har idag. Övriga påfåglar och silverdollar följer med dit de också.
    Så under hösten kommer det att stå ett 840 liters Malawi och ett 910 liters salt sida vid sida här hemma!
    Tankarna går åt Rov-Malawi. Jag vill inte ha alltför många fiskar i det.
    När det gäller saltkaret så blir det inga koraller eller andra ljuskrävande organismer. Bara vackra fiskar i ett snyggt inrett kar helt enkelt.
    Jag har samtidigt skaffat ny ställning till gamla karet, helsvetsat, så att bägge karen kommer att stå på samma höjd. Tror det kommer att se bra ut då karen är lika höga. Med 140+150 cm får jag en 290 cm lång framruta att titta in i. Frågan är om det finns några argument mot att sätta dem kloss, sida vid sida? Eller ska jag lämna ett utrymme emellan? För helhetsintrycket vill jag ju ha dem sida vid sida.
    //Kaj
  • Suma
    Användare
    • januari 2011
    • 606

    #2
    Bra Kajjjan inget fel att ändra sig, då blir det ju liksom så att man får flera saker på en gång. Ska bli spännade att följa.
    -------------------
    Mats

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Detta låter något det! Har du fimpat oscars? har du fler kar än dessa?

      Kan man se fram emot 2 projekttrådar då, eller?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Detta låter något det! Har du fimpat oscars? har du fler kar än dessa?

        Kan man se fram emot 2 projekttrådar då, eller?
        Som jag skrev har jag hittat ett hem till dem, men de har inte flyttat ännu. Just det stora paret, som jag haft i nästan tre år nu, har jag lite separationsångest inför att skilja mig från.

        Projekttrådar? Ja, det blir väl denna i alla fall. Men man kanske kan lägga upp en salttråd här också...?

        //Kaj

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av Suma
          Bra Kajjjan inget fel att ändra sig, då blir det ju liksom så att man får flera saker på en gång. Ska bli spännade att följa.
          Tack för moralisk support!

          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Suma
            Bra Kajjjan inget fel att ändra sig, då blir det ju liksom så att man får flera saker på en gång. Ska bli spännade att följa.
            Litar på ditt moraliska stöd även i fortsättningen, Suma, för nu har jag backat lite (tja, en hel del egentiligen) när det gäller SA-karet med påfåglarna... Jag är för blödig. Jag kan inte göra mig av med det där gamla strävsamma paret!
            De fyra VF (eller sjöodlade), och något mindre, påfåglarna flyttar på söndag, men jag skulle ångra mig rejält om jag lät det där gamla paret flytta. De är alldeles för trevliga för det. Och jag vet inte om frugan skulle acceptera det heller...
            Så istället ska jag införa någon annan firre i det karet och låta det vara ett SA-kar ett tag till. Skummaren, en Deltec AP702, som jag nyiligen köpt, få ställas åt sidan så länge.

            Däremot råder det ingen som helst tvekan angående malawi-karet - tvärtom! De senaste dagarna har jag varit runt och tittat, läst och sett en del på nätet - och bara blivit mer och mer övertygad om min malawi-satsning!

            //Kaj

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #7
              Jag föstår helt och hållet.Har själv stora problem att " göra" mig av med grejjer. Det kan vara allt mellan himmel och jord.Vad gäller växter och djur får man väll ha Ahimsa som ledstjärna/ skäl för att behålla saker och ting under kontroll. Människan är ju sen urtiden en samlare,både på gott och ont.Visst måste man ha ved att elda med till vintern och yngel till nästa kar...Men vad behöver man inte? Som jag ser det behöver du ett kar till din skummare....trots mitt envetna motstånd mot resursslöseri/ konsumtionssamhälle.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Ursprungligen postat av Suma
                Jag föstår helt och hållet.Har själv stora problem att " göra" mig av med grejjer. Det kan vara allt mellan himmel och jord.Vad gäller växter och djur får man väll ha Ahimsa som ledstjärna/ skäl för att behålla saker och ting under kontroll. Människan är ju sen urtiden en samlare,både på gott och ont.Visst måste man ha ved att elda med till vintern och yngel till nästa kar...Men vad behöver man inte? Som jag ser det behöver du ett kar till din skummare....trots mitt envetna motstånd mot resursslöseri/ konsumtionssamhälle.
                Tack för stödet! Gillar speciellt: Som jag ser det behöver du ett kar till din skummare...
                //Kaj

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Tack för stödet! Gillar speciellt: Som jag ser det behöver du ett kar till din skummare...
                  //Kaj
                  Om man nu behöver argument för vår hobby så är väll Sustainability ett bra modeord att ta till....
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Suma
                    Om man nu behöver argument för vår hobby så är väll Sustainability ett bra modeord att ta till....


                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #11
                      Ställningarna till båda karen är hemma. Köpt mdf till underlägg och frontluckor samt även inhandlat gångjärn till dessa. I morgon ska det borras och skruvas.
                      Men jag ska även ta en sväng till Planteimporten i Köbenhavn och köpa lite RockZolid moduler, framför allt River modulerna - fick ett bra erbjudande på Håkanstorps resterande BTN-moduler som jag tänker limma på bakrutan och en gavel. Tar säkert en sväng till Amager Zoo också - har fått tips att de kan ha en del intressant Malawi, bl a VF.

                      Har jag nämnt hur jäkla gött det är att vara MFF-are idag?
                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Och av bara farten beställde jag de här LED-skenorna idag: http://www.tanganyika-cichlider.dk/i...cPath=37_39_40

                        Åtta stycken à 120 cm. En chansning, men jag tror det kan bli bra ljus. Himmelsblått - som MFF! Har jag nämnt att MFF gick vidare i europafotbollen ikväll? Så jädra gött!!

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • nicson
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 639

                          #13
                          Jo, jag tror du fick med det om MFF.

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av nicson
                            Jo, jag tror du fick med det om MFF.
                            Ok..så bra då! Ja, de gick ju vidare till play off igår...gött som faen...men det vet ni ju nu...

                            Så idag var jag i den danska huvudstaden - en halvtimme bort alltså - och besökte först Malawi-Amager (inte Amager-Zoo som jag råkade påstå igår) och sedan Planteimporten.
                            Den förstnämnda har mycket Malawi och den sistnämnda lite. Bägge hade RockZolid bakgrunder och moduler. Jag köpte bl a två stora River Moduler, O och L. Plus några mindre att limma på rutan.

                            Ikväll ska jag plocka ned dörrkarmen in till akvarierummet så att jag får in ställningarna som är 80 cm djupa - dörren 70 cm bred.
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • msb
                              Användare
                              • september 2009
                              • 314

                              #15
                              Bilder Kaj...o inte på MFF
                              Tropheus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...