Artikel från Ciklidstämman

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
    Nu kan jag ju bara delar av historien, men jag vet att man efter Göteborgs senaste arrangemang tog fram en Handbok för att arrangera Ciklidstämman (jag var delaktig i framtagandet av dokumentet 2006).

    I denna fanns ett antal ramar satta, inklusive tider för avstämning, ekonomisk risk, arrangemangs storlek, mallar för budget m.m

    Vet inte hur denna tillämpats vid senare Ciklidstämmor, samt om den uppdaterat med nyare info på senare år.

    I denna kan man gott och väl samla ihop resultat av tidigare "tester" och dess utfall. Syftet med Handboken var ju att tjäna som underlag för att underlätta arbetet för en kommande arrangör.
    OK - det låter ju bra.
    Undrar om den har tillställts GCG inför vårt planeringsmöte. Jag får maila Mikael och fråga

    Kommentar

    • pny
      Användare
      • april 2002
      • 210

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jo men om nu folk åker hem - på söndagen måste det väl ändå bero på att det håller på för länge - eller? På de 2 första workshoparna så var vi 30 personer - på den sista på söndagen så var vi 20 vid starten och 15 när jag åkte (stannade inte tills det var slut).
      Jag tror inte att det nödvändigtvis beror på att det håller på för länge. Alla föredrag passar ju inte alla så jag tror att det alltid kommer finnas några som skippar sista föreläsningen för att åka hem lite tidigare. Kanske man borde lägga årsmötet sist som ändå ingen vill gå på? -Då kan ju nästan alla åka hem lite tidigare utan att behöva missa någon föreläsning... ;-)
      Senast redigerad av pny; 28 april 2011, 18:28.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av pny
        Jag tror inte att det nödvändigtvis beror på att det håller på för länge. Alla föredrag passar ju inte alla så jag tror att det alltid kommer finnas några som skippar sista föreläsningen för att åka hem lite tidigare. Kanske man borde lägga årsmötet sist som ändå ingen vill gå på? -Då kan ju nästan alla åka hem lite tidigare utan att behöva missa någon föreläsning... ;-)
        Ja det är kanske en idé för då stannar ju åtminstopne styrelsen kvar till slutet - nåväl, årsmötet skall i alla fall inte ligga på "primetime" som det ligger nu.

        Förra gången det var i Stockholm så var det som mest ca. 200 st som lyssnade på föredragen - när Mikael Westerlund (ordf. i NCS) tackade föredragshållare och åhörare på slutet så var det totalt 15 st kvar.
        Förra året i Linköping var tappet inte lika stort - men många hade avvikit och om det inte hade varit för att en av söndagsföredragshållarna pga sjukdom helt uteblev och programmet därmed blev en dryg timme kortare så hade säkert tappet där också blivit jättestort.

        Att det är så tror jag inte beror på att föredragshållarna på något sätt är dåliga - de är tvärtom kanonbra. Det handlar helt enkelt om att helgen för de allra flesta blir väldigt lång.

        Skulle tro att de allra flesta åhörarna har åkt långt för att delta. De flesta kommer redan på fredagen. Sedan är det föredrag från förmiddagen på lördag, middag till sent på kvällen på lördagen och sedan flera timmars föredrag på söndag - sedan har de flesta långt hem.

        Hade det varit många dagsbesökare så tror jag inte alls att problemet varit så akut. Det var en hel sådana i Stockholm för 2 år sedan (även om folk då inte heller stannade kvar på söndagen), men de allra flesta både i Linköping och nu i Stockholm var närvarande under hela helgen.

        Detta är inte något unikt för Ciklidstämman - jag är ju själv lite inblandad i Poeciliaweekenden om drygt en vecka och där tror jag det är 3 st (eller om det var 4 st) av de 73 anmälda som inte har bokat helgpaketet utan bara kommer på föredragen.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 april 2011, 20:13.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Förhoppningsvis kommer aldrig ciklidstämman att hållas på nätet - däremot vore det ju bra om åsrnötet gjorde det - men den frågan behandlas ju i en annan tråd i forumet.
          Kjell, du med så många års livserfarenhet borde väl veta vad en föreningsstämma är?

          Definition: "Föreningsstämman är det tillfälle där medlemmarna fattar beslut i föreningens angelägenheter. Ordinarie stämma (årsmöte) hålls en gång per år, några månader efter verksamhetsårets utgång. Då behandlas styrelsens årsredovisning och val av styrelse och revisorer."

          ...alltså själva årsmötet

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          PS: Varför har du inte själv anmält dig till den gruppen Viktor - då kan du ju påverka innehållet så att det inte bara blir föredrag med "bilder på Ciklider med artnamn nere i hörnet"
          Jag har valt att tacka nej alla styrelseposter och åtaganden i föreningar för en tid framöver. Jag finns dock alltid ett telefonsamtal bort (de flesta har mitt nummer) och det är inte omöjligt att jag dyker upp på något planeringsmöte.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Jag har valt att tacka nej alla styrelseposter och åtaganden i föreningar för en tid framöver. Jag finns dock alltid ett telefonsamtal bort (de flesta har mitt nummer) och det är inte omöjligt att jag dyker upp på något planeringsmöte.
            Jag tackar också regelbundet nej - till diverse poster.
            Men just ciklidstämman tyckte jag att det var ett kul projekt att vara med om att arrangera igen.

            Jag har väl genom åren varit med om att arrangera 6-7 ciklidstämmor (dock inte den senaste som var i Göteborg) och dessa har ju förändrats mycket genom åren. De första ciklidstämmorna jag var med om i början av 80-talet var i hög grad ett familjeprojekt - nu är det något helt annat och det är bara kul att ta del av denna utveckling och vara med om ett sådant projekt igen.

            Så visst - det finns en (ja självklart flera om fler är intresserade) öppen plats i gruppen för dig om du ändrar dig. För övrigt har jag redan satt ihop min lista med presumtiva föredragshållare (det skall alla i gruppen göra) och jag kan glädja dig med att jag inte glömt av dig - för du är med på listan

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Så visst - det finns en (ja självklart flera om fler är intresserade) öppen plats i gruppen för dig om du ändrar dig. För övrigt har jag redan satt ihop min lista med presumtiva föredragshållare (det skall alla i gruppen göra) och jag kan glädja dig med att jag inte glömt av dig - för du är med på listan
              Åh, spännande, undra vad jag skall prata om?
              Jag lovar att det inte blir 250 ciklidarter med namn i hörnet
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Åh, spännande, undra vad jag skall prata om?
                Jag lovar att det inte blir 250 ciklidarter med namn i hörnet
                Nej, så många arter kan du väl inte

                PS. Fick ditt facebookmeddelande - skickar dig ett mail eller pm senare idag

                Kommentar

                Arbetssätt...