Projekt Facelift i akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #16
    Att flytta 2 akvarier gick lättare än jag hade väntat mig. Vi var 5 gubbar, vilket nog var bra, särskilt som det var lite trångt att röra sig.

    Fyllde upp akvarierna och inredde dem, samt flyttade därefter över fiskarna, Pemba i det övre och Kasanga i det undre.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #17
      Och, som synes, pallställ 2 är monterat, kopplat till det första.

      Idag tömde jag de två akvarier som ska flyttas till detta ställ, och flyttade runt ett 250 liters samt allt det lösa skräpet som ligger i vägen var man än lägger det. Ca 5 timmar tog det, slapp vara ute.....

      I morgon kväll kommer gubbarna.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Bra jobbat, Mikael!! Bygger om lite i min egen lokal just nu (fast det går grymt långsamt). Kände igen mig i det med att flytta "allt det lösa skräpet som ligger i vägen var man än lägger det". Funderade på att kasta en del, men de där filtrena kan ju komma till användning... och den där sanden som jag släpat så långt... och alla krukor är ju bra, den dagen jag behöver grottor... *s*
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Funderade på att kasta en del, men de där filtrena kan ju komma till användning... och den där sanden som jag släpat så långt... och alla krukor är ju bra, den dagen jag behöver grottor... *s*
          Har man slängt något, så behöver man det någon eller några dagar efteråt. Det är lika säkert som Amen i kyrkan!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Wilhelm, insett att vi lirar i samma liga där... vi hamstrar. Undrar om Mikael är en hamster? Och om han bittert ångrar det nu? Och OM han ångrar sig nu, och kastar något... ångrar han sig om ett halvår? *s*
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • DanneN
              Användare
              • oktober 2005
              • 82

              #21
              Ursprungligen postat av doohan
              får man tag på pallställ? o vad kostar dom? Dom ser ut att palla med
              tyngden
              Finns att köpa på Jula tillexempel

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Wilhelm, insett att vi lirar i samma liga där... vi hamstrar. Undrar om Mikael är en hamster? Och om han bittert ångrar det nu? Och OM han ångrar sig nu, och kastar något... ångrar han sig om ett halvår? *s*

                Ja, det är jag. Det kan ju bli krig... (Och Farbror Joakim slog en gång Gnidus Hårdén i förmögenhet, eftersom han sparat mera snörstumpar.)

                Nästa som åker ut är ett underskåp till ett 484 l akvarium. Det syns lite på bilden i inlägg 7. Vill Du komma efter det?
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Mikael,
                  frestare där... *s* ...just ett sådant underskåp har jag ju inte!! Tyvärr är alla mina hamsterförråd fyllda, så jag för nöja mig med att leka med det jag har. Tackar som frågar!!
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #24
                    Börjar ju se ut som hemma hos mig Mikael. Ser nästan ut o vara samma pallställningar och jag trivs overhört bra med mina. Letar just nu LED o monter upp i ramen under så är det problemt löst också.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #25
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Börjar ju se ut som hemma hos mig Mikael. Ser nästan ut o vara samma pallställningar och jag trivs overhört bra med mina. Letar just nu LED o monter upp i ramen under så är det problemt löst också.
                      Bra att Du påminde mig, jag skulle ju åka och titta på ledarmaturer. Är de bra ska jag ge Dig kontakten.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #26
                        Kanon Mikael
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #27
                          Så kom gubbarna och vi flyttade 2 akvarier till hylla 2. Vi var 4 stycken och det var inte ett helt lätt jobb, eftersom det är så trångt och svårt att röra sig i lokalen.

                          Nästa steg blir att flytta hylla nr 3 till sin nya plats. Beställde idag akvarierna till hylla 3, det blir 2 stycken med måtten 180*70*50 cm. De torde komma i slutet av nästa vecka (och då ska det inge bäras).
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #28
                            Det tar sig!
                            De nya karen har underbara mått.
                            Bara att lyfta på hatten och lycka till.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Ser riktigt bra ut Mikael. En sak jag undrar över när jag ser bilderna och det är sakerna som står bakom hyllplanen. Hur ska du komma åt dom?

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                #30
                                Ursprungligen postat av StefanL
                                Ser riktigt bra ut Mikael. En sak jag undrar över när jag ser bilderna och det är sakerna som står bakom hyllplanen. Hur ska du komma åt dom?
                                Jag funderade länge på om jag skulle ha varje ställ fristående eller koppla ihop 2 ställ. Skulle det gå att komma åt ifall ställen satt ihop. Kom till att det blir säkrare att låta dem stå separat och ha några decimeter emellan dem. Så mätte jag rummet (lyckligtvis) och märkte att det inte gick, utan jag måste ha dem hopkopplade 2 och 2. (Sparade lite pengar på det också, eftersom det då behövdes 2 gavlar mindre.)

                                Hur i friden skulle man då komma åt elkontakterna som sitter uppe på 2 meters höjd på väggarna. Svar: Jag ställer hyllorna 40 cm från väggen. Då ryms en lagom tjock karl som jag in bakom hyllorna. (Och vill jag bygga ett avlopp senare går det också lite enklare än om hyllorna stod fast i väggen.)
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...