Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #46
    Härligt, inför helgen så vet jag att mina vattenväxter har posten lagt nånstans..

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #47
      Är det viktigt att ha växter i akvariet när man introducerar fisk?

      Mina växter som jag beställt är som borta..

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Nej det är inte viktigt.

        Men med växter skapar du än ännu bättre miljö för fiskarna iom att växterna tar upp en del av den gödning som fiskarna producerar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • aejohansson
          Användare
          • maj 2011
          • 432

          #49
          Nu har det tillkommit 15 stycken sorgmanteltetror som simmar runt i akvariet. Känns verkligen jätte lite när det bara är dom som simmar runt så det kanske blir 10-15 till senare när det kommit till lite mer fisk.

          Hoppas på att få växter på måndag men gissar att om det kommer så är det förstört..

          Kommentar

          • aejohansson
            Användare
            • maj 2011
            • 432

            #50
            Någon som testat månljusbelysning btw?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #51
              Jag har inte direkt testat månljus, men det är nog intressant. Brukar se snyggt ut på bild i alla fall.

              Jag har 3 lysramper som jag släcker med timer med 15 min emellan och sist släcker jag längst bak. När sista lyser känns det som skymningsbelysning i alla fall och det är kul att se fiskarna samlas runt de sista strålarna för dagen. Även gryningen simulerar jag så.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #52
                Jag har tyvärr bara en ramp, men ska testa att fixa någon form av reflektor bakom för att se om det blir någon skillnad.

                Fortfarande inga växter som kommit på posten så funderar att åka ner på stan och köpa något snabbväxande till karet så jag får lite hjälp igång.

                Mina små sorgmanteltetror ser då ut att må väldigt bra iaf.

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #53
                  Nu har jag lite löv som kommer upp från skåne till veckan som ska pryda karet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #54
                    boklöv?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 432

                      #55
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      boklöv?
                      Framförallt bok, killen som skulle plocka skulle se om han hittade ek också.
                      Dröjer innan jag kommer kunna plocka här uppe.

                      Var tänkt täcka botten på en del av karet med löv, har läst att dvärgciklider ska tycka det är kul

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Det brukar se riktigt snyggt ut. Sänker pH dessutom hyggligt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • aejohansson
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 432

                          #57
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Det brukar se riktigt snyggt ut. Sänker pH dessutom hyggligt.
                          Kan man överdriva så man hamnar på en skadligt låg pH?

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #58
                            Ursprungligen postat av aejohansson
                            Kan man överdriva så man hamnar på en skadligt låg pH?
                            För lågt ph gör vattnet insabilt och man kan få nitrit/nitrat spikar i karet,kommer aldrig ihåg vilket de är...
                            Samma med att ph värdet kan svänga väldigt vid vattenbyten om man har gör lågt ph.
                            jag har haft 6,5 eller strax under i ett par kar å de har funkat bra, men man säger ju att runt 7 är "bra" = stabilare.. Så längen du inte tänkt odla apistogrammorna så behöver du inte ha de så surt i karet.

                            Rätta mig om jag har fel, de är ju ändå snart 2 år sedan jag ägde ett akvarie!
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #59
                              Jag tror mer det är låg hårdhet som gör vattnet instabilt. Då blir det dåligt på att buffra.

                              Låg hårdhet är iofs ett villkor för lågt pH om jag förstått det rätt. Just detta är en av mina svaga sidor (av många ) och något jag inte behövt gräva i så mycket.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Crenicichla
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1055

                                #60
                                Nu kommer jag ihåg lite mer Tack DaRe

                                De stämmer att hårdheten har med buffringsförmågan å de i sin tur är en förutsättning att man har mjukt vatten för att kunna sänka ph:t på ett enkelt sätt. Å just mjukheten gör att ph värdet kan svänga...



                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Jag tror mer det är låg hårdhet som gör vattnet instabilt. Då blir det dåligt på att buffra.

                                Låg hårdhet är iofs ett villkor för lågt pH om jag förstått det rätt. Just detta är en av mina svaga sidor (av många ) och något jag inte behövt gräva i så mycket.
                                MVH

                                Kristofer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...