Stenar i ett CA-biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    #16
    Desto större äventyr ;-)

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Det där med knarkhandeln som ställer till det för folk som råkar vara på fel plats, är intressant. Vi har en liten diskussion angående cichlasoma ornatum resp gephyrum där det sägs att det området i colombia där ornatum finns är livsfarligt för fiskarna pga knarkhandeln. Det finns en grov karta i Ciklidsoppatråden.
      Bossep vet du om det faktiskt är problem i det området. Om det är problem på talar det för att de fiskar som kommer in i handeln är gephyrum där det sägs vara lugnare.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #18
        Ursprungligen postat av DaRe
        Det där med knarkhandeln som ställer till det för folk som råkar vara på fel plats, är intressant. Vi har en liten diskussion angående cichlasoma ornatum resp gephyrum där det sägs att det området i colombia där ornatum finns är livsfarligt för fiskarna pga knarkhandeln. Det finns en grov karta i Ciklidsoppatråden.
        Bossep vet du om det faktiskt är problem i det området. Om det är problem på talar det för att de fiskar som kommer in i handeln är gephyrum där det sägs vara lugnare.
        Hej,
        Jag har inte varit i Colombia på några är men det finns ingen anledning att tvivla på att man inte kan fiska i vissa områden. Dels vill inte de som odlar Coca och annat illegalt ha en massa fiskfångare springande bland plantorna! Det är helt enkelt dåligt för ekonomin. Sedan är det i princip inbördeskrig i vissa delar av landet. FARC som är illegala rebeller krigar mot statsmilitären. De befinner sig i mestadels ute i bushen och vill inte heller ha en massa fiskare runt benen. Så jag skulle sätta mina pengar på att fisken kommer från ett område som inte behärskas av någon av dessa grupper.
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Hej,
          Jag har inte varit i Colombia på några är men det finns ingen anledning att tvivla på att man inte kan fiska i vissa områden. Dels vill inte de som odlar Coca och annat illegalt ha en massa fiskfångare springande bland plantorna! Det är helt enkelt dåligt för ekonomin. Sedan är det i princip inbördeskrig i vissa delar av landet. FARC som är illegala rebeller krigar mot statsmilitären. De befinner sig i mestadels ute i bushen och vill inte heller ha en massa fiskare runt benen. Så jag skulle sätta mina pengar på att fisken kommer från ett område som inte behärskas av någon av dessa grupper.
          Eller en väldigt väldigt modig/hängiven akvarist
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #20
            Ursprungligen postat av Rivulatus
            Eller en väldigt väldigt modig/hängiven akvarist
            Underskatta inte fanatiker!
            Annars är det nog så att de flesta som fångar fisk inte är akvarister och de föredrar att tjäna sitt uppehälle med minsta möjliga risktagande.
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              ok, tackar. Mer funderande mao om vad det kan vara för gynnare vi har:
              En diskussionstråd där vi kan snacka om de Ornatumliknande fiskar som nu kommit in i landet. Diskussionen började med Fredriks fina film på sin ciklidsoppa och RobinH var nog först att reagera på att det inte var en Umbrifera. Sedan sprang alla till affärerna :D och nu tror jag de är slut. :´( http://www.ciklid

              Nytt år och mitt 240 står klart för ny fisk. Perfekt start. :) Efter mycket velande hit och dit om jag ska ha ciklider, channor, saltvatten eller annat så har jag kommit fram till att det trots allt blir fler ciklider. Tyvärr har jag ju inte kommit på VAD för ciklid det ska bli... :/ Så min tanke är nu att helt gå ifrån det
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...