Jular "Robust lagerhylla", testat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    Jular "Robust lagerhylla", testat?

    Undrar om det är någon här som har testat att ha denna lagerhylla som akvarieställning? Någon som äger en sådan och har lust att fota hur hyllorna är monterad, och kanske går att förstärka hylplanen på något vis alternativt svetsa fast dom på rätt plats.

    Står ju max 200kg per hylplan.

    Är tänkt att ha 2-3 100L kar i den.
    Senast redigerad av Bjornsson; 22 juli 2011, 19:21.
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Bör nog vara lugnt. Är man inte nöjd med hur hyllorna är fäst så är det ju bara att borra och dra fast dom med bult. Ser ut som en bra hylla till mycke bra pris. Jag ska nog ta en tur och kolla på den också.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Hyllplanet är i ca 5 mm masonit. Men står karen ute i kanterna fungerar det nog. Jag har reglat hyllorna för extra styrka. Min hylla står i ett rum med golvbrunn. Jag har 3x37 liter per hyllplan.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Bjornsson
        Användare
        • januari 2011
        • 89

        #4
        Inte lust att fota hur du gjort? Alltid bra med lite inspiration
        Bjornsson's Malawikar
        Bjornsson's Diskuskar

        Kommentar

        • HighwayStar
          Användare
          • mars 2010
          • 38

          #5


          Överst ett yngekar åt frontosorna, och underst går det en drös med Tropheus sp. Ikola och lite snäckisar..
          Mycket nöjd med hyllan =)

          Mvh Johan
          www.tanganyika.se

          Kommentar

          • Bjornsson
            Användare
            • januari 2011
            • 89

            #6
            Såg ju riktigt bra ut, visst hat du bytt ut hyllplanen, vad är det för något?
            Storlek på karen?
            Har du satt ditt större skruv/mutter på hyllplanen?
            Känns ställning stadig om man "ruskar" lite på den =)
            Senast redigerad av Bjornsson; 22 juli 2011, 19:12.
            Bjornsson's Malawikar
            Bjornsson's Diskuskar

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Finns det krysstag baktill eller kan man fästa i väggen. Jag tror inte du behöver förstärka hyllplanen problemet är snarare om det får en knuff i sidled. Är det då mycket vikt så viker en ställning sig lätt. Dessutom bör du se till att de 4 fötterna har bra underlag då vikten där blir hygglig
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Bjornsson
                Användare
                • januari 2011
                • 89

                #8
                Vet inte om det finns krysstag, men det är ju lätt fixat, och sedan så hade jag tänkt fästa det i väggen med på något sätt, det kommer stå i tvättstugan på två brädor för att inte förstöra golvet.
                Bjornsson's Malawikar
                Bjornsson's Diskuskar

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Då ska det inte vara några problem tror jag. Underlaget, om du har helglasat, bör vara väldigt oböjligt så du får stöd under hela bottenskivan. Om den buktar får du bara lyfttryck vid kanterna. Men med den konstruktionen med strålreglar längs alla sidor skulle jag bli förvånad om de buktar vid den lilla vikt som ett 100 liters akvarium ger. Åtminstone bör du ha stöd längs alla sidor oavsett skivmaterial, vilket borde räcka...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • HighwayStar
                    Användare
                    • mars 2010
                    • 38

                    #10
                    Storleken på karen ligger på c:a 120liter/st..
                    Hyllplanen är dom som följde med, och eftersom det var 4st som följde med så har jag satt dubbla hyllplan under varje kar då jag bara har 2 kar där.. Dom känns liiite ynkliga ensamma faktiskt !
                    Vad gäller stabiliteten så tycker jag inte alls det är nån fara.. rejäl konstruktion, och som jag har satt "reglarna/listerna" runtom (se bild) så bidrog det till ytterligare stabilitet..
                    Dock får mina kar stå rätt mycket ifred och jag kanske inte skulle rekommendera att ställa en sån ställning på ett dagis el. liknande
                    Ett kryss-stag skulle ju självklart bidra till ytterligare stabilitet, men jag anser inte det nödvändigt i mitt fall.. Har ruskat och slitit i den lite för att dubbelkolla

                    Mvh Johan
                    www.tanganyika.se

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Låter vettigt- Antagligen hakar stålreglarna i de stående reglarna så skjuvning undviks.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #12
                        Har haft två sådana här hyllor tidigare men tyckte de hade en del stora nackdelar:

                        - Hyllplanen var väldigt känsliga för vatten, även efter att jag hade målat dem två gånger.
                        - Hyllplanen var skeva och inte raka med några få undantag. De tycktes vara (eller så blev de?) böjda uppåt med tiden på kortsidorna, vilket så klart gör det väldigt spännande att ha akvarium på dem.
                        - Själva sättet man sätter fast de delar som hyllplanen vilar på gör det svårt att få det helt rakt. Man måste alltså banka ned dem i de små hålen som du kan se på kortsidorna.
                        - De väger bra mycket mer än man kan tro och är väldigt dryga att montera isär.

                        Ett plus är dock att de var väldigt stabila.

                        Kommentar

                        • Bjornsson
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 89

                          #13
                          Får testa om det går att byta ut hyllplanen till något bättre, mindre känslig mot vatten.
                          Får nog bli en sådan, istället för att försöka bygga en helt egen =)

                          Blir snart dax för en projekt tråd då

                          Tack för hjälpen!
                          Bjornsson's Malawikar
                          Bjornsson's Diskuskar

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Det ser vi fram emot!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Suma
                              Användare
                              • januari 2011
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bjornsson
                              Får testa om det går att byta ut hyllplanen till något bättre, mindre känslig mot vatten.
                              Får nog bli en sådan, istället för att försöka bygga en helt egen =)

                              Blir snart dax för en projekt tråd då

                              Tack för hjälpen!
                              Hyllplanen är i spånplatta..lika bra att byta ut dem dirket.Såg att det var extarpris på hyllorna nu, 399 isf 599sek.
                              -------------------
                              Mats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...