Rio Yuma, Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    WOW! Fåglar är bara för fantastiska. Är de blå hyacintarorna arorna vanliga att se? Jag trodde de var bland de ovanligaste och närmast utrotade...

    Överraskning att se en uggla i allt dessutom.
    På ranchen vi bodde på fanns en hel familj blå hyacinter. Ett äldre par, som häckade i et stort träd, och sedan kom deras barn ibland och hälsade på med sina nya respektive, enligt de som ägde ranchen. Här är en (dålig) bild på när sonen med sin hustru är och hälar på föräldrarna:



    To be conntinued.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #17
      Jag fortsätter lite på den inslagna vägen med lite fler bilder från Pantanal. Det var inte bara fåglar utan även en del andra djur. Kajmaner fanns det väldigt mycket av. Två gånger höll jag på att trampa i gapet på sådana när jag bara hade fäst blicken mot fåglarna i trädet. Den på bilden nedan började springa efter mig. När vi var ute och red låg de i vattnet och lurade...
      Apor av olika slag fanns det också.










      To be continued.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #18
        Åter till Lake Juma i Amazonas. Här kommer lite miljöbilder. Tyvärr har jag inga undervattensbilder därifrån. Men ni kan ju föreställa er hur undervattensmiljön ser ut under den här perioden när vattennivån står 11 meter över det normala. Fiskarna bokstavligen simmar i trädkronorna.
        När vattnet ligger så spegelblankt är det ibland svårt att urskilja vad som är spegelbilden och vad som är trädkronorna...










        Vackert är det i alla fall.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #19
          Ursprungligen postat av Kajjjan

          Vackert är det i alla fall.
          Det kan jag verkligen hålla med om.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #20
            Vampire Bats!! Det ni ser hängande i det lilla trädets krona, den svarta klumpen under kronan, det är en grupp vampyr-fladdermöss... Och i samband med det kan jag berätta att första natten vaknade jag av att något kröp ljudligt på väggen eller i taket (taket bestod av torkade palmblad - se bilden) och det visade sig vara en fladdermus som kom in och flaxade runt i någon timme därinne i det lilla rummet! Jag insåg att den var ute efter insekterna som flög omkring där och det var jag faktiskt tacksam för. Så jag somnade om. Varje natt kom den in och rensade luften på flygfän. Bra service! T o m frugan tyckte det var schysst.
            När vi vandrade i djungeln så var det otroligt varm och fuktigt, vilket ni kan se på min kära hustrus blöta hår...









            Nedersta bilden föreställer fågelbon, tror fågeln kallas vävarfågel men det får väl någon mera fågelkunnig rätta mig på om det är fel.
            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ok, sista bilderna från resan:
              Från Amazonas till Panama och en ögrupp som heter Boca Del Toro. Ligger på karibiska sidan. Bodde bokstavligen ute i vattnet. Det vara bara att gå ut från vardagsrummet till bryggan utanför och glida ner i vattnet och snorkla runt bland färggranna firrar. Längre ut hoppade delfinerna...ja, det var som att leva i en dröm för några dagar. Vi passade också på att ta oss uppför en flod, in i ett mangroveträsk.










              Ok, så det var den drömresan det!

              //Kaj

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #22
                Mycket härliga bilder Kajjjan!
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #23
                  Japp så är det Trots man är nyss hemkommen från tropisk hetta så kommer suget igen när man ser dessa bilder.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Ok, så det var den drömresan det!

                    //Kaj
                    Tack för en hänförande reseskildring Kaj... Paradisisk!

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Ser sagolikt ut och det låter verkligen på din historia som något utöver det vanliga!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        En riktig grymmetråd, verkar ha varit en finfin resa
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #27
                          Skicka in många fler bilder
                          toppentråd
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #28
                            Svag som man är för beröm så kommer här lite extramaterial.
                            När man kommer söderifrån till Pantanal möts man av den här skylten som välkomnar en till Pantanal. Transpanteneira är namnet på den väg som går in i området. Den är 150 km lång. Pantanal är förresten stort som en tredjedel av Sveriges yta och det är som jag tidigare sagt världens största våtmarksområde. Ca 80% av ytan ligger under vatten under den blöta perioden. Redan någon minut in i området insåg vi att detta var ett fågelrikt område - men även kajman-rikt! Det gällde att hålla koll på marken för de där reptilerna låg bara och väntade på en fet turist...










                            Om ni bestämmer er för att resa till Amazonas någon gång så rekommenderar jag verkligen er att inkludera Pantanal. Helt fantastiskt det också.

                            //Kaj

                            Det kommer mera...

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #29










                              Det kommer mera...

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #30
                                En dag tog guiden oss till en flod för lite paddling. Det var jag och hustrun samt en kille i 20-årsåldern och hans farsa. De var från Österrike. Farsan var en riktig cityslicker, totalt ovan vid natur. Han gjorde ett jädra lustigt intryck redan från början när vi träffade honom på ranchen. Om man skulle döma honom efter hans bordsskick...ja, då skulle han inte få många poäng, om man säger så. Men han var advokat och när man snackat med honom lite så var han faktiskt ganska kul. Det visade sig då att han var personlig vän med flera i vår socialdemokratiska regering. Hans stora case var som advokat till Natascha Kampusch. När vi kom hem till Sverige läste jag i tidningarna att hans son blivit ihop med henne....
                                Hursomhelst vi var där och paddlade kanot. Det fanns gott om både kajmaner och pirayor i vattnet, vid något tillfälle paddlade vi över en kajman. Gabby, som advokaten kallades, och hans son höll vid ett tillfälle på att kantra helt men de klarade sig.








                                Advokaten är han som går på två ben, de som kryper på fyra är kajmaner - bägge lär dock vara släkt med krokodilen...(nu var jag inte snäll) Men deras bordsskick hade likheter i alla fall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...