Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)

    Får mitt första akvarium imorgon, ett aluram-kar på ungefär 240 liter med ett Sera ytterfilter. Grejorna är begagnade och akvariet va senast igång för 1 månad sedan ungefär. Tanken är att det ska bli en Sydamerika-biotop.

    Det jag vill kolla är så jag tänker rätt.

    Imorgon när jag får det så monterar jag bakgrunden, lägger ett liggunderlag i botten och fyller på med Sand över, lägger ner rötterna. Akvariet får klarna under natten.

    På onsdag kommer förhoppningsvis mina växter och då planterar jag dom. Passar även på att sätta igång pumpen om jag inte måste sätta på den från dag 1.

    Låter det stå och snurra till helgen då jag va tänkt att köpa ett gäng tetror, ungefär 10 stycken till att börja med. Någonstans där passar jag på att göra första vattenbytet.

    Låter det snurra på en vecka då jag ska åka och hämta ett gäng ancistrus malar från en egen odling. Gör vattenbyte nummer 2 där.

    Sen får det droppa in fiskarter lite eftersom det finns pengar. Har tänkt mig 5-6 Scalarer (har fastnat för altum även om de är mycket dyrare), ett stim tetror på 10-15 individer, ancistrusmalar och ev någon mal sort till, någon art av dvärgciklid som kakadua, fjärils eller regnbågsciklid typ 5 stycken och ev. någon jordätare.

    Låter det som en plan?
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Ursprungligen postat av aejohansson
    Får mitt första akvarium imorgon, ett aluram-kar på ungefär 240 liter med ett Sera ytterfilter. Grejorna är begagnade och akvariet va senast igång för 1 månad sedan ungefär. Tanken är att det ska bli en Sydamerika-biotop.

    Det jag vill kolla är så jag tänker rätt.

    Imorgon när jag får det så monterar jag bakgrunden, lägger ett liggunderlag i botten och fyller på med Sand över, lägger ner rötterna. Akvariet får klarna under natten.

    På onsdag kommer förhoppningsvis mina växter och då planterar jag dom. Passar även på att sätta igång pumpen om jag inte måste sätta på den från dag 1.

    Låter det stå och snurra till helgen då jag va tänkt att köpa ett gäng tetror, ungefär 10 stycken till att börja med. Någonstans där passar jag på att göra första vattenbytet.

    Låter det snurra på en vecka då jag ska åka och hämta ett gäng ancistrus malar från en egen odling. Gör vattenbyte nummer 2 där.

    Sen får det droppa in fiskarter lite eftersom det finns pengar. Har tänkt mig 5-6 Scalarer (har fastnat för altum även om de är mycket dyrare), ett stim tetror på 10-15 individer, ancistrusmalar och ev någon mal sort till, någon art av dvärgciklid som kakadua, fjärils eller regnbågsciklid typ 5 stycken och ev. någon jordätare.

    Låter det som en plan?
    Välkommen till Forumet!

    Låter som en bra plan förutom att karet är lite litet till så många arter anser jag, och altum behöver ett ganska så högt akvarium oxå!
    CA

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • maj 2011
      • 432

      #3
      karet är 50 eller 60 cm högt. Altum har det mest blivit för att de har en grupp med grymt snygg färg här i stan.

      så 1 art av skalarer, 1 art tetror, 1 art dvärgciklider och 1 jordätare blir för mycket?

      Vilken är då mest lämpad att stryka av dvärgciklid och jordätare bör jag då stryka?
      Och hur stora grupper krävs av dessa?

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • maj 2011
        • 432

        #4
        Det jag tycker är snyggt är en scalare med mörkare kropp och ljusare ränder, det som va så snyggt med dom här altum. Kan väl finnas liknande vanliga också kanske.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Välkommen hit. Du har kommit rätt

          Jag håller med Robin om att det låter som en bra plan sånär som på jordätaren som är en ganska stor fisk och behöver nära dubbla akvariet för att komma till sin rätta.

          Dock finns ju Guianacara som skulle kunna agera jordätare (tillhör jordätarna fast lite annorlunda)

          För att få igång akvariet kan du köpa filtermedia på burk. jag har iofs inte provat det själv, men ska snabba upp bakterietillväxten i ditt akvarium.

          Jag tror också du kan dra ned på vattenbytandet de först 3-5 veckorna. Byt men byt lite. Om någon inte håller med så hojta, men du kommer att ha liten belastning och då är det bra att låta näringen vara kvar så att bakterierna har mat att växa på. Tänk på att det inte är fiskarna som ger risk för nitritspikar utan det är matningen så mata försiktigt i 5 veckor eller så.


          Vad har du för liggunderlag. Jag har bra erfarenheter av de från Coop, men dåliga från Rusta. Lukta på dem och blöt ned dem och lukta igen. Det ska inte vara några stickande lukter utan bara plast.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Altum är ju en dröm att ha. Ännu ej uppfylld för egen del. Med den höjden på burken så ska det gå bra.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag smackar in lite mer tips:

              Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

              Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:





              Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

              Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
              • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
              • Byt vatten varje vecka 30% efter 3 veckor eller så. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
              • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
              • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                De växter som ska i är ett väl tilltaget antal med framförallt snabbväxande växter som vallisnera. Det filter jag tar över är som sagt använt så det borde finnas en del goda bakterier kvar.

                Håller just nu på att tvätta sanden i badkaret, läste att man kunda fylla en hink till hälften med sand och sen stoppa ner en vattenslang och skölja runt. Fungerar kanon och bör göra att det klarnar fortare imorgon.

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Blev även rekommenderad att köpa någon form av löv då PH-värdet i vattnet i Umeå skulle vara rätt så högt, högre än man bör ha om man har scalarer. Vad kan det tänkas vara för något?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag vet inte vad de har för pH i Umeå, men ofta har man ett högt pH i ledningsvattnet för att inte koppar ska lösas ut. Oftast brukar det stabiliseras i akvariet. Jag tror inte det borde vara några problem egentligen...

                    Smart med hinken och slangen!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Om du ska limma bakgrunden så kan du inte fylla på vatten samma dag. Men du kanske menar en bakgrund som sitter på utsidan av burken?

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av aejohansson
                        Blev även rekommenderad att köpa någon form av löv då PH-värdet i vattnet i Umeå skulle vara rätt så högt, högre än man bör ha om man har scalarer. Vad kan det tänkas vara för något?
                        Vattnet i Umeå har initialt ett högt pH men då det har låg buffrande förmåga så sjunker det snabbt till runt 6 - 6,5. Det kan ta ett par dagar men firrarna kommer inte att klaga. Mitt råd är att du tar det lungt med att korrigera pH-värdet. Sätt eventuellt i några löv och kanske även några torra alkottar. Jag har använt mig av eklöv och det fungerar fint. Trots att jag bor drygt 20 mil norrut så går det alltid att hitta en ek någonstans. Köpeslövet fungerar säkert ännu bättre - men eken är som sagt gratis. Eklöven är ju lite fula och ser inte så tropiska ut så jag har provat att låta dem ligga i kokhett vatten så att de blöts upp. Sedan har jag helt enkelt klippt bort lövens vågmönster.

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          TYcker det låter som att du är på rätt väg... Personligen hade jag dock varken stoppat i Scalarer eller Jordätare då det är stora fiskar och alldeles för stora för ett 240L kar enligt mig.. Men å andra sidan så tycker jag att 40cm fiskar är för stora för ett 720L med å de är långt från alla som håller med om det...
                          Boliviansk Fjärilsciklid kanske kan va ett alternativ istället för jordätare... de på minner lite om Biotodoma i sitt utseende men är en "enklare" fisk.
                          Apistogrammor passar ju perfekt i ett kar av den storleken och även dvärg Crenicichlor typ Regani...
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Om du ska limma bakgrunden så kan du inte fylla på vatten samma dag. Men du kanske menar en bakgrund som sitter på utsidan av burken?
                            Bakgrunden sitter redan fast när karet kommer, så det är inga problem

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Nu börjar jag sukta efter bilder!!

                              Jag håller stenhårt på att Guianacara går bra. Hehe, no offense, Crenicihla!

                              De kan hållas i ett 100 liters kar, men då som ensamma och det rekommenderar jag ej. Ett 240 är perfekt och du kan ha fler fiskar med dessa.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...