Cryptoheros Sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Cryptoheros Sajica

    Min hanne. Kaxig som attans
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Har aldrig haft den. Har heller aldrig vetat vad jag tycker om den. Fulsnygg liksom. Ibland ser de helt oproportionerligt...fel ut. Eller charmiga. Som när ett barn ritar av en fisk.
    Ja, dina ser kaxiga ut.
    Men de är väl ganska beskedliga?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jo de är beskedliga, dock mycket duktiga yngelbeskyddare, jag har 3 kullar i samma akvarium helt självuppfödda av föräldrarna. Och i varje kull har 20-30 överlevt. Jag ska strax sälja av de två äldsta kullarna. Nu har jag lite mer fisk i karet så jag hoppas att inte fullt lika många överlever. Men vid ett tillfälle hade jag ett hantelpar i samma kar och sajica honan föste hantelhonan sidledes genom karet för att få undan henne från rommen.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Jo de är beskedliga, dock mycket duktiga yngelbeskyddare, jag har 3 kullar i samma akvarium helt självuppfödda av föräldrarna. Och i varje kull har 20-30 överlevt. Jag ska strax sälja av de två äldsta kullarna. Nu har jag lite mer fisk i karet så jag hoppas att inte fullt lika många överlever. Men vid ett tillfälle hade jag ett hantelpar i samma kar och sajica honan föste hantelhonan sidledes genom karet för att få undan henne från rommen.
        Jag upplever med mina Cryptoherosar (cutteri) som extremt bra yngelvårdare. De lyckas få ett gäng att överleva vilket sällskap jag än sätter dem med. Dessutom är dessa yngel väldigt bra överlevare på egen hand. Senast jag matade andra CA-ciklider med cutteris för att kontrollera antalet ungfiskar jag drog upp överlevde ett bra gäng av dessa foderfiskar (och blev riktigt fina).

        /Jocke

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Oj det var en rejäl hane det DRE! Har (precis) skaffat mig ett par av dessa fina och trevliga ciklider. Mina är ca 3-5 cm typ. Honan hade äggläggningsröret ute redan i butiken så de lekte efter nån vecka typ. Allt verkade gå bra, men så gjorde jag ett vattenbyte vilket verkade "sära" på paret. Men honan tog över vården helt men efter att de vart larver några dar så hände nått för ena stunden höll hon på med dem i en av groparna nästa stund när jag kom tillbaka så var larverna borta och honan var jätteblek och hade övergivit allt typ. Vet inte vad som hände riktigt men...

          Hanen hölls vid denna tid längre bort i karet och enda sällskapet är ett gäng black mollies så jag misstänker starkt att hon åt upp dem själv, vad tror ni? Vet att det är ett ungt par å att det kan ta några ggr innan det blir bra men ändå har haft zebror innan å de gjorde iaf aldrig så här även när de var unga så att säga. Är inte detta iaf lite ovanligt hos sajicor?

          Kan det vara så att det rör sig om "artificiellt" kläckta fiskar som inte fattar hur man gör eller skall jag inte släppa hoppet om en lyckad lek än? Nu har det gått ett litet tag sen (1,5vecka typ) de lekte å inga tendenser till ny lek, paret håller heller inte ihop som de gjorde i början. De verkar såpass lättlekta att man inte "behöver" göra om inredningen för att stimulera dem till parbildning och lek igen eller?

          Lägger upp lite bilder bara för skojs skull.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Dina har en bit att växa och det kanske kan vara så att de var lite oerfarna, men du kommer säkerligen ha lyckade lekar framöver. Även mina missar de flesta lekar och, säg, var femte ger yngel som växer upp. De leker 1 ggr per 5 veckor ungefär.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Ja det skall bli kul att se dem växa upp, är ju en stor del av att hålla fisk tycker jag, alltså att se dem växa. Jasså å fasen det är såpass stort svinn på kullarna! Ok aja men då leker kanske mina oxå igen om några veckor då typ.

              Jo en sak till förresten, om jag nu vill ta tillvara på en kull ska jag kanske suga upp larverna då eller är det bättre att chansa på att föräldrarna fixar det bättre nästa gång?
              (Tänker lite att en "anledning" till varför honan skulle ha ätit upp avkomman är att hon gjorde den bedömningen att ynglen ändå inte skulle överleva då hon nu försvarade dem inte bara mot övriga fiskar utan även hanen som dessutom då uppenbarligen inte hjälpte henne med kullen...)
              Eller är detta kanske inte så rimligt tänkt?
              Senast redigerad av Rooster; 03 januari 2011, 00:21.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Åh det här är en gammal favorit för mig! Mycket vacker ciklid enligt min mening, de blå ögonen riktigt gnistrar på dem. Det här var första cikliden jag lyckades odla så jag fick upp fisk till försäljning. Jag vet inte om det var min förtjänst dock, jag skötte dem som vanligt bara, de är grymma yngelvårdare.

                Bild 1: Sista sajican jag hade, en riktigt grann hane, med antydan till pannpuckel.
                Bild 2 och 3: Små yngel, vid matningen antagligen, och sedan lite större yngel.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Stiliga bilder, här kommer några till på mitt lekpar.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Några bilder till på samma hona som ovan fast i lekfärger utan blixt. Brinnande ögon och ilsken utav h.

                    Hon jagar bort allt även grinig salvini.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • ltko
                      Användare
                      • november 2003
                      • 16

                      #11
                      Håller med, rolig och vacker fisk! Mina ungfiskar vaktar rom just nu (sin första) och är inte främmande för att sätta skräck i Nicaraguensisparet om dessa kommer för nära. Får se om mina lyckas få några överlevande yngel.
                      /Tomas
                      ltko@live.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Blås på med lite bilder. Det är vackra fiskar och jag vet inte hur jag ska kunna ha kvar dem just nu. Jag vill, men ser ingen lämpligt burk att ha dem i på sikt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Yngelbilder. Saknas för övrigt i artregistret.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • ltko
                            Användare
                            • november 2003
                            • 16

                            #14
                            Sajicorna försvarar nu stenhårt ca 40/50 yngel. Mamman har verkligen full koll på dem och flyttar dem i munnen när hon tycker det behövs. Den stora Nicaraguensishannen hann inte fatta vad som hände när han i ett obevakat ögonblick fick den ilskna Sajicahonan i sidan. Han håller nu lite större avstånd.
                            /Tomas
                            ltko@live.se

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Jo de är verkligen fenomenana. Alltid lika kul med lek. Lycka till framöver.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...