Rocka Leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #46
    sen kanske dom inte är lika små som ett mynt precis när dom föds. Priset har ju med marknas & efterfrågan att göra. Priserna har j u halverats sen brasilien ändrade lagarna å det är nu lagligt att exportera leopoldi även om nästan ingen gör det utan exporterar black diamonds istället då dom kan få 3ggr så mycket pengar för en fisk för samma kvot som köpt. Men sen är det inte jätte många i sverige som har leopoldi & andra ovanligae arter så därför man inte ser så många ungar. Inte så dom får 100st pups i månaden heller som vissa andra fiskar utan 1-7 ungar var tredje månad. Sen kanske är det ju ingen garanti att alla överlever så kvoten av rockor ökar därför sakta men är på G nu vilket jag tycker e kul då jag håller på mycket med rockor

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Har du sett denna variant att hålla rocka?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • luppe
        Användare
        • februari 2006
        • 154

        #48
        Men det är väl som många andra arter, tyvärr, att när de blir vuxna så har de vuxit ur akvarierna och man säljer dem vidare....alternativt annat...lika som endel Shanna, Catfish, Arrowana etc...som är coola närom är små. Men att ha en rocka på ca 60 cm och mer i diametern krävs schysta burkar...
        /Bosse

        Kommentar

        • Gäst

          #49
          Att ha rockor i en utedamm i sverige kan inte va lätt med tanke på tempen. Mindre kul om tempen droppar under nån dag. Å sen leos, itaituborna, black diamondsen dör för man e borta över helgen. Men klart det är möjligt. Sen rockor som är +60cm i akvarium? Vilka arter syftar du på nu? Castexi, henlei, menchacai, schröderi, iwamae. Det är nog dom enda jag kan komma på å dom är inte så vanliga i sverige å inte +60cm iaf. Så vi får nog hålla isär alla rockorna här. Kan inte blanda ihop äpplen med päron.

          sen shanna jag kan inte utala mig om då jag inte vet vad det är. Men fullvuxna asiatiska aros har jag haft utan större problem. Maxade silver aros har jag aldrig haft men vet flera som har runt 100cm. Catfish fins ju mellan 40-100cm så du får allt ta å vara mer exakt.
          Senast redigerad av Gäst; 08 juli 2011, 22:35.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #50
            Ursprungligen postat av Freke
            Att ha rockor i en utedamm i sverige kan inte va lätt med tanke på tempen. Mindre kul om tempen droppar under nån dag. Å sen leos, itaituborna, black diamondsen dör för man e borta över helgen. Men klart det är möjligt. Sen rockor som är +60cm i akvarium? Vilka arter syftar du på nu? Castexi, henlei, menchacai, schröderi, iwamae. Det är nog dom enda jag kan komma på å dom är inte så vanliga i sverige å inte +60cm iaf. Så vi får nog hålla isär alla rockorna här. Kan inte blanda ihop äpplen med päron.

            sen shanna jag kan inte utala mig om då jag inte vet vad det är. Men fullvuxna asiatiska aros har jag haft utan större problem. Maxade silver aros har jag aldrig haft men vet flera som har runt 100cm. Catfish fins ju mellan 40-100cm så du får allt ta å vara mer exakt.

            Svammel som vanligt från Freke. Rockor, aros o catfish. Tråden handlar om rockor så vem är det som blandar äpplen o päron?
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Gäst

              #51
              vad yrar du om? Det va ju bosse som börjad snacka om "shanna" å grejer. Se till att ha alla fakta innan du hoppar på folk. Att han postar massa info om saker han aldrig själv testat tycker jag e lite dåligt.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #52
                Ursprungligen postat av luppe
                Hej
                Har varit i kontakt med några handlare i Tyskland och har fått ett pris på Leopoldi.
                3000 € dvs ca 27 000 kr för 2 hanar och 3 honor.
                /Bosse
                Köpte du dom ??
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Gäst

                  #53
                  Skall ni till tyskland å köpa rockor har jag några bra namn nere i bayern & hessen som jag varmt kan rekomendera

                  Kommentar

                  • luppe
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 154

                    #54
                    Ursprungligen postat av Freke
                    vad yrar du om? Det va ju bosse som börjad snacka om "shanna" å grejer. Se till att ha alla fakta innan du hoppar på folk. Att han postar massa info om saker han aldrig själv testat tycker jag e lite dåligt.
                    För det första så har du ingen aning om vad jag har för djur eller har haft... för det andra så använder inte jag djur som en handelsvara för egen "profit" som andra gör.....

                    Eftersom att jag startade tråden med en enkel fråga om rockar som ingen kunde svara på utan det blev bara en massa skitsnack o påhopp som vanligt så vill jag härmed avsluta denna tråd. Trevlig helg
                    Mvh/Bosse

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #55
                      Jag kan svara på dina frågor då jag har en del kontakter i tyskland som odlar rockor. Men det jag menar va +60cm rockorna. Å jag har inte sagt att jag vet vad du har för fiskar men av det du skriver kan jag se att du inte testat några av dom större arterna Potamotrygon. Men sure jag kan ha fel, det har hänt förr å lär hända igen. Tycker det är en bra tråd du skapat då marknaden i tyskland är helt annolunda mot i sverige. Gäller bara att snacka med rätt gubbar där nere så man inte blir lurad & får rövarpriser.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #56
                        Ok dåFreke jag beställer jag två lekpar med de priser som nämns i tråden.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #57
                          men då får du nog se till att hämta dom då han snackar om tyskland tror inte dom skickar dom gratis till dig.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #58
                            Ursprungligen postat av Freke
                            men då får du nog se till att hämta dom då han snackar om tyskland tror inte dom skickar dom gratis till dig.
                            Helt ok fixar du dealet två lekpar leopoldi för de pengar som nämns i tråden så nema problema.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • zenon
                              Användare
                              • september 2009
                              • 168

                              #59
                              Nu börjar det bli riktigt intressant.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #60
                                ursäkta mig men varför skall jag fixa det som han skriver om? Är det inte bättre ni ber han fixa det då han fått infon. Men är det så att du verkligen vill ha leos så har jag oxå endel ungar men inte riktigt lika billigt som hans pris i tyskland men inte så långt ifrån men så bor jag i sverige oxå.

                                Men vi kanske inte skall ha tråden till köp å sälj då den inte hör dit

                                Kommentar

                                Arbetssätt...