Projekt Facelift i akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #46
    Filtret kommer funka finfint, helt övertygad om det. Ser ffa lättskött ut, klar fördel. Man drar sig för att göra något om det är svårt/trångt. Peter har en bra poäng, du kan lösa det genom att låta vattnet gå under/över några loopar först innan det slussas vidare till filtermattorna. Utströmmarsten modell fet som Norrland är inne på ger bra med syre till biobollarna. Har lekt lite med flytande biobollar, rätt bra grej. Ev. slam lägger sig under, knappt någon skit som fastnar i dem. Limma i ett par lister och lägg lite styv plast över den delen, eller täckglas - med en fet utströmmare så stänker det ut vatten.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #47
      I torsdags kom de nya akvarierna till hylla 3. Idag inredde (nåja) jag dem, och flyttade fisk. Rena kedjereaktionen:

      Dubbar till övre akvariet från 3 olika temporära akvarier. Flyttade resterande dubbar (som ska kasseras) till 2 temporära akvarier.

      Regnbågarna till undre akvariet. Fjärilarna till regnbågarnas gamla akvarium, dit flyttade jag också 2 överblivna C. Tricolor, och tänkte också flytta dit ett par L. signatus, men märkte i sista minuten, att honan var uppsvullen. De är gamla, så hon är antagligen på väg att sluta röka.

      6 väl använda timmar med andra ord.

      Bilder:
      Hylla 3 med de nya akvarierna.
      Akvarierna med inredning och vatten.
      För att ge nyspottade yngel en lite bättre chans lägger jag bestick-korgar under stenrösena.
      Så här.
      Detta ska bli en grupp dubbar med bra band.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Smart grepp med bestickkorgar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #49
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          du får nog köra väldigt lugnt flöde för att få ner grumset i botten, du behöver nog en skiljevägg till uppifrån innan filtermattorna för att separera slammet så vattnet tvingas under ett glas först
          Men man behöver väl en viss fart för att få upp grumset ur akvariet och över i filterkammaren?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #50
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Men man behöver väl en viss fart för att få upp grumset ur akvariet och över i filterkammaren?
            jo det är klart, men iom att du har överinningen till filtermattorna direkt så måste flödet vara lugnt annars kommer det mesta grumset in i mattorna, men om du tvingar under det under en skiljevägg först så stannar det lättare på botten.
            Men i vilket fall som hellst kommer grumset att virvla runt och följa med vattenflödet om det är starkt, ju fler kammare innan filtermattorna ju bättre för att grumset inte ska nå mattorna, eventuellt skulle du ju kunna ha nåt grovfilter innan som lätt kan plockas upp, själv körde jag ett fack med grovt grus först i en nätkasse som jag kunde plocka upp lätt
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #51
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Bra att Du påminde mig, jag skulle ju åka och titta på ledarmaturer. Är de bra ska jag ge Dig kontakten.
              Var och tittade på dem igår. Nog var de fina. 1 800,- per styck, och då behöver jag 2 st per akvarium. Så jag får nog hålla mig till LED-lister eller LED-lysrör än så länge.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #52
                Märkte igår, att en vattendammsugare är väldigt behändig när man har tömt ett akvarium och ska ha ut det där sista man inte får med tömningsslangen. Dammsugaren suger både vatten och grums och bottnet blir nästan torrt och nästan rent.
                Har man ännu sand kvar får man ut den också. Så kan man tvätta den i dammsugarens behållare och ta den tillvara för framtida bruk.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #53
                  SmartSmart, men blir inte sanden i dammsugaren blandad med juli som finns i dammsugaren, eller går den att ha så ren att det är försummbart? Jag menar om du tänkt återanvända den lilla sanden dom du dammsugaren upp
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #54
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    SmartSmart, men blir inte sanden i dammsugaren blandad med juli som finns i dammsugaren, eller går den att ha så ren att det är försummbart? Jag menar om du tänkt återanvända den lilla sanden dom du dammsugaren upp
                    2*tvärtom. Denna vattendammsugare är dedikerad till akvariekällaren, så jag håller den ren. Och jag tänkte inte på bara residualsand, utan i kväll tänker jag testa att inte gräva ur sanden manuellt, utan suga ut all sand med dammsugaren.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #55
                      Aha än bättre
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #56
                        Det visade sig att man måste tömma dammsugaren väldigt ofta. Så slutsatsen är nog att skyffla ut sanden med t.ex. en sopskyffel (i plast), och sedan använda dammsugaren bara till att suga rent.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Det visade sig att man måste tömma dammsugaren väldigt ofta. Så slutsatsen är nog att skyffla ut sanden med t.ex. en sopskyffel (i plast), och sedan använda dammsugaren bara till att suga rent.
                          öskar till båt är kanonbra för att få ut sanden
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            #58
                            Hu, en månad har gått. Nåja, något har det hänt sedan senast (och så hann jag vara på semester i tre veckor också). Hittade intresserade mottagare till den gamla hyllan med 6 akvarier och till ett gammalt underskåp, och kunde därefter montera det 4e och sista hyllelementet. Har sedan också beställt akvarierna som ska stå i det sista elementet (2 * 202,5*70*50 cm), de torde komma inom ett par veckor.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #59
                              När man flyttar akvarier och hyllor kan det komma fram att ett kar läcker. Då är det ju bra att passa på att täta det.

                              Amatörklanten som i tiden har byggt detta har tydligen trott att man inte ska sätta silikon mellan glasen, utan bara tejpa glasen direkt mot varandra och sedan kleta silikon i vinkeln. Och ändå har dessa akvarier hållit ihop och inte läckt (utom nu då). Vad bra silikon ändå är!
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #60
                                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                öskar till båt är kanonbra för att få ut sanden
                                Jag kör också med det. Toppen!
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...