Hur artar sig våran miljöpåverkan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #61
    Ursprungligen postat av LN
    Islam som roten till att jorden konsumeras i en allt större takt har ja faktiskt aldrig hört förrut. Den var helt ny för mig

    Ja vet faktiskt inte om ja ska skratta eller gråta.
    För mig med! Du får läsa inlägget igen.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #62
      Ja jo ja kanske tolkade fel,,,,sorry my mistake
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #63
        Skulle pengar och ekonomisk tillväxt vara orsaken ? Knappast, som jag ser det. Lika lite som att pistolen är orsaken till någon blir skjuten. Sen kan man ju alltid argumentera för hur världen skulle sett ut utan vapen och utan pengar. Inte alls omöjligt att den hade varit en bättre värld. Tvärtom - mycket troligt. Problemet är ändock människan själv.
        Gemensamt för allt liv är dess strävan att överleva. Allt som vi alla gör är i avsikt att överleva. Allt. Även tjuven som tror det gynnar hans eget överlevande att stjäla från någon annan. Eller presidenten som tror att det gynnar hans land eller hans kompisars oljeföretag om man bombar ett land sönder och samman. De gör det som en strävan att överleva. Problemet är att människor, i varierande grad naturligtvis, inte är rationella och inte ansvarstagande i den utsträckning som skulle vara önskvärt. Det ideala vore ju om vi alla var rationella i vår bedömning när vi fattade beslut och att vi inkluderade vad som var bästa lösningen för de flesta berörda och inkluderade såväl människor (inte bara sig själv och sin egen familj), djur och natur i den beräkningen och samtidigt såg det långsiktigt. Det vore det ideala. Men där är vi ju inte tyvärr. Till detta kan vi då addera en sönderfallande moral och etik. Många får idag sina värderingar från förebilder som förespråkar droger och moraliskt förfall. Man marknadsför t o m att moral skulle vara något dåligt. Det kan vara så att vissa moraliska värderingar blir out of date och behöver förnyas men moral är den uppsättning levnadsregler som gör att vi kan leva och utvecklas tillsammans. När det bryts ned breder förfallet ut sig. Och folk som inte bryr sig ett skit om grannen bryr sig sannolikt inte om hur världen ser ut om 50 år. Eller om 80% av arterna försvinner.
        Detta förfall sker inte enbart hos "den vanlige mannen på gatan" utan även hos världens politiska ledare, IMF-chefer, företagsledare, etc. Kanske t o m bland kungligheter, vem vet? Allt ivrigt påhejat av massmedia som säljer mycket bättre i en värld fylld av skandaler och konflikter.
        Så visst förstår jag om man känner sig uppgiven och tycker loppet är kört. Jag tror inte att det måste vara så.
        Men problemet är inte döda ting som pengar eller gevär. Om det finns något dött ting som bidrar till eländet mer än andra så kanske dessa ligger högt upp på listan, men droger skulle jag sätta som nr 1.
        //Kaj

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          #64
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Om det finns något dött ting som bidrar till eländet mer än andra så kanske dessa ligger högt upp på listan, men droger skulle jag sätta som nr 1.
          //Kaj
          Intressant att du skulle nämna detta. Jag håller nästan med. Men, det en politiskt kontrollerad marknad som skapar eländet. (Exempel: 'Prohibition' U.S. 1920-1933). Lika så är droger (kostnad och pris) ett symptom av en förhindrad marknad samt en politisk belastad skattebetalare som betalar festen.

          Bristen på 'Frihet till Inormation' lägger jag högst på min lista av vad som bidrar till "elände."
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #65
            Ursprungligen postat av Norrland
            Intressant att du skulle nämna detta. Jag håller nästan med. Men, det en politiskt kontrollerad marknad som skapar eländet. (Exempel: 'Prohibition' U.S. 1920-1933). Lika så är droger (kostnad och pris) ett symptom av en förhindrad marknad samt en politisk belastad skattebetalare som betalar festen.

            Bristen på 'Frihet till Inormation' lägger jag högst på min lista av vad som bidrar till "elände."
            På vilket sätt skulle en fri drogmarknad lösa världens problem?

            På vilket sätt menar du att Frihet till Information är den främsta anledningen till världens elände?

            //Kaj

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #66
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              På vilket sätt skulle en fri drogmarknad lösa världens problem?

              På vilket sätt menar du att Frihet till Information är den främsta anledningen till världens elände?

              //Kaj
              Droger löser inga problem. Fria eller olagliga. Lagliga droger skapar midre problem for drog missbrukaren och astronomiskt mindre problem för samhället.
              Milton Friedman puts forward a compelling case for the legalization of drugs More videos and information on issues of liberty is available at http://www.Lib...


              Vet ej om du menar allvar med din andra fråga. Men jag svarar ändå:
              Alla Islamiska regimer
              Sthalin's Galvit
              Joseph Goebbels
              BBC (Churchill banned)
              Rysslands likvidering av journalister sedan 90talet
              Mao Ze-Dong
              Jozef Stalin
              Leopold II of Belgium
              Ismail Enver
              Pol Pot
              Kim Il Sung
              Kim Jung Il
              Menghistu
              Yakubu Gowon
              Leonid Brezhnev
              Jean Kambanda
              Suharto
              Saddam Hussein
              Benito Mussolini
              Fidel Castro
              DN.se

              Japp, detta bör riva upp lite hår från armen.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #67
                Ursprungligen postat av Norrland
                Droger löser inga problem. Fria eller olagliga. Lagliga droger skapar midre problem for drog missbrukaren och astronomiskt mindre problem för samhället.
                Milton Friedman puts forward a compelling case for the legalization of drugs More videos and information on issues of liberty is available at http://www.Lib...


                Vet ej om du menar allvar med din andra fråga. Men jag svarar ändå:
                Alla Islamiska regimer
                Sthalin's Galvit
                Joseph Goebbels
                BBC (Churchill banned)
                Rysslands likvidering av journalister sedan 90talet
                Mao Ze-Dong
                Jozef Stalin
                Leopold II of Belgium
                Ismail Enver
                Pol Pot
                Kim Il Sung
                Kim Jung Il
                Menghistu
                Yakubu Gowon
                Leonid Brezhnev
                Jean Kambanda
                Suharto
                Saddam Hussein
                Benito Mussolini
                Fidel Castro
                DN.se

                Japp, detta bör riva upp lite hår från armen.
                Jo, jag menade allvar med andra frågan. Det är inte så att jag inte förstår vikten av yttrandefrihet och utbildning men jag ville veta hur du ser på det eftersom du satte det som nr 1. Och du har inte svarat på frågan, bara räknat upp en massa namn. Och av någon anledning hittar jag inte några amerikanska företeelser eller personer på listan, men de kanske kommer lite längre ned, eller? Eller är du försiktig så du inte blir stämplad som anti-amerikansk av Homeland Security och åker ut ur landet...? (ooops, det hade ju nästan riskerat att hamn på din lista i så fall!)
                Personerna och företeelserna på din lista (ja, dn.se fattar jag inte men det kan du ju säkert förklara) har ju en del på sitt samvete och kan rankas som bland det jävligaste som funnits. Men denna namedropping förklarar inte hur du menar. Jag säger inte att jag tycker du har fel, men jag saknar en förklaring till ditt resonemang. Är det så att om dessa personer på din lista inte hade existerat så hade vi levt i en bättre värld, utan droger, kriminalitet, krig, sinnesjukdom och elände?

                //Kaj

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #68
                  Om vi snackar brist på "frihet till information" så bör USa ligga rätt högt då det inte är lätt att hitta information där, medan i Sverige kan man knappt gömma sig från sin mordhotande make (om man hade en vill säga) utan att direkt bli hittat. Sverige är väl ändå ett land där information är så öppen den kan bli, eller nära nog. All offentlig kommunikation måste diareföras och kan begäras ut av vem som helst. Jag jobbade ett tag på FOA (Försvarets forskningsanstalt i Linköping) och alla mail och allt allt allt skulle lagras så de gick att hämta ut av vem som helst. Dock ej säkerhetsklassad information, men då ska det tilläggas att det finns minimalt med klassad info. Till skillnad från Amerikanska forskningsbolag som inte ens visar agendan på konferenser om man inte fått personlig inbjudan.

                  Ska man lista personer som hindrar fri info så borde också Nixon ingå.

                  Annars håller jag i princip med att om man inte har rätt till fri info så kan inte mycket gott komma ur det.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #69
                    Ursprungligen postat av DaRe

                    Ska man lista personer som hindrar fri info så borde också Nixon ingå.
                    Ja, den idioten! Men det finns ju liknande närmare nutid än så. Jag säger bara Jojje W... Inte mycket till Freedom of Information där inte. Weapons of mass destruction...ha! Snacka om att försöka föra en hel värld bakom ljuset. Men det var ju mest araber som fick sina liv förstörda av det, så det kanske inte värderas på samma sätt. Ja, det är klart - en väldig massa amerikanska soldater har ju fått sätta livet till för att Jojje W skulle få kontroll på oljan, eller vad det nu var han var ute efter. Ja, just det Saddam var det. Jo, livet blev mycket bättre när man hängde honom - tack Jojje W! Tack för att du gjorde jorden till en bättre plats att leva på!


                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #70
                      Jag ber om ursäkt för att det spårar ur ämnet lite, men jag går igång när man sitter och kastar sten i glashus. Att tala om Freedom of Information och inte med ett ord nämna det stora landet i väster, ja då...då måste man påpeka det.

                      Det här är kanske inte fair, men den amerikanska befolkningen är inte så upplyst och ibland så undrar jag om den inte är på samma nivå som de outbildade massorna i tredje världen som hyllar sina diktatorer eller terroristledare. Det här är kul men också lite skrämmande, för jag har stött på liknande fenomen där borta.



                      Tilläggas bör att jag rest mycket i USA och jag älskar landet och människorna är till stor del helt underbara - men de är inte alltid helt informerade om världen omkring sig. Och det är väl så att om man älskar något mycket blir besvikelsen och sorgen så mycket större när man ser hur en sådan som Jojje W förstör det. Men det får ju inte förblinda en.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        #71
                        Listan går att göra väldigt lång. Obama ska naturligtvis in på denna lista. Han har nu invaderat 5 lander i Mellan östern och gör drone attacker i ca 4 till (som vi vet om). 5 gånger fler USA soldater dödas nu sedan han tog makten. Själv tillhör jag Obamas mistänkta "eventuella aggressiva constitutionalister" som "utgör ett större hot än Muslimska terrorister." Den har du sakert inte last i DN. Obama är det största frihets berövande svinet i USA's historia.

                        När individer inte har tillgang till fri informaion sa gör individen fel val. Simpelt ex: Product lanseras pa ett magniferat godtyckligt sätt medans 50/52 individer pa ett neutralt forum skriver att producten ar undermålig. I USA finns inte informationen från forumet tillgänglig till den breda populationen som i stallet blir matade Obama dynga av CNN, CBCM, ABC, NSMBC, NPR, etc. Detta likt Glavlit förstör individens förmåga att välja vad som är bäst för individen, komunen, staten, landet.

                        "...om dessa personer på din lista inte hade existerat så hade vi levt i en bättre värld" Med fri information - Ja. Men fri information botar tyvarr inte compromised DNA.

                        Jag har sett liknande film snuttar om hur korkade Svenskar ar. Dom andvander tex ofta Sverige som exempel på hur misslyckad deras immigrations poletik ar. Den totala kostnaden och hur Svensken påtagligt omedveten om försämmrad sjukvård, skola, ökad kriminalitet. Och vägrar att tala om denna heliga kossa. Hur Sossarna importerar outbildat pöbel som tar välfards checken fran Staten sa rosten gar till partiet. Ungefar som Obama med Mexare. Horribelt!

                        Men har sett senaste tiden hur dom andvander Sverige som ett positivt exempel pa hur till och med Sveriges economy ar mer kaplitalistiskt an USA under Obama.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #72
                          Ursprungligen postat av Norrland
                          Listan går att göra väldigt lång. Obama ska naturligtvis in på denna lista. Han har nu invaderat 5 lander i Mellan östern och gör drone attacker i ca 4 till (som vi vet om). 5 gånger fler USA soldater dödas nu sedan han tog makten. Själv tillhör jag Obamas mistänkta "eventuella aggressiva constitutionalister" som "utgör ett större hot än Muslimska terrorister." Den har du sakert inte last i DN. Obama är det största frihets berövande svinet i USA's historia.

                          När individer inte har tillgang till fri informaion sa gör individen fel val. Simpelt ex: Product lanseras pa ett magniferat godtyckligt sätt medans 50/52 individer pa ett neutralt forum skriver att producten ar undermålig. I USA finns inte informationen från forumet tillgänglig till den breda populationen som i stallet blir matade Obama dynga av CNN, CBCM, ABC, NSMBC, NPR, etc. Detta likt Glavlit förstör individens förmåga att välja vad som är bäst för individen, komunen, staten, landet.

                          "...om dessa personer på din lista inte hade existerat så hade vi levt i en bättre värld" Med fri information - Ja. Men fri information botar tyvarr inte compromised DNA.

                          Jag har sett liknande film snuttar om hur korkade Svenskar ar. Dom andvander tex ofta Sverige som exempel på hur misslyckad deras immigrations poletik ar. Den totala kostnaden och hur Svensken påtagligt omedveten om försämmrad sjukvård, skola, ökad kriminalitet. Och vägrar att tala om denna heliga kossa. Hur Sossarna importerar outbildat pöbel som tar välfards checken fran Staten sa rosten gar till partiet. Ungefar som Obama med Mexare. Horribelt!

                          Men har sett senaste tiden hur dom andvander Sverige som ett positivt exempel pa hur till och med Sveriges economy ar mer kaplitalistiskt an USA under Obama.
                          Jag tror inte våra åsikter ligger så långt ifrån varandra egentligen. Vi har väl bara olika sätt att uttrycka den. Helt klart är att saker och ting inte är som de ser ut att vara. Vi tror att vi lever i frihet och att vi har full insyn i det mesta, men så är det inte. Vi blir konstant manipulerade och itutade en massa. Saker och ting händer inte bara slumpmässigt. Det händer för att någon bestämt sig för att det ska hända.
                          Och nu tangerar vi en annan tråd i forumet som handlade om skam för demokratin. Likt tjuren som rusar mot tjurfäktarens skynke styrs massornas uppmärksamhet mot saker som framställs som viktiga - för att hålla oss upptagna, så att andra kan fortskrida med sina planer och intressen.

                          (Meningen med filmsnutten var inte att visa på att USA har patent på dumhet - den förkommer, i mer eller mindre samma omfattning över hela världen.)

                          Och, när du nu tar upp Obama: Nobels Fredspris har devalverats till noll. Och hans sjukvårdspaket innehåller ingredienser som ingen diskuterar eftersom man bestämt att fokus ska vara på något annat.

                          Europa är inte bättre: I Frankrike vill Sarkozy driva igenom en lag som ger en psykiatriker rätt att ensam (utan samtycke från dig eller någon av dina anhöriga eller någon annan myndighet) bestämma om du ska tas in på psyket. Vilka åsikter ska klassas som mentalsjuka? Idag finns det fler beteenden än någonsin som är klassade som mentala störningar som kräver medicinering. Är du ledsen? Är du glad? Tycker du om att shoppa? Blir du rastlös när du inte har något att göra? Blir du förbannad ibland? Ja, det mesta som förr ansågs som normalt finns nu listat av psykiatrin som mental störning som det finns (naturligtvis) medicin för (med fler biverkningar än du kan räkna till) Och håller du inte med så är det för att du är i något mentalt stört tillstånd som kallas förnekelse. Med den lagen så spelar det ingen roll hur mycket du förnekar. Går det igenom i Frankrike står resten av EU på tur.
                          Det läser man inte om på Aftonbladets eller Expressen sidor, nej där får man veta att någon Big Brother-deltagare har blivit full och haft sex!

                          Men jag tycker fiskar och akvarier är kul i alla fall...

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #73
                            “ Likt tjuren som rusar mot tjurfäktarens skynke styrs massornas uppmärksamhet mot saker som framställs som” Precis! Den som kontrollerar median kontrollerar massan. Darav mitt ställningstagande.

                            “Obama: Nobels Fredspris har devalverats till noll.” Ja Arafat, Gore och nu Obama. Nobel har reducerats till en anti-capitalist anti-Semite propaganda maskin. Vidrigt!
                            En lag som bestämmer om du ska tas in på psyket. Detta andvande sig den underbara vänstern (CCCP) mot politisk discent. Vilket dom behover for att kontrollera de individer som styrs av den starkaste viljan att vara fria.
                            For att vänstern ska kunna kontrollera dig maste först Gud bytats ut mot Partiet, din Far mot Parti Lededaren, din frihet mot politisk lydnad. Sedan måste länderna brytas ned till politiska regioner utan nationalitet och folk slag. Härliga EU = 21st century CCCP.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...