Artikel från Ciklidstämman

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Artikel från Ciklidstämman

    Har nu på Zoopet lagt upp en artikel från årets ciklidstämma http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=314

    Så tills ni har fått CB i er hand (med en ciklidstämmoartikel) kan ni ju läsa denna
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Tack för en mycket intressant o välskriven artikel.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Mycket trevlig artikel och en dunderbra bild på mig!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Och nu är minnet mycket bättre
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Mycket trevlig artikel och en dunderbra bild på mig!
          Har du blivit präst
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Tack för berömmet - kul att minnet börjar komma tillbaka för dig Christer

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Det kanske är fel tråd att ta upp det i, men jag vill bemöta en grej i artikeln. Det är lite damned if you do, damned if you don't vad gäller dagarnas längd.
              Visst hade man kunnat låta Ad prata lite längre, och visst hade man kunnat låta Erik springa fler vändor nere i arkivet, och man hade även kunnat lägga till ett föredrag till av valfri karaktär, vi kan kalla det för "Tanduppsättningen hos Otopharynx" för att skoja till det så här på kvällskvisten.
              Hur allt det skulle gå ihop med att man skulle kunna avsluta ännu tidigare på söndagen förstår jag däremot inte? Då skulle vi ju tvärtom behöva köra en heldag på söndagen för att få plats med allt?
              Att avsluta tidigare än vid halv tre snåret skulle kännas lite fräckt med tanke på att dagsinträdet är lika högt som på lördagen, då vi körde 7 timmar + årsmöte. Om de på söndagen bara får 4 timmar eller färre, så känns det inte försvarbart att hålla dagsinträdet på samma nivå. Även om jag faktiskt HAR kortat ner tiden sedan 09, så inbillar jag mig någonstans i grunden att besökarna kommer för att de vill vara på stämman och inte för att de vill gå hem?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Gabbi
                Det kanske är fel tråd att ta upp det i, men jag vill bemöta en grej i artikeln. Det är lite damned if you do, damned if you don't vad gäller dagarnas längd.
                Visst hade man kunnat låta Ad prata lite längre, och visst hade man kunnat låta Erik springa fler vändor nere i arkivet, och man hade även kunnat lägga till ett föredrag till av valfri karaktär, vi kan kalla det för "Tanduppsättningen hos Otopharynx" för att skoja till det så här på kvällskvisten.
                Hur allt det skulle gå ihop med att man skulle kunna avsluta ännu tidigare på söndagen förstår jag däremot inte? Då skulle vi ju tvärtom behöva köra en heldag på söndagen för att få plats med allt?
                Att avsluta tidigare än vid halv tre snåret skulle kännas lite fräckt med tanke på att dagsinträdet är lika högt som på lördagen, då vi körde 7 timmar + årsmöte. Om de på söndagen bara får 4 timmar eller färre, så känns det inte försvarbart att hålla dagsinträdet på samma nivå. Även om jag faktiskt HAR kortat ner tiden sedan 09, så inbillar jag mig någonstans i grunden att besökarna kommer för att de vill vara på stämman och inte för att de vill gå hem?
                Jo men om nu folk åker hem - på söndagen måste det väl ändå bero på att det håller på för länge - eller? På de 2 första workshoparna så var vi 30 personer - på den sista på söndagen så var vi 20 vid starten och 15 när jag åkte (stannade inte tills det var slut).
                Finns väl heller inget som säger att dagsinträdet skall vara samma bägge dagarna.

                Jag kan gärna ha synpunkter på hur man kunde kortat ned programmet och ändå ha fått med ett lite längre föredrag av Ad - men det drar jag inte i forumet.

                Sedan som jag skrev i artikeln - stämman var jättebra men självklart så fanns det sådant som kunde ha gjorts ännu bättre.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 april 2011, 16:55.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Sedan som jag skrev i artikeln - stämman var jättebra men självklart så fanns det sådant som kunde ha gjorts ännu bättre.
                  Jag tycker stämman var grym! Workshops var riktigt bra, ett fräscht inslag och fungerade otroligt bra med tanke på att det var en helt ny grej. Skall jag vara helt ärlig så var det också rätt gött att slippa titta genom 6-8 föredrag med bilder på Ciklider med artnamn nere i hörnet, det kändes kanon med lite annat. Det finns ju knappt ett ciklidföredrag man inte har sett Speciellt den där Mr. Knott tyckte jag var en riktigt kul snubbe. I tre av dina sex sammanfattande stycken finns en negativ ton Kjell, vilket jag tycker är lite oförtjänt imo.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    ...men det var ju en bra artikel annars
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Jag tycker stämman var grym! Workshops var riktigt bra, ett fräscht inslag och fungerade otroligt bra med tanke på att det var en helt ny grej. Skall jag vara helt ärlig så var det också rätt gött att slippa titta genom 6-8 föredrag med bilder på Ciklider med artnamn nere i hörnet, det kändes kanon med lite annat. Det finns ju knappt ett ciklidföredrag man inte har sett Speciellt den där Mr. Knott tyckte jag var en riktigt kul snubbe. I tre av dina sex sammanfattande stycken finns en negativ ton Kjell, vilket jag tycker är lite oförtjänt imo.
                      Jag håller som sagt med om att det var varierat och att de flesta föredragen var riktigt bra - vilket jag också skrev.
                      För man måste väl inte stryka allt medhårs - även de saker som inte fungerade så bra. Ciklidstämman får aldrigt bli en helig ko för hur skall saker och ting förbättras om man bara får säga positiva saker.
                      Nedan är det jag skrev i artikeln - så får väl de som var där självklart säga vad jag tyckte. I de programpunkter där jag förutom enbart positivt saker även tar upp någon negativ aspekt så baseras det självklart inte enbart på min åsikt utan även vad andra framfört till mig.

                      Vad gäller min kritik av avslutningstiden på söndag så har jag framfört den också i artiklar från tidigare ciklidstämmor - jag framförde det också i inlägg här på forumet innan Ciklidstämman.

                      Programpunkt 1
                      Oliver är en mycket känd tysk Aquascaper och han visade på ett pedagogiskt sätt hur man inreder ett akvarium. Det hela var även utmärkt presenterat av arrangörerna då man både kunde se Oliver i action samtidigt som man i lite större skala kunde se det hela på vita duken.
                      Olivers föredrag var mycket inspirerande och gav många tips på hur man kunde göra för att skapa ett snyggt akvarium – kort sagt ett mycket bra föredrag.

                      Programpunkt 2
                      Det var en intressant föreläsning om hur man på olika sätt kan använda akvariefiskar i undervisningen

                      Programpunkt 3
                      Nu blev det inte så mycket av ett föredrag utan snarare en kort berättelse om några fiskar som odlades som matfisk och riskerade att komma ut och utradera den ursprungliga faunan. Intressant i sig – men inte tillräckligt för ett helt föredrag utan det var över efter ca. 10 minuter och vi fick lite extra tid för att mingla, ”spabad”, luncha……..

                      Programpunkt 4
                      Sedan var det dags för en ny workshop och det var Erik Åhlander som guidade ”min grupp” ner i museets nedre regioner för att visa oss fisksamlingarna. Mycket intressant i sig och det hade säkert varit extremt intressant med en guidad tur av den mycket kunnige Erik om gruppen varit mindre. Nu var gruppen för stor så det funkade inte så bra. Tanken var god – men det funkade inte riktigt.

                      Programpunkt 5
                      Det var en mycket häftig film som jag verkligen kan rekommendera alla att titta på – megaformatet gör det hela till en riktigt häftig upplevelse

                      Programpunkt 6
                      Ad är en mycket bra föredragshållare och han gick ganska snabbt igenom sin akvaristiska historia för även om den är lång och intressant så är han mer intresserad av att berätta om fiskarna än om sig själv. Han visade några mycket fina videosnuttar och vi fick också höra lite kort om AND-projektet i Malawi. Mycket intressant och jag tror nog att de flesta av åhörarna gärna hade lyssnat mer på Ad. Men den timme som han hade fått på sig gick alldeles för snabbt.

                      Programpunkt 7
                      Det var en stor upplevelse att få se hans foton (även om det inte var ciklider som visades) och alla åhörare njöt verkligen av vad vi fick se. Den ende som kanske inte riktigt njöt var dock Espen själv eftersom han inte riktigt fick ordning på färgerna utan fotona på skärmen blev mörkare än vad de var i verkligheten. Så möjligen att de blev lite ”sämre” – men för oss åhörare var de i alla fall fantastiskt bra. Han fick senare ordning på detta och snabbvisade då fotona en gång till.

                      Programpunkt 8
                      Återigen höll Oliver ett mycket bra föredrag och det hela presenterades på ett lika professionellt sätt som dagen innan – dvs både IRL och på storbildsskärm.
                      Det enda lilla negativa med ”föredraget” var väl att mycket av det var en upprepning av vad som han sa dagen innan – men så blir det ju av naturliga skäl eftersom grunderna i inredning inte skiljer så mycket mellan att inreda akvarier i olika storlekar.

                      Programpunkt 9
                      Nu - 30 år senare – höll han ett föredrag på ungefär samma tema och fortfarande är han lika kul och intressant att lyssna på.
                      Tyvärr var dock antalet åhörare färre än det varit under lördagens workshops. Vi var ca. 20 som lyssnade och en del av dessa (däribland jag själv) hade inte möjlighet att stanna och lyssna färdigt på föredraget. Det jag hörde var i alla fall mycket bra och jag ser fram emot att i framtiden få lyssna på fler föredrag av Sune.

                      Sammanfattning:
                      Föredragshållarna: De 3 internationella företagshållarna (Oliver Knott, Ad Konings och Espen Rekdal) var som jag nämnt ovan lysande och de nationella kompletterade på ett bra sätt.

                      Workshop: Tanken var god, men det funkade väl så där eftersom Sunes workshop var när alla ”ville hem” och gruppen som Erik skulle lotsa runt var för stor. Dock väl värt att testa men det behöver ändras lite på för att funka bra.

                      Mixen: Mycket bra idé att bredda perspektivet och inte bara ha med ciklidföredrag – men kanske kunde det ha varit något ciklidföredrag mer.

                      Miljö: Finns ju ett beslut om att varje årsmöte skall innehålla minst ett ciklidföredrag, men något riktigt miljöföredrag hölls inte i år, så det var en liten miss.

                      Åhörare: Ett 90-tal deltagare var bra.

                      Stämningen: Ja en bra stämning är ju viktigast och det var det verkligen – mycket tack vare att mötesarrangörerna hade sytt ihop ett mycket intressant koncept där de olika delarna (föredragen, middagen, transporterna, hotellet) funkade jättebra.
                      Du skriver också
                      Skall jag vara helt ärlig så var det också rätt gött att slippa titta genom 6-8 föredrag med bilder på Ciklider med artnamn nere i hörnet, det kändes kanon med lite annat
                      Jag har varit med om samtliga ciklidstämmor sedan 1979 och det har aldrig en enda gång på alla dessa år varit en sådan ciklidstämma.
                      Så varför klanka ner på tidigare ciklidstämmoarrangörer.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 april 2011, 14:57.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Kan väl för övrigt nämna en sak till (vilket jag också tog upp på årsmötet).
                        Nämligen att jag tycker det är bra att man testar olika vägar att arrangera ciklidstämman på. Det som är dåligt är dock att inte NCS styrelse utvärderar varje sådant "test" så att även kommande ciklidstämmoarrangörer kan få ta del av en sådan utvärdering för att göra ciklidstämmorna ännu bättre i framtiden.

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag har varit med om samtliga ciklidstämmor sedan 1979 och det har aldrig en enda gång på alla dessa år varit en sådan ciklidstämma.
                          Så varför klanka ner på tidigare ciklidstämmoarrangörer.
                          Ok, trodde du kunde läsa mellan raderna att jag överdrev lite där

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det som är dåligt är dock att inte NCS styrelse utvärderar varje sådant "test" så att även kommande ciklidstämmoarrangörer kan få ta del av en sådan utvärdering för att göra ciklidstämmorna ännu bättre i framtiden.
                          Det kan jag hålla med om! Faktum är att NCS inte ger stöd, förutom risken i det ekonomiska, vilket i och för sig är viktigt. Om själva stämman hålls på nätet framöver kanske andra saker påverkas också. Efter stämman i Göteborg fick dock jag en hel del frågor från NCS och efter det tror jag att en del regler ändrades. Osäker på vad dock, men det var ju mycket snack om vinster och restriktioner för besökarantal.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            #14
                            Nu kan jag ju bara delar av historien, men jag vet att man efter Göteborgs senaste arrangemang tog fram en Handbok för att arrangera Ciklidstämman (jag var delaktig i framtagandet av dokumentet 2006).

                            I denna fanns ett antal ramar satta, inklusive tider för avstämning, ekonomisk risk, arrangemangs storlek, mallar för budget m.m

                            Vet inte hur denna tillämpats vid senare Ciklidstämmor, samt om den uppdaterat med nyare info på senare år.

                            I denna kan man gott och väl samla ihop resultat av tidigare "tester" och dess utfall. Syftet med Handboken var ju att tjäna som underlag för att underlätta arbetet för en kommande arrangör.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Om själva stämman hålls på nätet framöver kanske andra saker påverkas också.
                              Förhoppningsvis kommer aldrig ciklidstämman att hållas på nätet - däremot vore det ju bra om åsrnötet gjorde det - men den frågan behandlas ju i en annan tråd i forumet.

                              Efter stämman i Göteborg fick dock jag en hel del frågor från NCS och efter det tror jag att en del regler ändrades. Osäker på vad dock, men det var ju mycket snack om vinster och restriktioner för besökarantal.
                              OK - det har jag inte hört något om. Jag kritiserade dock som sagt styrelsen på årsmötet just för att de inte utvärderade stämmorna. Om detta redan görs så borde de väl i så fall ha nämnt det.
                              Vore ju bra om GCG har fått denna utvärdering när vi har vårt första planeringsmöte om några få veckor.
                              PS: Varför har du inte själv anmält dig till den gruppen Viktor - då kan du ju påverka innehållet så att det inte bara blir föredrag med "bilder på Ciklider med artnamn nere i hörnet"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...