Stenar i ett CA-biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alfredsson
    Användare
    • april 2011
    • 5

    Stenar i ett CA-biotop

    Vilka bergarter förekommer i ett ca-biotop?
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #2
    Alla? . Lättare att säga om du preciserar frågan lite mer till område,fiskar eller land.

    Välkomen till ett fantastiskt forum förresten!
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Alfredsson
      Användare
      • april 2011
      • 5

      #3
      Zebra

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen hit! Känn dig som hemma. kom ihåg det går alltid att fråga en fråga till och det finns inga dumma frågor

        Det förekommer nog en hel del stensorter, men basalt förekommer. Jag brukar dock tänka på att vilken sten man än väljer så är det mest naturlikt med massor av alger på stenarna och då spelar stensorten inte så stor roll. Svart diabas liknar basalt en del om du vill hålla dig till det. Jag tror Bossep har en del ideer här.

        Själv kör jag med granit, den grå varianten med något naturligt slipade kanter så de inte är för vassa. Jag har mest lite större stenar som bildar barriärer. Kolla lite i helkarstråden för inspiration.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Välkommen till forumet Alfredsson.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Alfredsson
            Användare
            • april 2011
            • 5

            #6
            Tack alla! Vilket varmt mottagande
            Pysslade mkt med akvarium för typ 15 år sen när jag var grabb. Nu flyttade vi till en ny lägenhet och fick då ett 200 liters " på köpet" ( dom förra hyresgästerna orkade inte ta med det) tack tack sa jag
            Det var en salig blandning fisk som jag skänkte bort i förmån för lite roligare fisk. Eldbuk och zebra

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #7
              Eldbuk och zebraciklid finns i en massa olika miljöer, i allt från kratersjöar till floder och forsar i centralamerika. Välja några stenar helt enkelt du gillar och tycker är snygga så kan det inte gå fel hur du än gör nästan. Jag själv brukar plocka fina stenar jag hittar i naturen i en salig blandning hehe
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #8
                Hej Alfredsson,
                Välkommen hit!
                Jag bor i Guatemala, Centralamerika och var ute i Eldbuksteritorie (runt Motagua floden) i går med kastnät och håv.
                Blev inte så mycket ciklider men en hel del annat kul (levande födare).
                På vägen hem satt jag och tittade på urschaktningar för den nya vägen och tänkte. Inga problem med biotoper! Eftersom det är en salig röra på marken här. Det går från veckberg till Vulkaner inom ett par 100 meter så kan du hitta basalt, lerskiffer, kalk (gamla korallrev), pressad vulkanaska osv.
                I sjöar och floder avspeglas detta. Stenar i sjöar är ofta lite kantiga och ofta exempelvis basalt. I floderna det samma men mer som rullsten i olika former. Sanden går ofta från svart till vitt och allt där i mellan ofta blandat både i kornstorlek och färg. På många ställen i exempelvis sjöar ligger det ett lager med söndermald pimpsten överst och något mörkare sand under. Detta pimpstensgrus är ofta uppblandat med slam och löv, etc.
                Så du kan inreda med vanlig hederlig gråsten, skiffer, kalk allt efter eget tycke och smak. Så jag håller med de andra här.


                Hälsningar


                Bosse
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Vore kul att komma och hälsa på dig bossep!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Alfredsson
                    Användare
                    • april 2011
                    • 5

                    #10
                    Du jag håller med. Jag var i Argentina, Bolivia och Peru för några år sedan. Det bästa jag gjort. Härliga människor! Fantastisk forum det här. När man får svar på sin fråga av en svensk " on location "

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vore kul att komma och hälsa på dig bossep!
                      Vi kanske skulle draihop en gruppresa med ciklid tokar? Jag är på väg till Sverige i början på Maj och åker nog inte tillbaks fören i September. Men då börjar det bli fint väder här!

                      Ni får lura på detta

                      Bosse
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alfredsson
                        Du jag håller med. Jag var i Argentina, Bolivia och Peru för några år sedan. Det bästa jag gjort. Härliga människor! Fantastisk forum det här. När man får svar på sin fråga av en svensk " on location "
                        Det roliga är att många där hemma i Sverige vet mer än vad jag gör! Otroligt bra kunskapsnivå i den här gruppen av människor.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Det vore nåt det en ciklidresa till Centralamerika. Saknar nog lite kesiner i pengapåsen tyvärr, men ack så lockande.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • dezplay
                            Användare
                            • september 2008
                            • 235

                            #14
                            Vilken drömresa! men saknar nog kosing till en sån resa också tyvärr. Eller hur dyrt är det med flyget över havet bossep?

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              #15
                              Jag sitter och letar biljett åt andra hållet och det ser ut att bli 1 300 - 1 500 USD ungefär.
                              Sedan skall man bo äta och resa lokalt och det blir lite extra kostnader. Dock är inte detta speciellt dyrt här förutom att min gamla Jeep är en riktig törstläpp.


                              Men det stora problemet är säkerheten i landet. Många av de delar vi skulle vilja besöka ligger i knarkhandlarteretorie och dom gubbarna skjuter först och frågar sedan. Så det faller nog lite där.
                              Men om någon trots det är sugen på lite äventyr så visst. Jag är med på det.
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...