Nybörjare, zebra? förvirrad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rollebolle
    Användare
    • juni 2011
    • 9

    Nybörjare, zebra? förvirrad...

    Hej,
    efter att ha funderat runt en massa har jag bestämt mig för att starta en ciklidtank på ca 150 l (vilket blir min första). Jag har surfat runt en massa på lämpliga nybörjarfirrar och flera källor tycker man kan ha zebra som nybörjare, vilka jag tycker är jättefina.

    Dock så säger vissa man måste ha 250 l akvarie (zoopet) medan vissa tycker att över 120 l är OK. Vidare säger vissa att dom är så aggro att det är svårt att ha dom med andra firrar. En sida säger dom funkar bra med Sajica, en annan att det inte går... osv...

    Jag är ytterst förvirrad. Är zebra överhuvudtaget något för nybörjaren i en 150 l tank. Vilka andra firrar skulle NI rekommendera? Tack!
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    En motfråga först vad menar du med zebra?

    Det finns Zebraciklid Amatitlania nigrofasciata som kommer från Centralamerika.
    Sedan så finns Röd zebra Metriaclima estherae som kommer från Malawisjön.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkkommen hit också!

      Kan tänka mig att det är centralaren de talar om och enligt mig går det bra att ha ett par i en 150 liters tank om du inte har så många andra firrar. Det är en riktigt vacker fisk med riktigt duktiga yngelvårdande egenskaper.

      Väldigt kul ciklid att starta med. Tänk på att ha flera gömställen gärna åtminstone ett där bara honan kommer in. Ibland blir hannarna lite för ivrige att leka och då är det trevligt för honan att kunna gömma sig.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Zebraciklid är en utmärkt ciklid för nybörjare och som Dare har sagt så fungerar det bra med ett par i ett 150 liters. På senare tid så har Amatitlania siquia blivit vanligare i zoohandeln, det är en släkting till Zebra cikliden. Den blir något mindre än zebran och har en intensivare blå färg. Ett stim sydamerikanska tetror kan vara ett bra komplement, dolksticktetra t.ex.

        Kommentar

        • rollebolle
          Användare
          • juni 2011
          • 9

          #5
          Tack för svaren. Ja det är den från centralamerika jag avser. Förutom typ tetror, kan man ha några andra ciklider med?

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Ursprungligen postat av rollebolle
            Tack för svaren. Ja det är den från centralamerika jag avser. Förutom typ tetror, kan man ha några andra ciklider med?
            150 liter är nog i minsta laget för 2 par, zebrorna tar ganska stort revir när de leker. Men om du inreder akvariet så att det blir avdelat i 2 revir, med rötter och stenar så kan det kanske gå. Testa med någon annan mindre centralare Cryptoheros sajica eller Cryptoheros cutteri
            Jag tror även att det skulle fungera bättre om du väljer Amatitlania siquia istället för Amatitlania nigrofasciata

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sajica hittar du lite mer om här:
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Någon av dessa arter kan också fungera Cryptoheros panamensis Cryptoheros septemfasciatus Cryptoheros nanoluteus Cryptoheros spilurus

                Kommentar

                • rollebolle
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 9

                  #9
                  Ok, Sajicorna ser ju riktigt trevliga ut. Enligt zoopet ska man ej ha zebra med sajica då dom kan korsa sig, men ni och många andra säger att det går bra, så jag antar att problemet är överdrivet?

                  En annan fråga, finns det någon preferens vilken ordning man ska sätta i fiskarna? Eller bör det ske hyfsat simultant? (om vi nu tänker oss zebran och sajica)

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Visst kan de korsa sig men risken är vid normala förhållanden är mycket liten.
                    Om du t.ex bara har en sajica hona och en zebra hane i ett kar så kan dem säkert fatta tycke för varandra men har du ett par av varje så kommer de inte korsa sig. Sedan så är dem parbildande substratlekare så om de skulle korsa sig så ser du det.

                    Det bästa är om du kan introducera alla firrar samtidigt, blir lugnare när inga etablerade revir störs av nykomlingar. Ett stim tetror ger ytterligare lugnande effekt.

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #11
                      du kan även byta ut tetrorna mot någon levandfödare, om du vill vara biotopnörd
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Eller om du kan hitta någon astyanax tetra, men det lär väl bara finnas blind grittetra i så fall, fast det kanske är rätt schysst det med.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • rollebolle
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 9

                          #13
                          Ok, hittade Amatitlania siquia på Akvarielagret (såg fina ut!), så det blir nog 1 par sådana och lite tetror + kanske någon mal.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Har inte de också några ometepe till salu?

                            Amatitlania nigrofasciata , La Isla de Ometepe

                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • rollebolle
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 9

                              #15
                              Jo det hade dom men det var väl Zebracikliden eller hur? Jag tänkte dom ni föreslog som alternativ ( Amatitlania siquia ) kanske var bättre för mitt lilla akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...