540L CA-premiär med DIY moduler och filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • februari 2011
    • 259

    540L CA-premiär med DIY moduler och filter

    Hej allihop!

    Förutom sambons apistogrammor är jag helt grön på det här med ciklider, men med god hjälp från er och goda råd jag fått av DaRe och BosseP (på zoopet, men de finns ju här med) så ska jag nu göra min premiär i ciklidvärlden.

    Karet i fråga rymmer 540L och ska bli hem åt en unggrupp vieja synspila, för att sedan rymma ett par vieja synspila. Paret kommer sedan få flytta till en 900-1500L tank när de börjar växa till sig. Övriga tankmedlemmar blir någon slags mal som stämmer in på parametrarna och eventuellt ett gäng segelfensmollys. Har läst en del trådar här och på andra ställen om att folk föredrar någon större stimfisk i karen för att hålla cikliderna framme.

    Karet beräknas få sin start i augusti/september då vi ska flytta och jag dessutom jobbar på annan ort över sommaren.

    Karet rymmer som sagt 540L och ser ut såhär:
    Senast redigerad av Pink_Tess; 10 april 2011, 21:00.
    XXX// PINK

    missindecisive.blogg.se
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Välkommen till forumet! Ska bli kul att följa tråden.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Pink_Tess
      Användare
      • februari 2011
      • 259

      #3
      Vad har då hänt på vägen?

      1. Inköpet:
      Till en början var siktet inställt på ett kar på ca 300L då det "bara" skulle bebos av 2-3 Orandas (slöjstjärtar). Men med lite tur och flitigt letande på blocket så råkade jag komma över ett 540L vilket jag nu i efterhand är väldigt nöjd med pga fiskvalet.

      2. Vändpunkten:
      Från början var karet tänkt till Oranda Goldfish, sambon är inge vidare förtjust i dessa fiskar och fick in mig på ciklidspåret. Med argumenten att det finns "precis lika bulliga och mulliga fiskar som du tycker om men som är sååå mycket intressantare". Ja på den vägen är det, se var det väl inte tänkt att jag skulle förälska mig i så stora ciklider... men sambon gick snabbt och lätt med på att uppgradera till ett större kar när de växer till sig om han slipper guldfiskar

      3. Bakgrunden & inredningen:
      Ja här befinner vi oss just nu bakgrunden var först en hel bakgrund som sedan blev till en bakgrund med 2 filtermoduler, som sedan blev en bakgrund med en modul. Idag är bakgrunden 5 lösa modulbitar och en filtermodul men en volym på 25L. Glaset kommer även att målas svart då modulerna inte täcker hela bakgrunden. Bildserie kommer i nästa inlägg.

      Inredningen kommer bestå av en botten av blästersand, baston sjösten strösslat ovanpå sanden, sten, rötter och jättevallisinera. Tänkte ev även binda fast lite mossa på rötterna.

      Här är en bild på stenen som jag hittat i ett skogsdike och tänkte bärga hem snart:
      XXX// PINK

      missindecisive.blogg.se

      Kommentar

      • Pink_Tess
        Användare
        • februari 2011
        • 259

        #4
        Ursprungligen postat av HåE
        Välkommen till forumet! Ska bli kul att följa tråden.
        Tusen tack är glad att vara här!
        XXX// PINK

        missindecisive.blogg.se

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Kommer nog bli ett riktigt fint kar det där, lycka till! Tänk bara på att synspilum älskar verkligen grönsaker och skulle rekommendera crinnumlökar istället för vallisneria och mossan kommer nog inte heller få vara ifred.
          Senast redigerad av Rivulatus; 10 april 2011, 21:32.
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Instämmer verkligen med HåE. Välkommen till forumet!

            Det är alltid roligt med nya medlemmar. Kul projekt att följa och du verkar vara metodisk vilket alltid är en fördel.

            Lycka till!

            Kommentar

            • Pink_Tess
              Användare
              • februari 2011
              • 259

              #7
              En liten bildserie på bakgrundens utveckling:

              Hel bakgrund


              Hel bakgrund med 2 moduler


              Hel bakgrund med 1 modul


              Idag rev jag hela bakgrunden haha och det blev såhär när jag till slut var nöjd:


              Nästa steg blir att husfixa och måla bakgrunden, har köpt följande pigment:


              Det är grymt kul att vara här med sitt första projekt

              =) // PinkTess
              XXX// PINK

              missindecisive.blogg.se

              Kommentar

              • Pink_Tess
                Användare
                • februari 2011
                • 259

                #8
                Tack så mycket båda två!

                Då tar vi crinumlökar istället, har inte direkt räknat med att något ska få vara ifred men man kan ju alltid försöka ha det lite grönt

                =)//PinkTess
                XXX// PINK

                missindecisive.blogg.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Välkommen hit!! Du har ju hunnit riktigt långt. Kul med egen bakgrund också, vad ska du göra på glaset intill bakgrunden?

                  Crinum klarar det mesta liknar jättevallisneria på bladen, men är robustare. Det finns andra plantor som möjligen kan fungera med dessa snygga firrar. Kålplantor av olika sorter brukar lämnas i fred samt anubias av alla de sorter om de inte hamnar ivägen på lekplatsen, då kan de slitas sönder och spottas ut.

                  Du skulle ha varit på Ciklidstämman och lyssnat på Sune Holm när han snackar om hur man kan göra bakgrunder, han hade nog kunnat ge en del tips, men jag har svårt att tro att någon kan få till alla de minimala detaljerna han fixar.

                  Stenen ser ut som sprängsten och det kan finnas 2 problem med den. Den kan ha lite för vassa kanter där fisken kan skada sig om de blir rädda och simmar in i den. Det kan finnas krutrester från sprängningen. Jag tror iofs det inte ska vara några problem, men det är vad jag hört. Snygga i övrigt!
                  Senast redigerad av DaRe; 10 april 2011, 21:51.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    Användare
                    • februari 2011
                    • 259

                    #10
                    Tack så mycket Jo nu börjar det allt arta sig!

                    Glaset kommer jag måla svart tänkte jag, om ingen dyker upp med någon bättre idé.

                    =)//PinkTess
                    XXX// PINK

                    missindecisive.blogg.se

                    Kommentar

                    • Pink_Tess
                      Användare
                      • februari 2011
                      • 259

                      #11
                      Kan säga att jag grämde mig rejält över att missa ciklidstämman om man säger så.. men sambon var i fjällen och jag var själv med djuren så det var inte mkt att be för.

                      Har också klurat på det där med stenen... förhoppningen är att hitta något slipade stenar eftersom ganska stora delar av stenen ramlat ner i en bäck intill diket där det är bra strömt så tänkte vada lite där... hittar jag någorlunda slipad sten så borde det inte vara några problem om jag kokar stenen.

                      =)//PinkTess
                      XXX// PINK

                      missindecisive.blogg.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Det räcker utmärkt. Då slipper du eventuella parasiter som kan finnas i svenska insjöar eller vid havet...

                        För att slippa måla glaset kan du använda solfilm från biltema på baksidan, det kanske duger. Lättare att ta bort i alla fall.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Pink_Tess
                          Användare
                          • februari 2011
                          • 259

                          #13
                          Det låter betryggande

                          Solfilm var ju också en bra idé, mkt bekvämare!
                          XXX// PINK

                          missindecisive.blogg.se

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pink_Tess
                            Kan säga att jag grämde mig rejält över att missa ciklidstämman om man säger så.. men sambon var i fjällen och jag var själv med djuren så det var inte mkt att be för.

                            Har också klurat på det där med stenen... förhoppningen är att hitta något slipade stenar eftersom ganska stora delar av stenen ramlat ner i en bäck intill diket där det är bra strömt så tänkte vada lite där... hittar jag någorlunda slipad sten så borde det inte vara några problem om jag kokar stenen.

                            =)//PinkTess
                            Du kan kan ju alltid köra stenarna i diskmaskinen. Det har jag gjort vid flera tillfällen och det funkar kanon. Se bara till att få bort den värsta skiten före diskning och att skölja stenarna noga efteråt. Detta för att vara säker på att du fått bort allt diskmedel.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • Pink_Tess
                              Användare
                              • februari 2011
                              • 259

                              #15
                              Ursprungligen postat av HåE
                              Du kan kan ju alltid köra stenarna i diskmaskinen. Det har jag gjort vid flera tillfällen och det funkar kanon. Se bara till att få bort den värsta skiten före diskning och att skölja stenarna noga efteråt. Detta för att vara säker på att du fått bort allt diskmedel.
                              Det var en ny variant! Lät ju ganska smidigt till och med
                              XXX// PINK

                              missindecisive.blogg.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...