Rio Yuma, Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #31
    Ja, vi fortätter med lite fler bilder från Panatanal.
    På en av bilderna nedan ser vi när guiden tar hand om den där kajmanen som ville ha en bit av mig. På en av de andra ser vi två gamar som kanske trodde att de skulle få ta det som blev över när kajmanen fått sitt.










    Apan på de två bilderna är en capuchin-apa, en alfahanne som var väldigt irriterad över att jag närmade mig trädet hans flock satt i. Först gjorde han utfall och skrek åt mig men när det inte hade någon effekt vände han sidan åt mig och såg förnärmad ut.

    I morgon återkommer jag med lite fler bilder från Amazonas och avslutar med lite undervattensbilder från Boca del Toro i Panama där jag gjorde mitt troligen sista dyk i dykkarriären.

    //Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Riktigt riktigt trevliga bra bilder!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #33
        Ok, då har vi lämnat Pantanal och kommit till Amazonas. Tidigare nämnde jag att vi från Manaus, efter att ha korsat den enorma floden - den är åtminstone ett par kilometer bred där - åkte bil tills vattnet sade stopp. Vägen ligger under vatten i våtperioden.


        Första kvällen begav vi oss ut på en liten långsmal båt med vår guide. Som många brasilianska fotbollsspelare hade han också ett artistnamn: Cobra. Det var en tuffing. Hans mor tillhörde ursprungsbefolkningen med hans far var tillhörde den del av befolkningen som sedan länge var uppblandad med invandrande folkslag. Anledningen till att jag berättar det är att han berättade det och att han då också sa att det var lätt att se om en man till 100% tillhörde ursprungsbefolkningen - de hade nämligen ingen skäggväxt i ansiktet. Det fanns inte hos ursprungsbefolkningen.
        Anyways, denna kväll var magisk. Första kvällen i ett Amazonas som jag tidigare bara drömt om att besöka! Denna otroligt stjärnklara natt. I övrigt befann vi oss i totalt mörker, långt långt från den upplysta civilisationen i Manaus. Så stjärnhimlen var enorm! När vi ljudlöst gled fram på vattnet såg vi siluetterna av skogen mot stjärnhimlen. Eldflugor flög förbi. Det var verkligen som en Disneyfilm - det var bara filmmusiken som saknades. Jag hade inte blivit överraskad om Bengt Feldreichs "Ser du stjärnan i det blå..." hade kunnat höras i bakgrunden. Det var helt sagolikt. Det har blivit en del äventyr i olika världsdelar men det här var vinnaren i klassen "Sagolikt". Nåväl, efter att ha glidit fram där ett tag tog Cobra fram en svag ficklampa som han lyste in i det djupa mörket med. Ibland reflekterades ljuset tillbaka av vad som såg ut att vara små glödlampsstora reflexer. Detta var kajmanögon som tittade tillbaka på oss. Cobra lägger sig sedan ner på mage längst fram i fören och tillsammans med båtföraren manövereras båten sakta in mot några av de här ögonen. Där ligger han i fören med armarna utsträckta i mörkret och ska fånga en kajman med bara händerna. En liten naturligtvis, men hur vet han att mamma kajman inte ligger där också?


        Hustrun är modig och vågar hålla kajmanen.



        Här är en av flera Amazon-papegojor som bodde på båten - älskade bananer!



        Bildbeviset på att jag badade i det svarta vattnet som huserade såväl kajmaner som pirayor.



        //Kaj

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #34
          Helt fantastiskt intressant tråd Kaj...Verkligen något man skulle vilja göra också.
          Men hur var det praktiska upplägget...dvs hur ordnades resan och tråkiga delen
          vad är kostnadsbilden?......Men sista bilden,är det inte Ätran du simmar i?
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #35
            Cobra tog oss till en familj som bodde i ett skjul längs vattnet där vi passerade. De levde på att odla en växt (glömt namnet på) som var giftig men som de genom att mala och sedan rosta/torka ur så att vätskan helt försvann fick ett slags mjöl (nej det var inte kokain) som användes i matlagning. Det var vad de som bodde ute i djungeln främst fick sin inkomst från. En gång i månaden/varannan månad eller något sådant tog man sig in till Manaus för att sälja detta för några småpengar.
            [ATTACH]31297[/ATTACH]

            Här är ett redskap som användes i processen:
            [ATTACH]31301[/ATTACH]

            Här är mannen i familjen och hans husdjur. Vet inte vad det är för gnagare - en slags ekorre? Vi satt i det här rummet och pratade med familjen när jag började inse att det fanns bara det här rummet, så jag frågade var man sov. Då pekade man upp i taket och där hängde hängmattor som man hissade ner på kvällen. Maten lagade de i det här rummet. Man åt i det här rummet. Det här var deras vardagsrum, kök, matrum och sovrum i ett. Man blir ganska ödmjuk i ett sånt här läge. Med tanke på tråden "Hur artar sig vår miljöpåverkan" kan jag säga att jag hade svårt att klanka på den här familjen för att de hade röjt upp en bit i regnskogen för att odla det de behövde för sitt överlevande. Lite svårt att komma med att vi i den rika världen behöver bättre luft...

            [ATTACH]31298[/ATTACH]

            [ATTACH]31299[/ATTACH]

            [ATTACH]31300[/ATTACH]

            Det kommer mera.

            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #36
              Ursprungligen postat av Suma
              Helt fantastiskt intressant tråd Kaj...Verkligen något man skulle vilja göra också.
              Men hur var det praktiska upplägget...dvs hur ordnades resan och tråkiga delen
              vad är kostnadsbilden?......Men sista bilden,är det inte Ätran du simmar i?
              Kul att så många gillar tråden! Amazonas har för mig varit en livslång dröm, ända sedan mina första skalarer.
              En del lägger sina pengar på båtar, fritidshus eller annat som kostar en förmögenhet. Hustrun och jag vill hellre uppleva saker och lägger våra pengar på sådant. Resan ordnades via en resebyrå i Sthlm, men vi diskuterade oss fram till upplägget. Jag hade önskemål och de hade förslag och på så sätt fick vi fram en resa som tog oss till Rio de Janeiro, Foz du Iguazu (ett av världens största vattenfall, på gränsen mellan Brasilien och Argentina), Pantanal, Amazonas och Panama. Hundra papp, kostade det. Värt varenda öre. På varje ställe hade vi en personlig guide som tog hand om oss. Denne tog oss runt och hjälpte oss med allt vi behövde.
              En månad var vi iväg. Det enda negativa var alla flygresorna. Vi gjorde 15 flygresor under den månaden, men Brasilien är så enormt stort att det inte går att ta sig fram effektivt på något annat sätt. Dessutom är systemet så att alla flyg går till antingen Sao Paolo eller Brasil. Om du ska flyga någonstans blir det i princip via dessa flyghubbar. Du kan t ex inte flyga direkt från Rio till Iguazu, eller från Iguazu till Pantanal utan måste flyga via de här två hubbarna. Det gör att en flygresa blir två automatiskt.

              (Ätran? Kunde du se det? Trodde jag kunde mitt Photoshop...)

              //Kaj

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #37
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Cobra tog oss till en familj som bodde i ett skjul längs vattnet där vi passerade. De levde på att odla en växt (glömt namnet på) som var giftig men som de genom att mala och sedan rosta/torka ur så att vätskan helt försvann fick ett slags mjöl (nej det var inte kokain) som användes i matlagning. Det var vad de som bodde ute i djungeln främst fick sin inkomst från. En gång i månaden/varannan månad eller något sådant tog man sig in till Manaus för att sälja detta för några småpengar.
                Brasilianarna kallar det för "Manioka", det är en bas föda i åtminstone i norra delen av Brasilien. Jag såg på wikipedia att det kallas jamsrot på svenska.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Här är mannen i familjen och hans husdjur. Vet inte vad det är för gnagare - en slags ekorre?
                  Ser ut som en korsning mellan tre olika djur; en råtta/ känguru/ capybara ??

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 584

                    #39
                    Ursprungligen postat av Pelle
                    Ser ut som en korsning mellan tre olika djur; en råtta/ känguru/ capybara ??
                    Är det bara jag som tänker på det gamla talesättet "Sådan herre, sådan råtta/ekorre/capybara?" när man tittar på bilden på gubben med den i knäet..... dom ser ut att vara släkt, lika gulliga bägge två faktiskt.
                    Senast redigerad av olaJ; 19 juni 2011, 20:59. Anledning: komplettering
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Brasilianarna kallar det för "Manioka", det är en bas föda i åtminstone i norra delen av Brasilien. Jag såg på wikipedia att det kallas jamsrot på svenska.
                      Så var det det hette! Tack!

                      //KAJ

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #41
                        Ursprungligen postat av Pelle
                        Ser ut som en korsning mellan tre olika djur; en råtta/ känguru/ capybara ??
                        Jag är inne på råtta/känguru - den rörde sig faktiskt väldigt känguruaktigt.
                        Vi hade förresten flera vilda capybaror på ranchen i Pantanal.


                        Capybara

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #42
                          Ursprungligen postat av olaJ
                          Är det bara jag som tänker på det gamla talesättet "Sådan herre, sådan råtta/ekorre/capybara?" när man tittar på bilden på gubben med den i knäet..... dom ser ut att vara släkt, lika gulliga bägge två faktiskt.
                          Håller med, det finns likheter!

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Jag är inne på råtta/känguru - den rörde sig faktiskt väldigt känguruaktigt.
                            Vi hade förresten flera vilda capybaror på ranchen i Pantanal.

                            [ATTACH]31306[/ATTACH]
                            Capybara

                            //Kaj
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #44
                              Den här kungsboan hittade vi utanför huset där vi var på besök. Den var kanske sugen på den där gnagaren som fanns inne i huset som hudjur?
                              Annars får jag säga att man ser alldeles för lite orm när man är ute på såna här resor. Hustrun och jag traskade en gång runt en hel natt i ett träsk på Borneo, ibland med gyttja upp till knäna, för att hitta ormar och spindlar - allt vi hittade var en del grodor och några småspindlar. Men här har vi en i alla fall. Guben med gnagaren fångade boan - kanske för att slippa bli av med gnagaren...





                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                #45
                                Ursprungligen postat av Kajjjan
                                Jag är inne på råtta/känguru - den rörde sig faktiskt väldigt känguruaktigt.
                                Vi hade förresten flera vilda capybaror på ranchen i Pantanal.

                                [ATTACH]31306[/ATTACH]
                                Capybara

                                //Kaj
                                Nu börjar vi närma oss va, kan det vara denna?

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...