Rocka Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #61
    Ursprungligen postat av Freke
    ursäkta mig men varför skall jag fixa det som han skriver om? Är det inte bättre ni ber han fixa det då han fått infon. Men är det så att du verkligen vill ha leos så har jag oxå endel ungar men inte riktigt lika billigt som hans pris i tyskland men inte så långt ifrån men så bor jag i sverige oxå.

    Men vi kanske inte skall ha tråden till köp å sälj då den inte hör dit
    Hmm är det inte du som har www.exotiskfisk.se

    Sedan citerar jag dig själv

    *suck* säger jag bara. Har man rätt kontakter man man få tag i vad som å priset kan vara nått helt annat än vad folk tror & vet. Mer säger jag inte för då blir tråden knas som vanligt.. Men jag har ett gäng leos, pearls, henlei, scobina, hybrider motoro å lite annat så jag har rätt bra koll på priserna runt om i världen & vart man skall leta för att hitta rätt saker till rätt pris.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #62
      P. leopoldi blir runt 100cm i naturen och kan lätt passera 60cm om de sköts rätt i fångenskap, storlekar som anges vetenskapligt är inte alltid rätt.

      Det största felet många gör när de skaffar en rocka är att inte ge dem tillräckligt med utrymme, nästan alla Potamotrygon arter behöver minst 2m2 yta per individ, tillräckligt med rätt mat och vi pratar flera hekto om de är könsmogna samt en effektiv filtrering med vattenbyten varje vecka. Att ha en P. leopoldi i ett 720 är djurplågeri om de inte är ungar.

      Priser som nämns i denna tråd gäller inte Black Diamonds, Eclipse etc. däremot stämmer pris bilden ganska väl med odlade "common P. leopoldi" i Tyskland, de är inte så dyra som man kanske tror, ungefär samma pris som VF från Brasilien.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #63
        Ursprungligen postat av Janne E

        Det största felet många gör när de skaffar en rocka är att inte ge dem tillräckligt med utrymme, nästan alla Potamotrygon arter behöver minst 2m2 yta per individ,
        Njae, detta är ju helt berorende av storlek, Jag tycker inte man behöver 4 kvadrat för att hålla ett par av typ leo/motoro.

        Men den här diskussionen om storafiskar och storleken på kar är ju redan gjord 100 ggr. Jag passar.

        Håller med om att priserna i europa inte är så svettiga som många tror.

        Kommentar

        • Gäst

          #64
          Jo det är min hemsida why? Vad har den med saken att göra? Killen som skapar tråden säger att han hittat bra priser i tyskland å vissa här tror han snackar skit. Så vad min sida har det att göra. Jag är en hoobyist som dom flesta Jag har min odlingslokal å tar hand om mina fiskar som dom flesta i hobbyn gör. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

          Janne har hlt rätt att priserna på VF leos är typ liknande odlade problemet är bara att dom flesta fiskar Black diamonds på sina kvoter dom köper då dom kan få mer betalt för dom. För BD går ju fortfarande under leopoldi & inte SP så därför e det helt ok att exportera dom vilket inte gäller Itaituba.

          Janne jag har blivigt inbjuden till belem & manaus å funderar skarpt på att åka till hösten då Peru blev inställt. Är klimatet behagligt där under hösten?
          Senast redigerad av Gäst; 09 juli 2011, 14:17.

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #65
            BD, Eclipse etc. är P. leopoldi, de är ganska stationära i Xingus flodsystem och man finner olika typer av mönster på olika lokaliteter. P14 kommer från en helt annan flod och kommer troligen beskrivas som en egen art, IBAMA använder även detta ID system liksom man använder L-nummer för obeskrivna arter.

            Det går inte sälja common leopoldi, priserna är fortfarande för höga även om de kostar 1/3-1/5 av en BD.

            Klimatet är mycket behagligt nästan året runt, under hösten är det för varmt och torrt men lättast att ta sig fram och att fånga fisk.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • deas
              Användare
              • juni 2008
              • 5

              #66
              roligt att folk intresserar sig av dessa fantastiska djur men varför denna attityd mot varandra e ju bara löjligt,sen e det lite märkligt att denna tråden starta här

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #67
                Ursprungligen postat av deas
                roligt att folk intresserar sig av dessa fantastiska djur men varför denna attityd mot varandra e ju bara löjligt,sen e det lite märkligt att denna tråden starta här
                Välkommen till detta forum
                ser att du också brinner
                du tycker vissa är löjliga men alla ska få ha en egen åsikt.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • deas
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 5

                  #68
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Välkommen till detta forum
                  ser att du också brinner
                  du tycker vissa är löjliga men alla ska få ha en egen åsikt.
                  hehe har hängt här mycke innan när ja höll på me malawi o tropheus osv fast inte skrivit nåt så direkt har själv3 leosar.klart man ska ha åsikter men man behöver inte va tykna mot varandra bara för det

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #69
                    Ursprungligen postat av deas
                    hehe har hängt här mycke innan när ja höll på me malawi o tropheus osv fast inte skrivit nåt så direkt har själv3 leosar.klart man ska ha åsikter men man behöver inte va tykna mot varandra bara för det
                    Aha om det bara finns en som har rätt .....
                    då får det bli Kjell Fohrman
                    men då blir det inga diskussioner
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • deas
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 5

                      #70
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Aha om det bara finns en som har rätt .....
                      då får det bli Kjell Fohrman
                      men då blir det inga diskussioner
                      haha konstiga svar du ger känns inte som dom stämmer överens me det ja skrev men noga du fattar nog va ja menar.förresten vem e den där kjell fohrman egentligen va det han som spela trummor i abba?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #71
                        Ursprungligen postat av deas
                        ...förresten vem e den där kjell fohrman egentligen va det han som spela trummor i abba?
                        Hehehe

                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...